Forum > Geluid

Soundcraft Mini Stagebox + SI Expression: CAT5e of Optisch?

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
13-9-2013 14:27
Beste,

Ik heb hier een soundcraft SI Expression 2 staan (95% gelijk aan de SI compact 24). Leuk ding, zeker voor het geld en ik ben er erg content mee. Momenteel gebruik ik hem nog met mijn analoge 16/4 snake, wat natuurlijk niet ideaal is, zeker gezien ik nu en dan toch wel sends en/of returns tekort kom. Het is dan ook de bedoeling dat er over een tijdje een Mini Stagebox 32 bij komt.

Nu is de mini stagebox 32 in twee smaken leverbaar:
- 2x Madi CAT5e aansluiting
- 2x Madi optische SC aansluiting; hiervoor is een 50 micron multimode glasvezelkabel nodig.

Nu had ik graag jullie opties gehoord.

Voordelen CAT 5e:
- Relatief goedkope kabel: c.a. 200 voor een 100m haspel t.o.v. minimaal 700 euro voor een glasvezelkabel.
- In enkele loacties liggen reeks 1 of meerdere UTP lijnen van (back)stage naar FOH, met glasvezel ben ik dit nog niet tegen gekomen.
- Iets minder kwetsbare kabel.

Voordelen fiber:
- Geen enkele vorm van aardlussen e.d. mogelijk, ook powerlijnen naast de kabel zijn geen enkel probleem.
- Madi over UTP is geen officiële AES standaard, over glasvezel wel.
- Er zijn externe madi geluidskaarten te vinden voor optische madi verbindingen, voor utp ken ik ze niet.
- Een collegabedrijf hier in de regio beschikt over verschillende soundcraft mixers en een compact stagebox met optische aansluiting.

Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande standaarden?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
13-9-2013 14:58
Wij hebben zelf de Expression 1 & 2 met 2x Soundcraft Mini Stagebox. Wij hebben gekozen voor de CAT5e, simpelweg omdat we al een grote hoeveelheid van deze kabel hadden en het een stuk betaalbaarder is dan optisch.
Nieuwe website online!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
14-9-2013 00:17
Glasvezel met Neutrik FibreCon connectoren is de beste optie, maar ook de duurste. Een reel van 50 of 75m glasvezel kost aardig wat centen. De chassisdelen voor bij je stagebox en je tafel zijn ook niet gratis.
Je hebt echter wel de stabielste en snelste verbinding, waar absoluut geen interferentie meer mogelijk is.
Als je goede fiber neemt is het ook niet fragieler dan CAT kabel (ik zou ook no way CAT5 nemen, CAT6 SFTP is het bij ons voor de X32).

Het nadeel is wel dat bij een kabelbreuk je niet zomaar even een nieuwe kabel ter plekke kan persen zoals met CAT kabel, en je zal ook niet in het slechste geval even bij de lokale supermarkt een lange CAT kabel kunnen gaan kopen. Je moet maw al quasi 2 lijnen op je haspel leggen zodat je redundant kan trekken. Best prijzig, maar wel de beste verbinding.

Echter, je draait op een Expression. Een low-budget tafel. Ga je daar echt voor 2000EUR aan bekabeling voor aanschaffen?
Voor een VI2/4/6 akkoord, zelfs voor een VI1 of Performer nog begrijpbaar, maar voor een Expression met de Compact box voor mij een beetje absurd.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-9-2013 15:42
Heb zelf de compact tafel gekocht met Ministagebox 32! Werk met cat kabel.. Cat modules voor in stagebox en tafel is even aan de prijs.. maar een haspel met 2 keer cat en stroom valt prima te betalen!

Opzich is het gehele systeem echt een stuk goedkoper dan de eerdere analoge tafels met multi, splitters effectenrack enz!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
bpmerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-9-2017
Laatste: 23-12-2017
Berichten: 1
4-9-2017 23:01
Hey
Ik vind niet echt waar ik een bericht kan plaatsen dus ff even hier dan maar
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Ik heb een Soundcraft si expression en heb een probleem met de in ears afstelling
Als ik op de front instellingen verander bv iets meer low mid of high mid veranderd het ook op de in ears alsook als ik meer effect op de front geef
Dit is niet enkel op de monitormixing 1 maar op alle
Heel vervelend en zeker de bedoeling niet
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en mij kan helpen
Alvast bedankt

Grts Mario
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
5-9-2017 14:57
Welkom bpmer,

Een knop voor een nieuw onderwerp kun je rechtsonder vinden. Inderdaad niet de meest in het oog springende plek en zou best prominenter bovenaan mogen komen zodat (nieuwe) leden dit makkelijker kunnen vinden en zo geen oud topic hoeven te kapen die ook nog eens niet de lading van jouw vraag dekt.

Verder jou vraag:
Als ik het zo lees lijkt het dat jij de send naar de bussen post fader doet en jij die graag pre EQ wilt hebben.
Ken de tafel niet maar de handleiding zou jou verder moeten kunnen helpen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)