Forum > Geluid

Feedbackdestroyer

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
27-7-2016 14:52
Hoe effectief is een feedbackdestroyer als een Behringer fbq100 of fbq 1000? Ik heb totaal geen ervaring met zo'n apparaat in welke zin dan ook.
Het probleem is als volgt: Een school heeft een simpele pa staan. Kleine mixer, tweetal draadloze microfoons, mediaspeler, versterker en twee luidsprekers. Hiermee word elke vrijdag een kleine voorstelling gedaan door de kinderen van de school. Het gebeurd dus regelmatig dat een van de kinderen met een micro pardoes voor een luidspreker loopt met een goeie rondzinger als gevolg. Buiten het feit dat dat heel slecht is voor kinderoortjes schijnen ook de luidsprekers er niet zo goed tegen te kunnen. Er zijn al drie tweeters gesneuveld op nog geen anderhalf jaar tijd, ik heb er dan nog maar een extra besteld wetende dat er binnenkort nog wel een aan gaat.
Vraag is dus, gaat zo'n feedbackdestroyer zoals hierboven aangegeven dergelijke rondzingers kunnen voorkomen, zelfs als ze recht voor een speaker gaan staan?
Free beats!
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
27-7-2016 15:22
Ja en nee, ja het werkt, nee er blijft doorgaans weinig over van de kwaliteit.
Zeker de goedkopere hebben de neiging veel meer weg te drukken en op andere momenten dan de daadwerkelijke feedback.
De vraag is hierbij natuurlijk of je daarmee moet inzitten voor de toepassing die je aanhaalt, persoonlijk zou ik het gewoon proberen.
Als er een of enkele vaste personen de installatie bedienen dan kun je hun de bypass knop wijzen zodat ze bij andere toepassingen de feedback destroyer uit kunnen schakelen.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
27-7-2016 17:41
Dat is nu net een deel van het probleem, de kinderen bedienen zelf de installatie...
Het belangrijkste is dat er gewoon geen rondzingers meer komen om zo de boel, en daarmee bedoel ik dus ook de kinderoortjes, heel te houden.
Free beats!
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
27-7-2016 17:56
Ik heb een aantal jaar geleden ook zo'n beringber ingebouwd in installatie van lagere school waar mijn kinderen toen opzaten .
Je kon daar vaste en variabele punten inzetten, na wat uitproberen werkte een mix daarvan redelijk.
Niet alles werd evengoed onderdrukt maar veel beter als zonder en de geluidskwaliteit was goed genoeg.
De stemming kleurt de weergave ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 9469
27-7-2016 22:34
Uiteraard is het beste om het te voorkomen,
maar ja kinderen.....

Feedback kan ook maar zoveel, maar een goeie werkt wel.
Zeker als je hem daarbij combineert met een limiter, dan zal er niet snel meer een speaker uitklappen.

Behringer niet aankomen echt waardeloze filters, veel te breed

DBX AFS224 of Sabine, dat zijn de goeie met mooie naald filters.
Beide hebben vaste filters en automatisch liftende filters.
Je kan alles instellen.

2e hands wel te krijgen.
Ik heb er hier nog eentje ergens zwerven.....die ik niet gebruik.
Als je interesse hebt, zeg je het maar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
27-7-2016 23:47
'T is niet voor mezelf maar voor een school. Uiteraard is het budget weer zeer beperkt dus vandaar dat ik voor de Behringers keek. Het is trouwens ook niet echt een vraag van de school uit maar ik ben gewoon zelf op zoek naar een betaalbare oplossing die ik ze kan aanbieden. Het is natuurlijk zonde om regelmatig tweeters te moeten vervangen en nogmaals, die kinderoortjes moeten ook beschermd worden vind ik.
Je mag me altijd eens een berichte sturen Tom, ik kan het maar voorstellen aan hen.
Een van de belangrijkste dingen is dat het apparaat volledig automatisch moet kunnen werken, het zijn de kinderen die alles zelf doen.
Ik neem trouwens aan dat zo'n feedbackdestroyer tussen mixer en versterker komt? Is het eventueel ook mogelijk deze tussen de micro's en de mixer te hangen? Als de micro's niet zo geweldig klinken is dat natuurlijk minder erg als het hele geluidsplaatje dat om zeep is natuurlijk.
Free beats!
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
28-7-2016 01:45
Ik ken alleen de fbq1000 maar tweede hands voor ong. 50 euro heb je een aardig apparaat, ook nog eens een eq erbij. En 1/60 oct filter vind ik toch redelijk stijl.
De stemming kleurt de weergave ...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
28-7-2016 07:29
Ik heb hier nog een Sabine FBX, ooit eens aangeschaft voor op de monitors, maar eigenlijk zelden in gebruik. Voor een net bod mag deze gerust weg.

Exact type zou ik moeten nakijken, is een mono apparaat als ik me niet vergis.
Ik heb ooit ook het Behringer apparaat gehad, maar de Sabine werkt in mijn beleving toch beter.
Niet goed, wel hard!
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
28-7-2016 10:38
Een feedbackdestroyer of rondzingonderdrukker reageert op langer aanhoudende signalen met het plaatsen van een smalbandig filter op de frequentie van dat signaal. De aanname is dat de versterkingsketen dan weer stabiel is. De rest van het spectrum blijft op de oorspronkelijke versterking. Dit werkt redelijk bij normaal gebruik. Bij het plaatsen van een microfoon voor een luidspreker is de keten bij géén enkele frequentie stabiel. Het inzetten van filters heeft dan geen zin.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
28-7-2016 11:47
De microfoon zachter zetten werkt toch het beste (en is ook een erg voordelige oplossing). Een microfoon harder zetten geeft de persoon erachter alleen maar meer redenen om nog zachter te gaan spreken. Neem ook de tijd om microfoontechniek uit te leggen (paar cm van de microfoon, recht erin praten, praten uit de buik). Kan allemaal prima uitgelegd worden op 1 A4'tje, geplastificeerd, liefst voorzien van plaatjes (lezen is een bijna onmogelijk opgave, zo blijkt keer op keer op keer).

Uiteraard moet de installatie ook een beetje van kwaliteit zijn (en niet te idiote bulten in de overdracht hebben omdat het die bulten zijn die door de feedback volledig benut zullen worden). Ook plaatsing van luidsprekers en microfoon(s) is van belang, net als het aantal openstaande microfoons. Probeer dat laatste tot een minimum te beperken.

Maar meest belangrijk: Hou er rekening mee dat bijna iedereen bang is voor zijn of haar eigen stem. In zo'n geval helpt harder zetten totaal niet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)