Forum > Geluid

probleem met limiter

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
john.nStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2018
Laatste: 13-2-2018
Berichten: 3
29-1-2018 13:11
Hallo,

hopelijk heeft iemand de oplossing voor mijn probleem.
Onlangs is er in ons verenigingslokaal een nieuwe versterker plus boxen geplaatst.
De limiter is afgesteld op de nieuwe installatie, en als ik de BCM Muziekcomputer gebruik, dan haal ik zonder problemen het aantal decibel dat is toegestaan. echter als ik via,een kabel met mini-jack en dubbele tulip, een extern apparaat aansluit zoals een pc of digitale mixer, dan grijpt de limiter veel eerder in en haal ik dus veel minder decibel.
het externe apparaat gaat via de kabel naar een line ingang.
iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het, legaal, oplos?

groet
John
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
29-1-2018 13:16
Belangrijkste om te weten is waar de limiter in de keten zit.
Ik neem aan dat de limiter net voor de versterker is aangesloten en dat zowel de muziekcomputer als je line-kabeltje via een mengpaneel lopen?
In dat opzicht zou het niet uit mogen maken welk eindnivo je haalt, tenzij in de mp3's welke je via het losse kabeltje gebruikt bijvoorbeeld heel veel laag zit, wat de installatie amper tot niet weergeeft, maar de limiter wel registreert en dus ingrijpt.
Hoe verhouden zich bij beide bronnen op het moment van ingrijpen de master volume VU meter?
Op zelfde nivo of ook veel zachter?

Wellicht een fotootje of merk en type informatie?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
john.nStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2018
Laatste: 13-2-2018
Berichten: 3
29-1-2018 16:39
De situatie is zover ik weet idd zoals je beschrijft.
Ik heb dezelfde muziek afgespeeld via de bcm muziekcomputer en via de line ingang.
Toch geven beide manieren een ander volume weer. en moet ik bij de input via het kabeltje en line-ingang de master en kanaal schuif veel verder openzetten,dan bij de bcm muziekcomputer.

foto, is nu helaas niet mogelijk. ik ben niet op locatie.

groet
john
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
29-1-2018 19:49
Maar dat is een ander verhaal.
Bij een relatief zachte bron als een smartphone, is het vaak zo dat je het volume van kanaal en master (of de gain van het kanaal) veel verder open moet zetten.
Bedoel je dat of grijpt de limiter anders in, zoals je in je eerste post schetst?
Met hetzelfde muzieknummer, moet je grofweg hetzelfde nivo kunnen bereiken (gemeten in de ruimte) op het punt dat de limiter ingrijpt.
Dat daarbij de bron in luidheid anders is en de schuif verder open moet is geen probleem, je kan je phone ook nog luider zetten, maar het blijft een relatief zwak signaal.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
john.nStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2018
Laatste: 13-2-2018
Berichten: 3
30-1-2018 16:11
de limiter grijpt bij input via laptop of gsm eerder in dan bij input via bcm computer.
Het zelfde nummer geeft dus een ander geluidsnivo.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
30-1-2018 17:03
Het kan zijn dat er bij de bcm een subsonic of ultrasonic filter is ingebakken?
Stop er eens een eq of processor tussen?
Niet goed, wel hard!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
30-1-2018 17:35
Beschrijf eerst je set-up eens. Welke apparaten heb je, hoe zijn ze op elkaar aangesloten en eventueel een of meerdere foto's van het geheel.
Free beats!
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
30-1-2018 23:21
Waarschijnlijk kan het niet, maar je zou met de BCM-pc eens het programma uit kunnen laten en een zelfde bestand afspelen via mediaplayer oid.
Dan heb je in ieder geval geen compressie of kleuring vanuit het BCMprogamma.
Maar net als Hollender zegt, beschrijf of fotografeer eerst de situatie eens.
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)