Forum > Newbie Forum

Upgrade tweeters

(51 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
1-5-2018 10:13
Probleem bij deze Piezo tweeters is dat ze vaak "open" in de kast zitten (dus niet in een eigen compartiment) terwijl ze zelf niet geheel (sommige modellen zelfs geheel niet) afgesloten zijn. Het piezo kristal trilt dan als een soort van feature vanzelf los van het papieren conusje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
4ACStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2011
Laatste: 11-1-2022
Berichten: 55
1-5-2018 11:13
Een alternatief is een tweedehands Syrincs M3-220 setje. Kost tegenwoordig zo'n 200-250 euro, bijvoorbeeld op marktplaats.
Ten opzichte van een stel 12" topkasten heb je dan een veel vollediger geluidsbeeld (pak 'm beet 40-45 Hz tot 20kHz), terwijl het een veel vriendelijker formaat heeft.
De geluidskwaliteit is naar mijn mening schandalig goed voor het geld. Beter dan menig studiomonitor voor een veelvoud van de prijs. En qua volume ga je -gezien de toepassing- niet gauw tekort komen. Zelfs een feestje van het formaat 'huiskamer' is er prima mee te doen.

Let er wel op dat je niet een té oud setje koopt, want die willen nog wel eens kuren beginnen te vertonen. En dan heb je aan alleen een soldeerbout niet meer genoeg.

In ieder geval heb je daar kilometers meer plezier van dan met een stel skycrap speakers. Ik verbaas me erover hoeveel mensen daarvoor kiezen, terwijl ze met iets langer sparen een veel mooier setje in handen hebben...
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
speedy_j666Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-4-2018
Laatste: 26-9-2018
Berichten: 20
1-5-2018 13:47

Dré schreef:

Probleem bij deze Piezo tweeters is dat ze vaak "open" in de kast zitten (dus niet in een eigen compartiment) terwijl ze zelf niet geheel (sommige modellen zelfs geheel niet) afgesloten zijn. Het piezo kristal trilt dan als een soort van feature vanzelf los van het papieren conusje.
Dat is hier ook geval. De (spaanplaat) kast heeft 1 compartiment waar zowel de woofer als de tweeter in zit. Ik zou hier misschien nog wel een scheidingswandje in kunnen lijmen, maar ik vraag me af of dat dit probleem verhelpt.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2057
1-5-2018 14:14
Nee, je piëzo zit hier toch normaal gesproken al achter het kunststof afdekkapje, dus apart?

Ik zou gewoon doen wat hiervoor ook al gezegd is, deze gewoon vastsolderen.
Als je er dan blij genoeg mee bent, lekker blij zijn, als je dat niet bent, zorgen dat je er vanaf komt en iets anders vindt...
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
1-5-2018 14:16

4AC schreef:

Ik verbaas me erover hoeveel mensen daarvoor kiezen, terwijl ze met iets langer sparen een veel mooier setje in handen hebben...
Je zegt het, sparen.....
Dat is wat men in deze tijd bijna niet meer kan.
Men wil het meteen hebben, en dan zo goedkoop mogelijk.

Merken als Sky en Holywood enz springen daar handig op in met goede looks, en enorme specs.
Je zou voor de grap eens op de zwarte markt moeten gaan kijken wat voor spul je al voor amper 100 euro kan kopen.
Kinds hoge boxen met meerdere enorme 40cm speakers en meerder kleinere speakers en tweeters enz erin, die buiten geluid ook nog eens geweldig licht geven.
Alles ingebouwd, versterker, USB, bluetooth, enz.
Zeer indrukwekkend voor een jongen van puberleeftijd wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
speedy_j666Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-4-2018
Laatste: 26-9-2018
Berichten: 20
1-5-2018 14:25
Het is al een poosje geleden dat ik een puber was, maar ik begrijp volkomen wat je bedoelt.

Als je puur naar specs gaat kijken, dan lijkt zo'n setje veel bang for buck.
In mijn geval kwam dit ook goedkoop voorbij en dan lijkt het wel de moeite waard om eens te proberen.
Allicht is het een beetje beter dan een standaard sony hifi setje? Misschien ook wel niet..

Ik wacht met smart op mijn bestelde soldeerboutje, dan kan de speaker weer dicht.
speedy_j666Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-4-2018
Laatste: 26-9-2018
Berichten: 20
1-5-2018 14:29

Joepurlings schreef:

Nee, je piëzo zit hier toch normaal gesproken al achter het kunststof afdekkapje, dus apart?
Klopt, op de foto mist het afdekkapje.
speedy_j666Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-4-2018
Laatste: 26-9-2018
Berichten: 20
1-5-2018 14:57
Om het topic enigzins schoon te houden heb ik me beperkt tot het skytec deel van mijn installatie. Nu we hier toch lekker aan het keuvelen zijn, durf ik ook de rest van mijn "indrukwekkende" apparatuur, wel te delen:

https://i.imgur.com/dblAcqr.jpg

Een speaker van US Blaster. Aan mij verkocht als zijnde een subwoofer, maar er is zit gewoon een uitsparing in de onderkant om hem op een statief te plaatsen. Er zit een 15inch woofer in, en op de foto zie je ook een tweetertje. Daarnaast zit er aan/uit knopje in een van de handvatten, ik vermoed dat je hier de tweeter mee uit kan schakelen? Meer weet ik er ook niet van, heb deze nog niet open gehad. Heb er ook maar 1 van.

https://i.imgur.com/4d5umU3.jpg https://i.imgur.com/ByWuXio.jpg

Een versterker van XXL Powersound, namelijk de AXPS 250.

Ik heb in het verleden wel eens wat gedaan met auto-audio. De meeste 2 kanaals autoversterkers zijn te bruggen naar 1 kanaal zodat je dubbel vermogen voor je sub hebt. Zou zoiets ook mogelijk zijn met de XXL powersound?

Idee erachter is om de US Blaster dan in te zetten voor de lage tonen. En de skytecs alleen op midden/hoog te laten spelen.
Het is vooralsnog alleen een theoretisch idee, en ik begrijp dat ik ook nog wat nodig heb om het signaal op te delen in hoog/laag.
Dat signaal komt van een Reloop RMX30 mengpaneeltje.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
1-5-2018 15:09

speedy_j666 schreef:

en ik begrijp dat ik ook nog wat nodig heb om het signaal op te delen in hoog/laag.
FYI; dat noemen ze een cross-over. Gezien tegenwoordig vrijwel iedereen wel over is op DSP's, zijn analoge cross-overs voor een prikkie te vinden op marktplaats.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
speedy_j666Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-4-2018
Laatste: 26-9-2018
Berichten: 20
1-5-2018 15:46
Een cross over inderdaad (dat woord zocht ik). Thanks.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)