Forum > Zelfbouw Speakers

Schroeven en plamuur

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
13-9-2016 21:12
Ik heb eindelijk mijn hout voor een setje Cubo 18 subs.

Nu ben ik alles aan het voorbereiden, en vroeg me af hoe diep mijn schroeven moeten zitten zodat ik ze kan plamuren.
Ik wil namelijk de speaker naast het lijmen ook van schroeven voorzien.
Als afwerklaag worden ze in de Warnex gezet en wil niet dat na verloop van tijd de gaten weer zichtbaar worden, of dat de plamuur eraf valt.

Iemand tips? ashamed :$
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
13-9-2016 21:32
Wat ik heb gedaan bij mijn toppen (en goed blijkt te werken):
Voorboren. De kop verzinken. Bij het inschroeven de kop tot 2-3mm onder het oppervlak indraaien. Ik heb een tube Alabastine Hout Vuller (naturel) gebruikt en hier hecht Warnex goed op.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
14-9-2016 08:47

Crxtreem schreef:

Ik heb eindelijk mijn hout voor een setje Cubo 18 subs.

Nu ben ik alles aan het voorbereiden, en vroeg me af hoe diep mijn schroeven moeten zitten zodat ik ze kan plamuren.
Ik wil namelijk de speaker naast het lijmen ook van schroeven voorzien.
Minimaal de gatdiameter diep (liefst meer). Hout werkt en als de schroeven niet diep genoeg zitten dan ga je zeker krijgen dat de plamuur na verloop van tijd naar buiten komt. Ik werkte mijn kasten destijds af met luidsprekertapijt (daardoor dus amper een issue) maar bij HiFi kastjes heb ik dit probleem wel meegemaakt. Ik koos er dan uiteindelijk bij gelakte kasten maar voor om de schroeven er weer uit te halen nadat de lijm goed uitgehard was. Voor PA zou ik wel kiezen voor goede houtverbindingen (baffle paar mm diep uitfeezen in de zijpanelen e.d.) waardoor ook daar de schroeven zonder consequenties verwijderd kunnen worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
18-9-2016 22:37
Mooi ga ik 3-4mm aanhouden.

Deze week druk bezig geweest om afteken mallen en kopieermallen te maken.
Het was even een geworstel om de juiste verhouding met freesjes en kopieerringen te krijgen, maar eindelijk gelukt.
Als ik deze klaar heb kan ik in ieder geval alle 8 de subs hetzelfde maken.

Nu de subs nog bestellen, alleen die zijn op het moment nergens te krijgen. ashamed :$
RammonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2006
Laatste: 27-3-2017
Berichten: 11
27-9-2016 10:38
Ik gebruik daar voor de twee componenten houtrotvuller van alabastine. Die is op epoxy basis, dat blijft flexibeler en blijft daar door beter zitten als polyester plamuur.

Mag ik vragen welke woofers je gaat gebruiken, aangezien ze lastig leverbaar zijn?
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
27-9-2016 13:03
Het gaat om de RCF L18S801-8.
Heb er nu 2 besteld, maar worden pas 5 Oktober verwacht.

Nu de eerste in elkaar aan het zetten, maar voor de plaat waar de speaker in komt wil ik eerst de speaker hebben voordat ik het gat maak.
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
15-10-2016 15:59
Eindelijk mijn speakers binnen dus kan weer verder met afwerken.

Ik zie nu dat de montagegaten van de Rcf speakers vrij groot zijn.
Ik had er slagmoeren van M6 voor gekocht,maar M8 past ook.
Is M6 voldoende, of moet het echt M8 zijn?
Of zut M8 te dicht op de rand?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1343
15-10-2016 19:08
M8 komt soms inderdaad erg dicht bij de rand maar dat verschilt iets per luidspreker en welke toleranties je aan houdt. Als je nauwkeurig werkt met deze luidspreker dan is M8 geen probleem maar nodig is het niet (M6 is voldoende).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)