Forum > PC related Forum

licht en geluid over internet/intranet

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
10-8-2018 12:58
1 x bewerkt. Laatst door Hanzie op 10-8-2018 21:19
Goedendag,

Ik zat mij zo eens af te vragen of het mogelijk is, licht en geluid over 1 en dezelfde netwerk te laten lopen. Dus lichtafel en audiomixer op 1 lijn en dan bij stage weer splitsen. Technisch lijkt het mij geen probleem

1x lichttafel en 1x audiomixer samen op 1 switch en op podium ook weer 1 switch en dat weer naar je dmx node en digi-stageblok/amprack.
Daar een switch gewoon een dom ding is en alles gewoon combineerd over 1 lijn en de apparatuur aan de andere kant zijn eigen info er weer uitfiltert, hoeft het ook niet in zelfde ip-range of subnet te zetten.
Dus bijv. Lichtafel op 2.10.10.1 en node op 2.10.10.3 beide op subnet 255.255.0.0
en dan audiotafel op 162.10.20.1 en digiblok op 162.10.20.4 op subnet 255.255.255.0
zou dan toch moeten werken of zie ik het verkeerd of is er juist een reden, ook al kan het technisch, dit vooral juist niet te doen en gescheiden te houden?
(Met het oog op gemak, slechts 1 voeding plus catkabel naar foh en rig)
Without a lightengineer, it will be dark.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 1593
10-8-2018 13:17
Niet alle audio standaarden werken via IP netwerkverkeer, bijv het veel gebruikte AES50 (Midas/Berry) heeft een of 2 of 3(!) eigen shielded CAT5 kabel(s) nodig. Andere, bijv Dante en REAC (Roland), stellen weer eisen aan de switch (resp. geen EEE of audio op apart VLAN).

Kortom: als het gaat om een multikabel met voorbereiding voor een (willekeurig) audio protocol, dan is een aparte shielded CAT5 waarschijnlijk de beste oplossing.
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2057
10-8-2018 15:35
Over Vlans kan, maar Cobranet is bijvoorbeeld wel ontworpen met een mixed netwerk in gedachten, en stelt verder eigenlijk geen gekke eisen aan switches of bekabeling.
Niet goed, wel hard!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
28-8-2018 17:58
Kan wel, zou het niet doen!
Je maakt het bij storingen alleen maar moeilijker.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
3-9-2018 16:03

Douwe schreef:

Kan wel, zou het niet doen!
Dat ligt dus helemaal aan het soort mengtafel etc. Zoals hier eerder aangegeven gaat het je met de meeste niet lukken (zonder een add-on kaart). Met Roland REAC of Dante ondersteuning (add-on kaarten) in mengtafels kan het weer wel maar is er niet voor elk merk en type mengtafel. Ook zijn Dante producten niet zo goedkoop, twee UTP kabels leggen is zeker stukken goedkoper.

Mengtafels met audio (multi) over UTP bekabeling is dan ook direct de samenvatting. Het maakt gebruikt van UTP bekabeling maar heeft geen enkele netwerk routering mogelijkheden en voldoet niet aan enige netwerkstandaarden.

Daarnaast is het gescheiden houden zoals Douwe aangeeft ook veel beter in geval van een storing. Wat is nu twee keer UTP neerleggen, het zijn geen polsdikke multikabels meer.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
4-9-2018 01:00
Ik zeg niet dat ik het wil, sterker nog, ben er zelf ook voorstander van om het gescheiden te houden (licht en geluid), ik vroeg mij alleen af of het kan. Ik begrijp echter dat een digitale mixer zijn datasignaal niet te vergelijken is met een gewoon lan-signaal, dit itt een digitaal lichtsignaal en je het ook niet kan zien als een lan-netwerk zoals bij gewone pc's?
Without a lightengineer, it will be dark.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2057
4-9-2018 08:19
Dat ligt er net aan, sommige protocollen werken gewoon over standaard ethernet, andere hebben daar eigen toevoegingen op..
Niet goed, wel hard!
Stefan3128Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 30
4-9-2018 13:18
Dat heeft vooral te maken met het gekozen protocol en de netwerklayer waarop het werkt.
Een probleem met TCP/IP netwerken is latency. Sinds IPv6 hebben we natuurlijk wel uitgebreide QoS mogelijkheden, maar nog altijd blijft het beperkingen van TCP/IP kennen.
Bekijk het zo: Als jij bestandje X of datafile Y over een TCP/IP netwerk trekt, maakt het niet uit in welke volgorde de packets binnenkomen, zolang maar bekend is waar ze binnen de file horen. Gaan er een paar packets verloren door bijvoorbeeld storing op de kabel, ook niet erg, sturen we ze gewoon nog een keer. Voor licht luistert dat al iets nauwer, maar daar zijn goed werkbare oplossingen voor bedacht.
Voor geluid maakt het echter wel ontzettend veel uit. Latency is een serieus probleem zodra het meer dan een paar ms wordt gaat dat opvallen en voor bijvoorbeeld een zanger is het niet handig als je monitorgeluid 15ms later aankomt dan dat je zingt, nog even los van het gegeven dat in een TCP/IP netwerk die latency nogal kan variëren, afhankelijk van hoeveel storing er op een moment binnen de kabel optreedt.

De basis van TCP zit op de 4de layer in het OSI model van netwerklayers. Ga je met routers aan de gang en complexe netwerkomgevingen, dan zit je - voor je het weet - sowieso op layer 5, misschien wel op layer 7 (DNS bijvoorbeeld). Hogere layers betekenen complexere protocollen, meer rekentijd en dus meer latency.
Een aantal protocollen werkt met IP, dat is layer 3. Dat zijn bijvoorbeeld Dante, AC-IP (van de EBU) of AES67. Hiermee is een stukje routering mogelijk, maar kent ook weer zijn beperkingen.
Anderen protocollen zitten op layer 2. Die proppen de audio in standaard ethernet packets. Denk aan AES51, CobraNET, REAC, dSnake, Soundgrid. Hiermee kun je niet op IP niveau routeren, maar wel gebruik maken van ethernet netwerken. Een simpele, unmanaged switch zou hier geen probleem moeten zijn.

Er zijn ook protocollen die op layer 1 werken. Die schieten hun enen en nullen rechtstreeks het draadje op. Denk aan AES50, A-Net, SuperMAC.
Daar kan een switch niks mee (de packets hebben geen adressticker zeg maar). Een hub zou hier wel werken, maar dient niet echt een doel, je krijgt dan alle data simpelweg overal en de vraag is maar hoe je stagebox of mixer daarmee omgaat. Waarschijnlijk werkt het niet of niet stabiel.

Audio Technica heeft een interessante whitepaper over Dante en netwerklayers: www.audio-technica.com/cms/resource_library/files/89301711029b9788/networking_fundamentals_for_dante.pdf
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 2057
4-9-2018 19:34
Mooie bijdrage Stefan!
Een en ander was me wel al bekend, maar je hebt het super duidelijk samengevat!
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)