Forum > Geluid

feedback bij het versterken van een zang groep 7

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Afternoon delightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2020
Laatste: 18-2-2020
Berichten: 3
10-1-2020 10:48
Bij het uit versterken van een zang groep van 7 leden met ieder een eigen Bayer dynamics microfoon ondervinden we veel Feedback in diverse frequenties.
Versterking middels Mackie 1608 met twee actieve 12 inch Behringer.
Iemand een soort gelijke ervaring en daarvoor een oplossing gevonden.
FEED BACK.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 2057
10-1-2020 12:24
Welke microfoon precies?
Bij elk een eigen handheld microfoon van redelijke kwaliteit in combinatie met goede zang en microfoontechniek zou je geen feedback mogen hebben.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-5-2024
Berichten: 9469
10-1-2020 15:37
Ervaring genoeg, maar de oplossing kan zeer divers zijn, afhankelijk van je omstandigheden.

Misschien staan de microfoons te ver van de monden, misschien zingen ze te zacht, misschien wil je wel gewoon te hard, misschien staan de speakers te dicht bij de zangers/zangeressen.
Misschien heb je een ruimte met een waardeloze akoestiek (galmhok)?
Misschien heb je wel hele slechte microfoons of is de bekabeling niet in orde.
Enz enz enz

Je geeft helaas te weinig info.

Wat is je opstelling? Speakers ten opzichte van de micrfoons. Hoe staan de zangers?
mic's in de hand of op een tiefje?
Welke microfoons precies,
welke speakers,
Weet je zeker dat de microfoon kabels in orde zijn, er hoeft maar een brakke tussen te zitten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Afternoon delightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2020
Laatste: 18-2-2020
Berichten: 3
12-1-2020 16:19

Joepurlings schreef:

Welke microfoon precies?
Bij elk een eigen handheld microfoon van redelijke kwaliteit in combinatie met goede zang en microfoontechniek zou je geen feedback mogen hebben.
De microfoons die we gebruiken zijn. Bayerdynamic TG V50D s 7 stuks
De actieve speakers zijn van Behringer eurolive B112D.
Aangestuurd door de Mackie 1608.
In diverse opstellingen gebruikt, en uitgetest ook de monitoren zijn uitgetest en uitgeschakeld terwijl het probleem echt in de mic’s en de speakers zit.

Heb jij misschien een oplossing, feedback killer is geen oplossing lees ik op diverse sites.

Willem.
FEED BACK.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-5-2024
Berichten: 9469
12-1-2020 18:46
Wat je heel eenvoudig kan doen is je opstelling maken, alles op je mixer neutraal zetten, en dan 1 voor 1 de microfoons open zetten.
zodra het begint te piepen, dan zet je die mic even dicht en ga je door naar de volgende.
Piept het dan niet, dan heb je een slechte kabel of een slechte mic te pakken.
Begint het bij de volgende meteen dan weer te piepen, en dan ook op de zelfde toonhoogte, dan is een zit je aan de max zonder ingrepen.

Er bestaan apjes voor smartphones om een eenvoudige spectrum analyzer te installeren op je smartie.
hiermee kan je zien op welke frequentie het fout gaat.
Is dat steeds het zelfde gebied, dan kan een goede equalizer op de insert tussen je eindsignaal de oplossing brengen door die frequenties ietsje terug te trekken.
Als je niet weet hoe, zou ik even googelen op feedback of ring out, en dan kun je reuze veel filmpjes vinden hoe je dat aan moet pakken.
Bijvoorbeeld deze met gebruik van smartphone appje
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
13-1-2020 08:52
Vrees dat het toch een probleem met gain before feedback is.
Misschien een optie om er met een ervaren techneut eens naar te kijken en luisteren?
Als normaal wordt gezongen, op zangvolume zou dit moeten werken.
Ruikt er bijna naar dat of afstand micro - mond te groot is of er te zacht gezongen word.
Geval 1 is simpel op te lossen, geval 2 wordt een uitdaging.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 2057
13-1-2020 12:33
Wellicht is het ook goed om de zangers een workshop microfoontechniek te laten volgen?
Hier is eigenlijk de grootste en goedkoopste winst te behalen.
Bovendien is aanpakken bij de bron altijd wel de beste oplossing...
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-5-2024
Berichten: 13458
14-1-2020 11:12
Als je 1 microfoon gebruikt dan ligt het rondzingpunt (AKA Gain Before Feedback, afgekort GBF) op een bepaalde waarde. Verdubbel je het aantal microfoons dan gaat dat GBF globaal genomen 3dB naar beneden. Verdubbel je dat weer dan gaat het GBF wederom 3dB naar beneden. Bij 7 microfoons ligt je GBF punt dus bijna 9dB onder dat van één microfoon. Dus als je de microfoons 1 voor 1 "uitfluit", zet dan daarna de hele boel 10dB naar beneden. Dan moet je veilig zitten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-5-2024
Berichten: 9469
14-1-2020 12:09
ik heb het ensemble "Afternoon Delight"even gegoogeld op www.
Ik zie enkele foto's waarbij de microfoons gebruikt worden,
en op vrijwel elke foto zie ik microfoons ver van de monden.

De dynamische microfoon die jij toepast is alleen geschikt op een afstand tussen de 5 en tien centimeter van de mond.
Zeker als je ze met monitoren wilt gebruiken.
Op een grotere afstand pakken ze maar erg weinig op, en ga je het al snel te hard zetten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Afternoon delightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2020
Laatste: 18-2-2020
Berichten: 3
14-1-2020 18:00

Tom schreef:

Wat je heel eenvoudig kan doen is je opstelling maken, alles op je mixer neutraal zetten, en dan 1 voor 1 de microfoons open zetten.
zodra het begint te piepen, dan zet je die mic even dicht en ga je door naar de volgende.
Piept het dan niet, dan heb je een slechte kabel of een slechte mic te pakken.
Begint het bij de volgende meteen dan weer te piepen, en dan ook op de zelfde toonhoogte, dan is een zit je aan de max zonder ingrepen.

Er bestaan apjes voor smartphones om een eenvoudige spectrum analyzer te installeren op je smartie.
hiermee kan je zien op welke frequentie het fout gaat.
Is dat steeds het zelfde gebied, dan kan een goede equalizer op de insert tussen je eindsignaal de oplossing brengen door die frequenties ietsje terug te trekken.
Als je niet weet hoe, zou ik even googelen op feedback of ring out, en dan kun je reuze veel filmpjes vinden hoe je dat aan moet pakken.
Bijvoorbeeld deze met gebruik van smartphone appje
Bedankt ik ga dat eens uit proberen.
Je hoort van mij.
FEED BACK.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)