Forum > Geluid

Uitversterken sprekers

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RoyalproductionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2019
Laatste: 2-5-2020
Berichten: 3
26-10-2019 18:46
In een zaaltje van 6 bij 20 meter hebben wij een 6 tal sprekers voor in de zaal zitten
Nu hebben wij een 6 tal sennheiser 845 op de tafel staan
Nu is het probleem dat de mensen geen dasmicrofoons willen en ook niet recht in de sennheisers willen spreken.
Iemand hier een goede tip voor ???
Microfoons zijn uitgefloten maar bij te harde gain gaan deze toch fluiten dus te hard is ook geen optie
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
26-10-2019 21:02
Hallo,

Meerdere infill speakers in de zaal zetten zodat het geluid uit meerdere kanten komt.
Dan hoeft het volume ook niet zo hoog.
Dus ook op de helft van de lange kant extra speakers plaatsen.

Marcel.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
26-10-2019 22:04
Dat, en geschikte condensator microfoons zoeken, of eens experimenteren met grensvlakmicrofoons?
Voor deze toepassing kun je ook met een automatische feedback destroyer nog behoorlijk wat extra gain krijgen.
De Sabine apparaten zijn best prima eigenlijk.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
27-10-2019 08:48
De 845 is een prima microfoon, maar hij moet een afstand van de mond hebben tussen de 10 en 40 cm. Als je met deze microfoon feedback hebt, dan zit je behoorlijk over de rand, want hij is juist enorm goed in feedbacksituaties. Mits op de juiste afstand van de mond gehouden dus.

Dasspeld microfoon maakt je probleem alleen maar groter. Die zijn veel te gevoelig, en waar ga je die op aansluiten zonder draadloze sets?
Dan heb je er ook nog een adapter bij nodig.

De juiste microfoon voor jou toepassing is een zwanenhalsmicrofoon.
De MEG 14-40 van Sennheiser kan ik je zeer aanbevelen.
Deze microfoon heeft een perfecte gevoeligheid, en is van alle normale zwanenhalsmicrofoons die ik ken het minst gevoelig voor feedback.
Je hebt alleen wel dan phantom voeding nodig.

Verder zou ik er voor zorgen dat de microfoons achter de luidsprekers staan, en een tweede luidsprekers op de helft van de zaal erbij zetten.
6 speakers aan de voorkant lijkt me een beetje veel, dus ik zou er daarvan 2 verhangen.
Dan hoeven de luidsprekers voor in de zaal niet zo hard.

Waarschijnlijk heb je dan wel helemaal geen verdere troep nodig om het volume te halen.
Feedbackdestroyer zet ik alleen in as "last resort". bijvoorbeeld als er geen goede toonregeling op je mengpaneel zit, en/of als de microfoons niet op een plek blijven staan, en men dus in de buurt van de luidsprekers kan komen met een microfoon in de hand.
Als je er toch eentje wilt kopen, neem dan geen Behringer, maar een Sabine of bijvoorbeeld een DBX.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
27-10-2019 16:18
Staan alle microfoons continu open?
Zo ja een gate ertussen, alles onder de 120hz weg draaien en je moet een heel eind komen.
Verder kan het helpen de microfoons niet in een statief te zetten, de mensen moeten dan de mic zelf vasthouden en richten hem dan automatisch beter dan met de tafel standaard
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
28-10-2019 08:53
Ik zou kijken dat je een 6 tal zwanenhals micro's pakt, of een condensator micro maar als ik als hoor dat ze weigeren om fatsoenlijk in de micro te spreken dan zou ik een zwanenhals gaan, is minder aanwezig en daardoor kom je deze dichter bij de bron kwijt.
Ik doe dit soort klussen graag met kleine topjes zodat ik er genoeg kan zetten, apart op een matrix van de tafel zodat ik het op tijd kan laten lopen, je hebt dan ook de mogelijkheid om met volume's te foetelen, vooraan is weinig nodig en achteraan meer.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
28-10-2019 18:26

Royalproduction schreef:

In een zaaltje van 6 bij 20 meter hebben wij een 6 tal sprekers voor in de zaal zitten
Nu hebben wij een 6 tal sennheiser 845 op de tafel staan
Nu is het probleem dat de mensen geen dasmicrofoons willen en ook niet recht in de sennheisers willen spreken.
Iemand hier een goede tip voor ???
Microfoons zijn uitgefloten maar bij te harde gain gaan deze toch fluiten dus te hard is ook geen optie
Headsets, aangesloten op converters naar XLR zodat ze rechtstreeks de mixer in kunnen.

Kost je 32 euro per spreker (ex BTW) en werkt als een dolle.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoyalproductionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2019
Laatste: 2-5-2020
Berichten: 3
28-10-2019 20:47
Speakers hangen al in zaal verspreid is 100v systeem met 6 Philips speakertjes
Hierop staat een analog soundcraft mengpaneel

Was daarom ook aan het denken om paar condensator microfoons te plaatsen voor sprekerstafels ?

Zit wel phantoom voeding op mengpaneel
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
29-10-2019 00:59
Probeer eens een grafische 31 bands eq op de master.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
29-10-2019 08:37
Headsets zijn inderdaad wel goed voor sprekers, maar lang niet elke spreker wil een headset dragen.
Als je ze met een touwtje vastmaakt zonder draadloos heb je ook meteen weer een nieuw probleem,
ze zitten vast, mensen vergeten dat, en trekken de boel stuk omdat hun bewegingsvrijheid beperkt word.

Een eq op het eindsignaal is geen goede optie want iedere mic kan een iets andere eq nodig hebben als je de feedback wil tackelen,
met als gevolg dat er vaak geen goed verstaanbaar geluid meer overblijft.

Gewone (niet zwanenhals) condensatormics, dan dien je te kiezen voor een model met zo'n nauw mogelijke nier,
de meeste voordelige condensatormic's zijn behoorlijk breed gevoelig met als gevolg dat je van de regen in de drup raakt.
Dan liever een echte richtmicrofoon, maar dat heeft weer als nadeel dat je er precies recht voor moet zitten.

Ik wil niet betweterig overkomen, maar koop eens zo'n MEG14 microfoon die ik je aangaf, en je zal zien dat werkt.
Als er geen budget voor is, zijn er ook wel wat voordeligere alternatieven,
maar houd in gedachten; er zijn twee zaken waar de regel "you get what you pay for" het hardste voor gelden: microfoons en luidsprekers.

Wat voor 100 volt Philips speakertjes?
En wat voor versterker?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)