Forum > Geluid

iPod aansluiten op monitors

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WillemvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2018
Laatste: 9-10-2018
Berichten: 2
12-9-2018 02:21
Hoi allemaal, ik zat even met een vraagje. Voor een feestje binnenkort ben ik van plan om muziek af te spelen vanaf mijn laptop (of ipod), door mijn 2 floor monitors te gebruiken als topkasten. 2 vraagjes hieromtrent:
1/ zal het geluid aanvaardbaar zijn, maw geven deze genoeg lage tonen hiervoor?
2/ ik zoek een manier om het volume van de 2 monitors apart te regelen. De ene komt binnen te staan en de andere buiten, vandaar. Ik heb een allen&heath mixer maar deze is veel te groot voor zoiets (48 kanalen). Het ideale zou een soort mini mixer zijn, maar enig opzoekwerk leert dat deze vrij duur zijn... Iemand suggesties? 😉

Alvast bedankt
Willem
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 998
12-9-2018 05:18
Tja wat is duur...
Zoiets is altijd handig om te hebben voor de kleine klusjes. Dan heb je meteen een simpele eq voor wat meer bas. Er is maar 1 iemand die kan beoordelen of het voldoende laag is en dat ben je zelf.
Dance the night away!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 2057
12-9-2018 05:24
Valt toch best mee, en is altijd handig om te hebben:
www.new-line.nl/nl/pa-studio-mixers/dap-audio-gig-62-51570.htm

Iedereen zou eigenlijk een dergelijk mixertje moeten hebben, al is het maar voor even een micro of mp3 speler aan te sluiten of speakers te testen.

Laag zal vergelijkbaar zijn met een top van dezelfde grootte, alleen de hoog hoorn zit bij een echte monitor andersom gedraaid, dus je speiding wordt meer verticaal dan horizontaal.
Bij sommige monitors kun je de hoorn wel eenvoudig draaien.

Hoe komt het dat iemand met een 48ch tafel dit nog moet navragen?

Edit: haha ben niet de enige die vroeg op is blijkbaar :-)
Niet goed, wel hard!
WillemvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2018
Laatste: 9-10-2018
Berichten: 2
12-9-2018 07:11
Gasten, alvast bedankt voor de feedback, kan ik wel iets mee verder.

Nu, om een lang verhaal kort te maken, ik doe de pa voor een vaste groep, louter als hobby, niks professioneel. Laat ons zeggen dat ik genoeg mijn plan kan trekken om een geslaagd optreden te verzorgen maar voor sommige specifieke dingen kan ik wel wat hulp gebruiken. Of voor zaken als dit. Ik zou natuurlijk de volledige installatie op kunnen zetten maar dat zou wellicht wat overkill zijn voor enkel een iPod wink ;) Dus ben ik op zoek naar een andere, efficiëntere manier...

Bijkomend, kan ik met dit mengpaneeltje het volume van 2 speakers apart sturen? Op mijn A&H heb ik subgroepen, hier niet?

Grt Willem
4ACStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2011
Laatste: 11-1-2022
Berichten: 55
12-9-2018 10:00

Willemv schreef:

Hoi allemaal, ik zat even met een vraagje. Voor een feestje binnenkort ben ik van plan om muziek af te spelen vanaf mijn laptop (of ipod), door mijn 2 floor monitors te gebruiken als topkasten. 2 vraagjes hieromtrent:
1/ zal het geluid aanvaardbaar zijn, maw geven deze genoeg lage tonen hiervoor?
2/ ik zoek een manier om het volume van de 2 monitors apart te regelen. De ene komt binnen te staan en de andere buiten, vandaar. Ik heb een allen&heath mixer maar deze is veel te groot voor zoiets (48 kanalen). Het ideale zou een soort mini mixer zijn, maar enig opzoekwerk leert dat deze vrij duur zijn... Iemand suggesties? 😉

Alvast bedankt
Willem
Welk merk/model monitors praten we hier over?

Eventueel zou je als alternatief voor een mini-mengpaneeltje ook kunnen kiezen voor een geluidskaart: www.new-line.nl/nl/geluidskaarten/218.1 Daarmee schaal je gelijk de geluidskwaliteit van je laptop naar een heel ander (hoger) niveau.
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-6-2024
Berichten: 13458
12-9-2018 10:37
Een goede geluidskaart (zoals die van Native) is inderdaad een optie. Zelf zou ik liever gewoon de geluidskaart van de laptop/whatever gebruiken (dingen zijn de laatste jaren steeds beter geworden) en me meer richten op de interfacing. Denk daarbij gebalanceerd, gebalanceerd en, natuurlijk, gebalanceerd. Want 24 bits met een theoretische ruisvloer op de maan is geweldig maar als dat daarna volledig om zeep geholpen wordt door een stevige brom, veroorzaakt door je houwtje touwtje mini jack verbinding dan heb je er geen ene jota aan.

Dus. Vanuit de laptop (of whatever) ga je met een mini jack naar rca kabeltje naar de audio converter. Die converter zet het houwtje touwtje signaal voor je om naar gebalanceerde XLR verbindingen (zoals het hoort) en biedt ook nog wat extra gain (met name ipods en smartphones hebben een uitgang die niet overloopt van de spanningszwaai). Mocht je nu toch nog brom krijgen (bijvoorbeeld omdat je de laptop voedt via z'n oplader en dat kreng zorgt voor een extra massapad dwars door je audio) zet dan tussen de mini jack naar rca kabel een groundloop isolator. Uiteraard zet je die er alleen tussen als het nodig is (want zo'n trafo in de signaalweg heeft zo z'n beperkingen).

Natuurlijk kun je bovenstaande doen in combinatie met een goede geluidskaart (chips er zijn zelfs geluidskaarten die gebalanceerd uit zijn MAAR die missen dan vrijwel altijd weer die grounloop isolator optie) maar met de hier omschreven methode kun je zo ongeveer alles aansluiten dat een audio uitgang via mini jack heeft.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 2057
12-9-2018 11:42
Op dit mixertje heb je stereo L/R regeling, dus voor 2 speakers al voldoende, verder 1 aux uitgang en 1 stereo monitor uitgang, die allemaal apart in volume te regelen zijn (monitor is wel afhankelijk van main).
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)