Forum > Geluid

Vliegen van Dap Clubmate II topjes

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
21-6-2016 20:50
Ik draai wel eens met een kleine drive-in show (4mtr truss op 2 ST132), en het leek me mooi om de twee Dap Clubmate 15 topjes, (8/1”) te vliegen. De speakertjes zijn (maar) rond de 8 kilo, maar er zit geen vliegbevestiging van welke soort dan ook op.

Nou wil ik proberen dat zelf aan te brengen door bovenop 1, of ev. 2 gaten te boren, van binnen te voorzien van een extra lat en inslagmoer, en bovenop een of 2 half couplers te monteren. Via handvat op de speaker monteer ik dan nog een safety. De speaker is opgebouwd uit MDF, maar gezien het gewicht lijkt me dit geen bezwaar maar ik dacht, toch eens even polsen bij de pro’s. Veilig genoeg?

Ohja, voor de duidelijkheid, er wordt dus niet boven publiek gevlogen.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
21-6-2016 20:53
Ofwel een klein metalen frame laten maken met een 35mm statiefpot waar je de kast inzet. Zo hoef je niet in de kast te boren.
DsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2010
Laatste: 1-7-2017
Berichten: 15
21-6-2016 21:02

HS schreef:

Ik draai wel eens met een kleine drive-in show (4mtr truss op 2 ST132), en het leek me mooi om de twee Dap Clubmate 15 topjes, (8/1”) te vliegen. De speakertjes zijn (maar) rond de 8 kilo, maar er zit geen vliegbevestiging van welke soort dan ook op.

Nou wil ik proberen dat zelf aan te brengen door bovenop 1, of ev. 2 gaten te boren, van binnen te voorzien van een extra lat en inslagmoer, en bovenop een of 2 half couplers te monteren. Via handvat op de speaker monteer ik dan nog een safety. De speaker is opgebouwd uit MDF, maar gezien het gewicht lijkt me dit geen bezwaar maar ik dacht, toch eens even polsen bij de pro’s. Veilig genoeg?

Ohja, voor de duidelijkheid, er wordt dus niet boven publiek gevlogen.
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen dat je deze speakertjes gewoon niet moet vliegen! Op welke manier dan ook ze zijn er simpel weg niet voor gemaakt en geen enkele aanpassing maakt dat je ze wel kan vliegen!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
21-6-2016 21:04
Heel veel van dit soort houten kastjes worden ook gewoon met een eenvoudig luidspreker beugeltje in kroegen opgehangen.

Maar meestal hangen ze dan in een hoek waar weinig gevaar kan.
Weliswaar wel vrij zware beugel met een flink bevestigingsoppervlak, maar toch.
En als ik ze ophang doe ik er meestal nog een extra kabeltje met een aparte bout aan als safety.
Zou je natuurlijk ook kunnen doen.

Het liefste zou ik met een onder-gat en achter bevestiging iets maken als ik jouw was.
Dan heb je ondersteun, en van achteren dan ook meteen vast.
Misschien dat je wat kan met mijn wandbeugels die ik nog op mp heb staan.
Deze zijn heel zwaar uitgevoerd en super veilig.

Maar ik zou toch extra voorzichtig zijn lees het-zwembad-luidspreker-op-baby-drama maar eens terug.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2010
Laatste: 1-7-2017
Berichten: 15
21-6-2016 21:12
Blijf bij wat ik eerder heb gezegd deze kastjes zijn niet gemaakt om te vliegen.
Wat het probleem is met dit soort speakers is dat ze vaak van waaibomen hout zijn gemaakt en er al helemaal geen intern vliegframe in zit.

Ophangen aan ophang zo'n beugel vindt ik ook altijd al vrij link maar op zijn minst zit de flens van de speaker nog om de beugel heen. Daarnaast is een safety dan ook nog erg wenselijk.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
21-6-2016 21:27
Veiligste en simpelste lijkt me gewoon zo'n beugel, eventueel nog vereenvoudigd, te laten maken. Maar dan met 35mm statiefpot onderaan.
https://www.10outof10.co.uk/acatalog/PDNX2015.jpg
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
22-6-2016 09:28
Zo'n frame lijkt mij een prima optie. Maak het dan nog wel even af door intern een safety te zetten tussen woofer en frame (en HF driver en frame en eventuele andere zwaardere delen). Dan blijven de zware dingen in de lucht hangen, zelfs als de hele tent al een half uur in de fik staat.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
22-6-2016 13:18
Vrijwel alle kleine install boxjes (meestal 5#,6#,of 8# met 1# combi's) hebben totaal geen materialen aan boord om te vliegen,
en ze worden door vrijwel alle fabrikanten geleverd om op te hangen.

Soms door middel van een ondergat, en heel soms zitten er bout bevestiging aan.
Maar dat is meestal niets anders dan een stel inslagmoeren van binnen uit op het hout.

Pas bij wat grotere modellen met 10 of 12 inch, wordt er meer aandacht besteed aan het ophangen als dat bij de luidspreker hoort.
Ik zie ze tenminste nooit op de grond staan shut up :X
Zelfs nog bij redelijk dure boxen zie je zelden dat de drivers ook apart aan het frame hangen.
Ik heb het tenminste nog ooit gezien bij luidsprekers die ik in mijn handen heb gehad.
Het netste wat ik ooit gezien heb is een frame van metalen hoeklijn in de de luidspreker en inderdaad wel regelmatig exoframes.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2010
Laatste: 1-7-2017
Berichten: 15
22-6-2016 16:30
Op zich ben ik het wel eens met dat zo'n frame zou volstaan!
Ook ik weet dat er zat speakers geleverd worden die je zondermeer kan ophangen zonder dat daar intern aanpassingen aan gedaan zijn shut up :X
Toch zou ik altijd uiterst voorzichtig blijven en er voorzorgen dat de boel goed vast en gezekerd zit!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
23-6-2016 11:49
Ik zie er denk ik maar van af dan. Zo'n frame (laten) maken is me te veel werk/kosten. Op statieven plaatsen is net zo simpel. Het gaat mij puur om het esthetische aspect. Hoe minder tripods en beugels, hoe beter. Dat, en dat het makkelijk/goedkoop te fabriceren is.

Nog één hobbybob poging dan. Zo'n frame is veilig omdat het de speaker van onderen ondersteund, correct? Als ik nu een draadeind (of2) van bovenaf door de speaker leidt en in de speakerflens onderaan vastmaak, bereik ik dan niet dezelfde mate van veiligheid?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)