Forum > Geluid

Een speaker defect in dubbele sub

(93 reacties. Pagina 6 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
1-5-2020 18:56
Maakt in dit geval niet zoveel uit (het gaat hier immers om eventuele verschillen en niet om absolute waarden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
17-5-2020 17:01
Het testdoosje is geknutseld, fijne handleiding in elk geval, genoeg (achtergrond) informatie en behalve alleen schema ook netjes een aansluitvoorbeeld, foto's en volledige berekeningen erbij happy :)
Dan nog de opmerking "getting jiggin' with it" deed het hem helemaal laugh :D

Dit heb ik dan ook gedaan en ben flink gaan meten.
Hoe nauwkeurig een en ander is, vraag ik me wel nog af.
Bij een bekende luidspreker (18 sound 15ND830) met resonantiefrequentie van 39Hz volgens de fabrikant meet ik bijna 47Hz, maar goed het ging om het verschil niet om absolute waarden volgens Dré.

De resultaten:
https://i.ibb.co/jJBzXpV/gerepareerde-speaker-in-kast.jpg https://i.ibb.co/6s5ZwY9/originele-speaker-in-kast.jpg https://i.ibb.co/Wsf44L7/Vergelijkbare-speaker-in-kast.jpg

Ik heb de gemeten speaker telkens op dezelfde positie in de kast gebouwd (dus telkens bovenin).
De alternatieve speaker (de 18 sound 15ND830) heb ik geselecteerd op basis van de TS parameters van het origineel.

Ik zie net pas dat de schaal niet klopt omdat ik de juiste weerstand van de shunt niet in het programma had ingegeven. De weerstandswaardes komen dus niet overeen met de werkelijkheid (de vorm van de grafieken echter wel).

Mag ik hieruit concluderen dat de nog originele speaker nog prima is, de gerepareerde speaker nergens op lijkt en de alternatieve speaker goed overeenkomt met het origineel?

Hier nog metingen zonder kast:
https://i.ibb.co/cLJqdH4/gerepareerde-speaker-zonder-kast.jpg https://i.ibb.co/ysxHnWr/originele-speaker-zonder-kast.jpg
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
17-5-2020 20:45
1e meting in kast ziet er niet uit (veel te veel "rommel" in de meting). Wellicht staan je instellingen verkeerd, zat er een draadje los of was het niet stil in de meetruimte? 2e en 3e metingen lijken er al meer op. 3 pieken. We hebben het hier toch niet over een 2-kamer sub? Meetfout? Andere woofer niet kortgesloten of gedemonteerd?

Speakers los: 1e woofer ziet er prima uit. 2e woofer niet. Is dat niet een heel erg hoge FS??? Het gaat hier toch om een 18"? Dan is 60+Hz wel heel heel erg hoog (je verwacht een FS ergens rond de 25-45Hz voor een 18" PA woofer).

Enne... Voor de zekerheid nog even: Een impedantiemeting doen we in stilte. Een luidspreker is nou eenmaal een zeer grote microfoon dus elk geluidje in de omgeving verstoort de meting (zeker als je met een klein signaaltje meet (liever dus met een stevig signaal meten)).

PS: Plots kunnen toch zeker ook wel even geïnverteerd worden? Op een witte achtergrond leest nu eenmaal wat prettiger.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
18-5-2020 14:21
Hoi Dré,

De eerste meting ziet er inderdaad niet uit, maar van deze speaker kreeg ik inderdaad geen mooie meting in de kast.
Uiteraard gemeten in een stille ruimte, van het microfooneffect ben ik op de hoogte.
Ik meet nu met een klein signaaltje (omdat je zelf eerder zei dat dat prima was in dit geval), ik zal er voor een volgende meting even een versterker tussen hangen.

Ik zal vanavond nog eens meten voor de zekerheid, dan met een versterker en betere kabeltjes.
Instellingen en aansluitingen waren voor alle plots hetzelfde, dus daar kan het niet aan liggen.

Het is inderdaad een 2 kamer sub, op de andere positie had ik telkens een speaker zitten, maar deze niet kortgesloten, leek me voor het kleine testsignaal niet nodig maar zal ik vanavond ook doen. Wat verwacht je dan in plaats van 3 piekjes? Deze metingen en ook de resultaten hiervan zijn iets heel nieuws voor mij, dus excuses voor mijn onwetendheid.

De gebruikte speakers zijn 15" (niet dezelfde kast dan de kast waarvoor dit topic origineel geopend was).
Fs van de originele speaker zou 46Hz moeten zijn, maar zoals gezegd meet ik voor de 18 sound speaker ook 47Hz in plaats van de 39 die gespecificeerd is.

De speaker die er volgens jou prima uitziet in de plot buiten de kast is de gerepareerde speaker die dus binnen de kast het verstoorde beeld oplevert.

Ik meet overigens met een sweep in 1/48 octaaf resolutie, of is het beter om met frequentie-intervallen te meten?

De plotjes zal ik voor je inverteren, in elk geval weer bedankt voor je input.

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
18-5-2020 14:49
Als je 1 woofer gaat testen haal dan de andere er even uit (tenzij de woofers compartiment(en) en/of poorten met elkaar delen; in dat geval is 1 woofer meten eigenlijk niet goed mogelijk en zal op z'n minst de ongebruikte woofer kortgesloten moeten worden).

Je gaf aan dat bij de woofer waar je de conus van vervangen hebt de surround helemaal hard geworden is en was gescheurd. Wellicht is dit bij het andere exemplaar ook het geval en verklaart dat waarom de Fs daarvan zo extreem hoog is. Sowieso is deze niet te combineren met de gereconede versie (de verschillen grenzen aan het absurde).

Als je bij de gereconede speaker dit soort rare metingen blijft houden dan zou de woofer stuk kunnen zijn. Wellicht sleept deze aan o.i.d. Maar ook een meetfout zou ik zeker nog niet uitsluiten.

Bij de 18 sound kan het verschil wellicht veroorzaakt worden door een combinatie van vrij lucht testen vs. infinite baffle en/of een verouderde woofer vs. de specs van een nieuwe. Zet de woofer een paar uurtjes stevig aan het werk en meet dan nog eens. Want als je één ding kunt leren van speaker parameters dan is het dat er én nogal wat productiespreiding in zit, én dat ze nogal verlopen én ook nog eens dat ze dynamisch zijn (dus tijdens gebruik veranderen).

Ik weet niet welke software je gebruikt. Bij mijn weten gebruikt(e) Speaker Workshop een MLS (Maximum Length Sequence) signaal. Kan zijn dat er meer mogelijkheden waren. Wellicht nog even wat rondlezen want bij wat ik voorbij zie komen worden nogal wat kanttekeningen geplaatst bij de manier waarop Windows sinds 10 (wellicht al sinds Vista) omgaat met geluidskaarten. Aan de andere kant, op meting 1 na ziet alles er best behoorlijk uit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
18-5-2020 15:46
De conus heb ik niet vervangen, alleen de surround.
Ik ga vanavond nog eens opnieuw meten, met één speaker in de kast, andere positie leeg, en met versterker ertussen.
Bij de speaker die gerepareerd is hoor ik in elk geval geen vervelende bijgeluiden die een aanlopende speaker normaal zou geven.

Welke software ik gebruik weet ik even niet uit het hoofd ik zal het vanavond ook meteen melden. Ik kan volgens mij meten met ruissignaal, stepped frequency en sweep.
Niet goed, wel hard!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
18-5-2020 21:16
Okay, nieuw rondje gemeten, waarbij ik:
- betere kabels heb gebruikt richting luidspreker
- een versterker ertussen heb gezet
- de tweede speaker uit de kast heb gehaald
- de DUT speaker telkens op dezelfde plek heb gemonteerd voor de meting in de kast en telkens op dezelfde plek heb gelegd voor de meting los

Ik gebruik overigens deze software: www.acustika.org/?page_id=432
Meetmethode is nog steeds sweep, stepped sinus geeft vergelijkbaar resultaat maar duurt veel langer, FFT noise meting geeft foutmeldingen.

De resultaten:
https://i.ibb.co/Yhtkt4L/Alternatief-in-kast.jpg https://i.ibb.co/1b6yRGb/Alternatief-los.jpg https://i.ibb.co/MGXnCCx/Gerepareerde-speaker-in-kast.jpg https://i.ibb.co/pjcMVDw/Gerepareerde-speaker-los.jpg https://i.ibb.co/DKQ7vY8/Originele-speaker-in-kast.jpg https://i.ibb.co/GHxRJ6D/Originele-speaker-los.jpg

Welk diagram bij welke speaker hoort is trouwens te zien bij doorklikken op de thumbnail.

Mag ik dan voorzichtig concluderen dat de gerepareerde speaker niet het gewenst gedrag vertoont, de originele speaker ook niet meer overeen komt met de originele specs (zie drive.google.com/file/d/1zgoVqxkNbcxYh0rfWn5zgL0G7unk6s_W/view?usp=sharing) en ik het best nog een 18 sound driver kan aankopen?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
19-5-2020 10:00
Een (hele) ruwe vuistregel voor een BR kast is dat je mikt op een impedantiegedrag waarbij beide pieken ongeveer gelijke hoogte hebben (in de jaren 60 van de vorige eeuw was dat in ieder geval de gangbare manier volgens boeken uit die tijd). Eigenlijk voldoet alleen de originele woofer daaraan. De kast is dus schijnbaar echt afgestemd op die woofer én de woofer in kwestie is bepaald geen beauty (meer een bonke bonke ding). De 18 Sound woofer is dus eigenlijk al een beetje te mooi voor je kast (maar het zal wellicht net gaan).

De woofer met de nieuwe surround wijkt zo extreem af van de originele woofer dat daar echt nog wat anders aan de hand is. Kan haast niet alleen de surround zijn (immers spider is dominant). Surround is wel gecoat? Want anders lekt de woofer als een vergiet. Als die woofer met die nieuwe surround trouwens nog steeds die spreekspoel uit de eerdere foto's gebruikt dan zou ik maar eens een nauwkeurige RDC meting doen en deze vergelijken met de goede woofer.

PS: De reden dat je bij de eerste meetreeks een 3-pieken resultaat kreeg (eigenlijk 2 dipjes) is wellicht als volgt te verklaren: Bij een BR kast vormt de poort een zuigkring. Op de resonantiefrequentie van de BR poort onttrekt hij dus stevig energie aan de woofer. Die woofer staat dan ook nagenoeg stil op fb (resonantiefrequentie van de poort). Vandaar die dip (die we dan interpreteren als 2 pieken). De niet aangesloten woofer vormt, samen met z'n kast, ook een resonerend systeem die dus ook op een bepaalde frequentie energie zal onttrekken aan z'n omgeving. Vandaar de 2e dip (die geïnterpreteerd wordt als 3e piek) in de impedantieplot.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
19-5-2020 19:28
Misschien goed om aan te geven dat een speaker echt vrij in de lucht moet hangen, toch wel een meter vrij van alle oppervlakte voor de losse meting.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
19-5-2020 20:37
Goed dat je het zegt Jurjen! Ik meet ze morgen even opnieuw! Gewoon aan een touwtje hangen genoeg of moeten ze ook echt gefixeerd zitten tussen twee touwtjes ofzo?

Dré: is de originele speaker "boenke boenke" omdat de resonantie frequentie nu zo hoog blijkt of omdat de speaker volgens de ts parameters al niet zo super is?
In welk opzicht is de 18 sound te mooi?
Surrounds ga ik morgen ook even checken op luchtdichtheid!
Bedankt voor je uitleg over de 3 piekjes!
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)