Forum > Geluid

Feedbackdestroyer

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
28-7-2016 14:16
Ik snap bovenstaand verhaal volledig. Ik ben zelf helaas nooit bij die voorstellingen anders zou ik wel een oogje in het zeil houden. Het probleem is dat het al lastig is om zoiets aan volwassenen uit te leggen. Ik werk regelmatig met "presentators" die een grootmembraan micro met compressie gewend zijn in een studio. Als die mensen dan op een live uitzending komen en ze krijgen een sm58 in hun handen is er niets meer mee aan te vangen. Je kunt ze honderd keer uitleggen hoe ze hun micro moeten houden, dat ze luider moeten spreken etc... Twee minuten later zijn ze het weer vergeten. Geef je ze dan een koptelefoon voor monitoring dan zie je ze de hele tijd naar hun koptelefoon wijzen "omdat het te zacht staat". Daarna knijpen ze hun ogen weer toe als de muziek knetterhard doorkomt. "Het moest toch luider?"
sneaky :V

Enfin, als volwassenen het al niet snappen, kun je het aan kinderen nog moeilijker uitleggen. Laat staan dat ze het onthouden voor de volgende keer. Tel daar nog eens een wisselende bezetting op en je snapt wel waar het schoentje wringt.
Ook is de installatie low budget. Speakers zijn DAP PS-115, amp weet ik zo niet meer uit mijn hoofd, mixer is een Behringer...
Free beats!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
5-8-2016 14:45
Een Behringer FBQ2496 kan volautomatisch werken. En er zit een rode panic knop op om hem te bypassen. Het ding kreeg wel ene goede review op de site van Sound On Sound.
Of het allemaal makkelijk te gebruiken is, is een ander verhaal. Ik heb er eentje (ooit op een PA markt voor 5e nieuw in doos gekocht :D), en heb die ooit eens snel geprobeerd voor een speech in een sportclub, en dat ging toch niet echt lekker. Intussen is hij ook al 2x gebruikt op een event waar ik zelf niet bezig was met het geluid, en daar was de seluidstech toch erg blij met het ding. Hij heeft er wel telkens de tijd voor genomen om hem manueel in te stellen.
Wat betreft de destroyer enkel voor microfoons in te zetten: de ingangen van de destroyer zijn lijn ingangen, dus dat gaat niet werken. Als de mixer subgroepen heeft met inserts, kan je de microfoons naar die groep sturen en de destroyer daarop inserten.

Zoals iemand reeds opmerkte, denk ik wel dat een feedback destroyer weinig zin heeft wanneer ze met de microfoon voor de luidsprekers lopen.
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
5-8-2016 16:06
Dré haalde het ook al even aan, maar ik wilde het nog even benadrukken:

Kan je niet iets doen met de plaatsing van de speakers? Dat kost geen cent (oké alleen wat moeite) en dat kan heel erg veel effect hebben...
Kinderen uitleggen hoe ze een microfoon moeten gebruiken is echt onbegonnen werk. sad :(
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
5-8-2016 16:21
Meestal staan ze wel op statiefjes. Laatst ben ik echter eens gaan klijken en toen lagen ze gewoon op de grond. De opstelling verschilt nogal al naargelang het soort voorstelling en degene die er aan meewerkt. Rondzingers zijn daar wel te beperken maar nooit te voorkomen.
Ik was toch van plan om naar de kofferbaksale in Houten te gaan. Misschien dat ik daar iets op de kop kan tikken en er eens mee kan gaan experimenteren.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
5-8-2016 20:30
Wat basisscholen (en echte amateurs) tegen statieven hebben weet ik niet.
Al diverse geleverd, kom je er een keer, weer de speakers op de grond.
Wellicht us er iets veranderd in al die jaren dat ik al can school ben, maar vroeger hadden we geen gehoor in onze knieen.
Voor microfoons doet de term snorcontact of ijsje het prima.
Vaak praten ze er dan een stuk meer in.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
6-8-2016 11:24

DJLP schreef:

Kinderen uitleggen hoe ze een microfoon moeten gebruiken is echt onbegonnen werk. sad :(
Dat is bijna hetzelfde als zeggen "kinderen opvoeden is onbegonnen werk". Toch nemen de meeste ouders gelukkig wel de moeite hun kroost op te voeden. Als ouders dat al op kunnen brengen dan kan een geluidstech toch zeker ook wel het geduld opbrengen om keer op keer op keer uit te leggen hoe het moet?

Mijn ervaring is dat het uitleggen hoe een microfoon vastgehouden moet worden door kinderen beter wordt opgepakt dan door volwassenen (go figure)... Wellicht heb ik keer op keer op keer op keer geluk gehad met kinderen en pech met volwassenen?

De uitleg "doe maar of het een ijsje is" doet het inderdaad goed bij kinderen. Bij volwassenen van het vrouwelijk geslacht heb ik wel ondeugendere vergelijkingen gebruikt... wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)