Forum > Licht

Showtec Singel Mk2 minder laten zoemen?

(3 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
18-4-2019 22:49
Heb hier twee tweedehands enkelvoudige dimmertjes liggen. Dimmen prima, zoemen ook prima (Maar niet als ik een toneelstukje uitlicht dus)

- Dimmers gaan meer geluid maken als ze slijten, klopt dat?
- Een nieuw trafootje, heeft dat zin, of wordt t zoemen ook door andere componenten meer over tijd?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
19-4-2019 10:17
weet je zeker dat het apparaat zelf zoemt?
Als dat het geval is, zou je kunnen kijken of ale parts nog goed vast zitten op de print, en de print nog goed vast zit op het chassis, en het chassis nog goed in elkaar geschroeft zit.
Als dat alles wel het geval is, rest alleen nog een betere te kopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
19-4-2019 11:21
Er zijn 2 componenten die samen de hoofdbron van het zoemen zijn:

1. De lamp zelf. De herrie die de lamp produceert hangt af van de filtering van de dimmer en van gekozen dimmerstand. Je zult zien dat er standen zijn waarbij de lamp wat stiller is en standen waarbij de lamp wat meer herrie maakt. Daarnaast heeft het soort dimmer (fase-aansnijding (99% van onze dimmers), fase-afsnijding of beide) er enig invloed op.
2. De smoorspoel in serie met de triac. Die is bedoeld om de schakelpieken wat te filteren. Hoe groter je deze spoel uitvoert trouwens, hoe stiller de lamp zal zijn (maar grote spoel kost centen dus...). Als de spoel trilt kun je overwegen deze in te gieten in epoxy of te vervangen door een ingegoten variant. Als je dat doet, overweeg dan gelijk een spoel te nemen met een wat grotere zelfinductie. Een andere optie is de dimmer minder zwaar te belasten (bijvoorbeeld door de last te verdelen over meerdere dimmers).

Spoelen kunnen wellicht (een beetje) meer geluid maken als ze ouder worden (stof tussen winding en kern, windingen losser op de kern, zeg het maar) maar dat hoeft niet. Kan ook zijn dat je je er nu meer aan stoort dan voorheen omdat de rest wat stiller geworden is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
3-5-2019 21:51
Nee, dit zijn tweede handsjes.. Ik wou ze op twee barretje hangen met elk twee 500W PC-spots hangen. Het zoemen viel me op omdat ik met mijn LM-400 nog nooit gezoem had gehoord.
Dit kan ik met goed fatsoen niet bij bv een toneelstuk neerhangen, dat gaat bij stille passages hoorbaar zijn schat ik zo in.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)