Forum > Geluid

Turbosound IQ

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
27-12-2016 11:50
Lijkt me niet meer dan wat eq instellingen?
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
27-12-2016 20:52
De ideale speaker bestaat inderdaad niet, maar waarom zou een benadering van een andere speaker in welk opzicht dan ook beter zijn dan de benadering van een ideale speaker?
Niet goed, wel hard!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1593
27-12-2016 22:20
Ik kan maar 1 toepassing bedenken van modelling: als ze de fase response van de gemodelleerde speaker nabootsen, zou je de top kunnen gebruiken icm een sub van het andere merk. Of de fase response idd hetzelfde is betwijfel ik: als dat het geval was, hadden ze er mee geadverteerd en in de manual beschreven hoe je dit moet gebruiken...
't is maar een hobby...
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
29-12-2016 04:10
Een IQ 12 gekocht om te testen, Ik orienteer me momenteel op een nieuw geluidssysteem (2 a 4 toppen, 4 subs) .
JBL PRX 800 serie, rcf art 700 serie, QSC k - Zijn dan de logische ongeveer gelijk geschakelde series om naar te kijken binnen mijn budget. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van RCF - maar das ook stukje emotie. (goeie feestje op gehad wink ;) )
De IQ was bij mij tot een paar maanden geleden niet bekend, maar als je prijzen gaat vergelijken kom je hem vanzelf tegen. Ik kon er alleen maar positieve reviews over vinden - Maar veel mensen zijn trots op wat ze hebben (gehad) Als je soms hoort wat er de hemel in geprezen wordt... Enfin - het feit dat ik wat Amerikaanse reviews vond waar de vergelijking met jbl en qcs werd gemaakt en deze kast daar goed tegen afstak maakte me echt wel benieuwd.

Ik ben zeeeer blij verrast. Wat een strakke sound uit een enkel kastje al. Afwerking is dik in orde, powercon in en uit, 2 pole gaten (eenvoudig onder n hoek te zetten) dsp is briljant. Bruikbaarheid van de presets moet ik nog in praktijk zien - maar alles wat je wilt zit er in. Ultranet in de toekomst interessant - behringer xr er bij en nog maar een cat 5 kabeltje voor bijvoorbeeld alle monitors? Het feit dat je zowel op de speaker, als via de software - Alles kunt instellen, maakt in elk geval bediening makkelijker dan bij alle bovengenoemde merken. - en zonder randapparatuur durf je met zo veel opties gewoon meer aan. Zonder externe mixer een presentatie? .. Zonder processing of latop terplekke een andere opstelling maken dan vooraf bedacht.. De vergelijkingen die gemaakt worden met de rcf art serie zijn wat vaag. de art 300 en 700 serie verschillen nogal in prijs vermogen en kwaliteit. En dan zijn er ook nog tig uitvoeringen per serie. De (nieuwe!) 300 serie haalt het in mijn ogen op geen enkel vlak bij deze iq's! En ik vind de Art 732 bijvoorbeeld een beest van een kast (en vergelijkbaar in prijs) ik zou ze naast elkaar moeten horen, maar deze speaker doet daar wat betreft output en geluidskwaliteit zeker niet daarvoor onder. Daarbij is de ART is dan wel weer n kale bak..

De jbl prx 800 heb ik niet gehoord, de 600 serie wel, en ik vond die in mijn herinnering veel aggersiever klinken. Qsc k serie alleen de 10 incher van gehoord ooit, kan ik weinig zinnigs over zeggen. al vond ik die bouwkwaliteit gewoon erg goed.

Al met al worden er steeds meer goed klinkende bedrijfszekere actieve speakers uitgebracht. De markt ligt denk ik dichter bij elkaar dan 15 jaar terug. Echte onbetrouwbare bagger klinkende kasten voor 600+ euro per kast vind je toch eigenlijk niet? Het onderscheid wordt op andere vlakken gemaakt, DSP, Maximale SPL, garantievoorwaarden, innovatie. En vooral n stukje emotie denk ik. Want als je niet beter weet ben je met veel "speakers van nu" gewoon meteen onder de indruk en vaak verkocht. En zo is t bij mij misschien ook want ik vergelijk ook vooral met wat ik nu heb (dap x-12t en x18b en rcf 200a &300a - prehistorie wink ;) ik bedoel maar...)

De IQ12 heeft een woofer met een Ferrietmagneet, en dat verklaart t gewicht. Ik ben gewend om met pasieve houten kastjes te slepen - dus "ach" 22kg.. Maar dat is dus wel n nadeel. Ze zijn op veel vlakken wat kwetsbaarder (hard glad kunstof, krasgevoelig) Er moeten echt hoezen bij want je wilt geen bier of regen over de achterkant.

Volgende stap is een showroom opzoeken waar echt vergeleken kan worden. ff de emotie uit proberen te schakelen.
Alhoewel.. Hoe kies je n auto.. of n vrouw sneaky :V shut up :X ?
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
3-1-2017 15:51

Ultrasound schreef:

Knorrepot schreef:

Ik vind het Klanktechnisch hele leuke topjes! Met een zeer uitgebreide DSP, waar je ook zonder pc iets met kunt. (Delaytje instellen bijv.) Ik neem liever een IQ12 mee dan een RCF art topje.

Zeker gezien de prijs tov de RCF..
Vanwege de klank of DSP instellingen? De ART serie loopt inmiddels alweer geruime tijd mee en is loopt in dat opzicht dan ook wat achter.

IQ12 kost in diverse shops € 699,-
RCF ART 312A kost in diverse shops € 499,-
Excuses, ik doelde op de ART322. Deze heb ik al eens naast elkaar gehad. Waarmee ik de iQ prefereer.

Het nut van de DSP simulaties kan ik me niet indenken. Als dat echt zou werken, koopt niemand een UPA meer, haha!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 9469
3-1-2017 19:56
Zelf heb ik voor twee verschillende klanten deze sub besteld: Turbosound iNSPIRE iP15B
Op papier zijn het leuke dingen voor het geld, even afwachten in de praktijk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)