Forum > Licht

Artnet/ dmx nodes

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
23-7-2018 15:33

DJ Bartje schreef:

Het grootste voordeel van sACN is dat je niet met subnetten werkt.
DMX universe 1 is gewoon sACN 1. En universe 51 is ook gewoon sACN 51 (wat dan bij Art-Net subnet 3, universe 2 is)
Dus: makkelijker voor nodes in te stellen, makkelijker voor aan guest operators door te geven, ...

Nog een voordeel voor mij is dat je bij grandMA2 zowel MAnet als sACN over dezelfde poort kan jagen, waar je dus gewoon op de stage een ethernet switch legt en weer uit kunt splitten naar sACN voor je node(s) en MAnet voor bv. een NPU of VPU.
Als je Art-Net en MAnet wilt sturen vanuit een grandMA2 tafel moet je MAnet over poort 1 doen (192.168.0.x range) en Art-Net over poort 2 (2.x.x.x range) wat me dus een CAT6 naar FOH scheelt happy :)

Verder zijn sACN en Art-Net gewoon 2 protocollen die beide UDP pakketen sturen en volgens mij zelfs door dezelfde ontwikkelaars gevonden.

Enigste waar ik Art-Net wél voor gebruik is voor Art-Net inputs voor bv. resolume op de lichttafel te krijgen.
Artnet is een broadcast protocol, MA-Net en sACN zijn multicast protocollen. Broadcast stuurt alles naar overal, multicast alleen naar de toestellen die het nodig hebben. Daardoor heb je minder bandbreedte nodig en kan je de processing van je toestellen ontlasten. Bij Artnet kan je unicasten om hetzelfde te bekomen maar bij MA-net en sACN gaat dit automatisch.
Poort 1 op een MA is Multicast, poort 2 Broadcast.
Bij Artnet heb je overigens bij véél toestellen meer vertraging als sACN/MA-net daar het een broadcast protocol blijft.

Qua node is de Chauvet Net-x II een aanrader. Dmx in, 8 poorten uit, ingebouwde switch om naar een volgend toestel te gaan en een web-interface om het boeltje via de computer in te stellen.
Fun is serious business!
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
10-8-2018 11:32
Heb uiteindelijk gekozen voor de showtec net 5/8, daar mijn dmx splitters al van showtec zijn en goed bevallen (alleen de dmx ledjes zijn nogal fel vd splitters) en na contact hier over met highlite, besloten voor de net te gaan.
Voordelen:
Uitgebreide ip- adres instellingen, met keuze uit 3 subnetten (waarom zijn die bij veel licht apparaten vast of beperkt instelbaar?)
Ingebouwde switch
Werkt ook andersom van dmx naar artnet (ideaal om oude lichttafel te gebruiken met capture software)
Per poort/universe instelbaar; dmx in of uit, welke universe, poort actief of ongebruikt, frame snelheid.
Duidelijk display.
Without a lightengineer, it will be dark.
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
10-8-2018 11:49

Viero schreef:

DJ Bartje schreef:

Het grootste voordeel van sACN is dat je niet met subnetten werkt.
DMX universe 1 is gewoon sACN 1. En universe 51 is ook gewoon sACN 51 (wat dan bij Art-Net subnet 3, universe 2 is)
Dus: makkelijker voor nodes in te stellen, makkelijker voor aan guest operators door te geven, ...

Nog een voordeel voor mij is dat je bij grandMA2 zowel MAnet als sACN over dezelfde poort kan jagen, waar je dus gewoon op de stage een ethernet switch legt en weer uit kunt splitten naar sACN voor je node(s) en MAnet voor bv. een NPU of VPU.
Als je Art-Net en MAnet wilt sturen vanuit een grandMA2 tafel moet je MAnet over poort 1 doen (192.168.0.x range) en Art-Net over poort 2 (2.x.x.x range) wat me dus een CAT6 naar FOH scheelt happy :)

Verder zijn sACN en Art-Net gewoon 2 protocollen die beide UDP pakketen sturen en volgens mij zelfs door dezelfde ontwikkelaars gevonden.

Enigste waar ik Art-Net wél voor gebruik is voor Art-Net inputs voor bv. resolume op de lichttafel te krijgen.
Artnet is een broadcast protocol, MA-Net en sACN zijn multicast protocollen. Broadcast stuurt alles naar overal, multicast alleen naar de toestellen die het nodig hebben. Daardoor heb je minder bandbreedte nodig en kan je de processing van je toestellen ontlasten. Bij Artnet kan je unicasten om hetzelfde te bekomen maar bij MA-net en sACN gaat dit automatisch.
Poort 1 op een MA is Multicast, poort 2 Broadcast.
Bij Artnet heb je overigens bij véél toestellen meer vertraging als sACN/MA-net daar het een broadcast protocol blijft.

Qua node is de Chauvet Net-x II een aanrader. Dmx in, 8 poorten uit, ingebouwde switch om naar een volgend toestel te gaan en een web-interface om het boeltje via de computer in te stellen.
Hoe zit het met functinaliteit?
Kijk op een Avo oid, heb je niks aan MA-net, de highlite tafels en oudere avo's of Zero tafels hebben niks aan sANC. Als ik alles zo lees etc hier en bij dmx gear, dan is volgens mij ArtNet het enige dat alle producten aankan en dus ook het multifunctioneelst is toch?

Kan bij een productie wel een node plaatsen voor MA-net (of ingesteld) en dan komt er iemand met zijn tafel op sANC ingesteld, lijkt mij als je dan je node op artnet hebt, dit het snelste is aan te passen?

Dus wie durft het aan om kort de verschillen en voor-/nadelen op een rij te zetten van?
Artnet
MA-net
sACN
KlingNet (maar dat is volgens mij alleen voor video kanalen)
Without a lightengineer, it will be dark.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1593
10-8-2018 13:25
1ste hit op google:
opendmx.net/index.php/Comparison_of_DMX_over_IP_protocols
't is maar een hobby...
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
10-8-2018 14:40
Ben geen prof... de tabel die dan te voorschijn komt, snap ik dan ook niet echt hoe ik dat interpreteren moet. Hoe kan ik daar de voor-/nadelen uit halen van het 1 of ander?
Without a lightengineer, it will be dark.
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 569
12-8-2018 14:55

Viero schreef:

Artnet is een broadcast protocol, MA-Net en sACN zijn multicast protocollen. Broadcast stuurt alles naar overal, multicast alleen naar de toestellen die het nodig hebben. Daardoor heb je minder bandbreedte nodig en kan je de processing van je toestellen ontlasten. Bij Artnet kan je unicasten om hetzelfde te bekomen maar bij MA-net en sACN gaat dit automatisch.
Klopt inderdaad. Was me even ontglipt aangezien ik Art-net alleen maar als unicast instel om inderdaad de processing te ontlasten.

Hanzie schreef:

Hoe zit het met functinaliteit?
Kijk op een Avo oid, heb je niks aan MA-net, de highlite tafels en oudere avo's of Zero tafels hebben niks aan sANC. Als ik alles zo lees etc hier en bij dmx gear, dan is volgens mij ArtNet het enige dat alle producten aankan en dus ook het multifunctioneelst is toch?

Kan bij een productie wel een node plaatsen voor MA-net (of ingesteld) en dan komt er iemand met zijn tafel op sANC ingesteld, lijkt mij als je dan je node op artnet hebt, dit het snelste is aan te passen?

Dus wie durft het aan om kort de verschillen en voor-/nadelen op een rij te zetten van?
Artnet
MA-net
sACN
KlingNet (maar dat is volgens mij alleen voor video kanalen)
Meeste DMX nodes van een normale prijsklasse kunnen gewoon geswitcht worden van protocol.
Ik werk zelf altijd met de ELC node 8gb's die te switchen zijn tussen sACN, Art-net en Shownet. Afhankelijk van welke klus je doet wordt deze anders ingesteld. Voordeel van de ELC producten is dat je alles kan monitoren en configureren met de dmxlan software van hen.
Hierin kan je patchen om je set te testen tijdens opbouw, waar je tijdens de show ook fixtures kan 'afpakken' van de operator om bv. een reset te doen bij een error, alles kan monitoren qua netwerk, ...

Ik denk dat in jou geval art-net het perfecte protocol is. Bijna zowat elke recente tafel kan namelijk wel Art-net uitsturen en is dus in dat geval het veelzijdigste.
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
12-8-2018 20:05

DJ Bartje schreef:

Ik denk dat in jou geval art-net het perfecte protocol is. Bijna zowat elke recente tafel kan namelijk wel Art-net uitsturen en is dus in dat geval het veelzijdigste.
Beshik zelf over een 8 ports node (showtec net 8/5) ondersteunt artnet en klinknet, mij tafel alleen artnet, dus in dat opzicht weinig keus. wink ;)
Gaat mij er zelf om dat ik niet voor iedere universe een apart dmx lijntje hoef te leggen en bezit nu ook de mogelijkheid om 1 universe te gebruiken als ingang. Dit willen we in de toekomst gebruiken om onze fx gear via dmx apart aan te sturen.

Maar in het algemeen ben ik behoorlijk geïnteresseerd in deze materie en wil mij er om de kennis in verdiepen en wie weet daar in de toekomst weer mijn voordeel mee doen.
Om die reden ook benieuwd naar -als je de keuze hebt- voor welk protocol ook, je zou kiezen en waarom.
Om diezelfde reden valt ma-net* dan ook af, daar die naar mijn weten, ook alleen voor ma bedoelt is.
* en andere merk gebonden protocollen.
Without a lightengineer, it will be dark.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)