Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 239 van 250)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
6-3-2016 22:14
Ergenis.. Festivalletje voorzien met techniek. Dubbele Nexo Aplha set naast de bühne. Prima ingeregeld op locatie, en een bandje met eigen technicus die er werkelijk niks van bakt! Daarna een DJ met z'n eigen numark setje welke g**l word van rode lampjes. sad :(

Dag er na een "betere" act met eigen tech, commentaar van de organisatie; he.. is dit de zelfde PA als gister? sneaky :V
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
24-6-2016 09:09
Gisteren weer zo'n krachtstroom knutsel momentje, zaal had zelf een verdeler waarbij gewoon 3 contra stekkers aan de rode stekker waren gemaakt. Ik - eigenlijk tegen beter weten in - daarop ingeplugd, geen stroom. Andere contra geprobeerd, nog niks. Gewoon stopcontactje geprobeerd om te kijken of het probleem niet bij mij lag, deed het prima...

Baas erbij, ja ik weet het ook niet zou het gewoon moeten doen, gisteren nog een band op gezeten, zal wel aan jou liggen angry Ik zeg nou ik pak mijn eigen paddestoeltje wel even uit de bus... de hele avond zonder problemen mee gedraaid shut up :X
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 9469
24-6-2016 09:40
Meten is weten,
als ik op een onbekende kracht aansluiting moet, meet ik altijd eerst even met een drie fase tester van een bedrijf waarvan de naam niet op het forum genoemd mag worden.
Ik heb er ook een verloop voor met een Perilex stekker, want die stopkontakten zijn helemaal berucht voor verkeerde pen bezetting.

En ik maak nooit gebruik van hobbybob aanwezige verloop, ik heb ze gewoon altijd zelf in de bus liggen in de vorm van een 32 ampère slof met op elke fase een automaat, en controle lampjes voor elke fase.

Ik durf te beweren dat in 25% van de gevallen de hobbybob niet in orde is.
Heel vaak worden de nul verwisseld met een fase, omdat ze de stekker verkeerd om houden bij het maken van het verloop.

Er zijn diverse forumleden die je kunnen vertellen over 400 volt op een 230 stekker omdat er een fase en een nul verwisseld was in het verloop.
Of nog erger: een niet aanwezige nul of aarde omdat men bij een verhuurbedrijf een 4 aderige kabel heeft met 5 polige stekkers heeft mee gehad, hè Henk razz :p Dat wil je niet meemaken met je apparatuur sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
24-6-2016 16:59
Ik zei al, tegen beter weten in wink ;) Ik heb gewoon zo'n 32 ampère paddestoeltje met automatische zekeringen en aardlek, die sluit ik meestal standaard aan. Daar heb ik ook een verloopstekker bij naar een 16 ampère aansluiting (gemaakt door een bevriende elektricien). Maar goed, gelukkig is er niks kapot.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
26-6-2016 00:18
Jongens leer het nu eens, NEVER zomaar inprikken, ook niet op 230 wcd.
Ik heb het jaren geleden meegemaakt dat ik op een normaal (toen nog 220v) contact aansloot en er blijkbaar een dimmer achter hing voor de staande schemerlampen aldaar.
Een brommetje tot gevolg die er normaal nooit was....achtergrondje aan...och gaat wel...totdat er vermogen getrokken moest worden...paf! Amp N.D.K!!
(ndk=naar de klote)
Op 230 altijd een losse par erin o.i.d. om te testen, bij kracht alleen eigen materiaal, en vervolgens toch weer die par erop.
Alles komt goed....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
27-6-2016 10:11

Malle Pietje schreef:

Op 230 altijd een losse par erin o.i.d. om te testen, bij kracht alleen eigen materiaal, en vervolgens toch weer die par erop.
Same here (zelfs op plekken waar we elke maand kwamen). Het onbelast "testen" van een krachtstroomaansluiting is als het testen van een condoom door ernaar te kijken: Schijnveiligheid. Een parretje inprikken (van je af gericht uiteraard) is IMO een veel betere optie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
27-6-2016 17:02
Dat is lastig met de led parren van tegenwoordig shut up :X nou moet ik ook bekennen dat ik sinds de komst van led alles vaak op een groepje kan draaien.
Bij de grotere klusjes steek ik inderdaad vaak zonder nadenken de verdeler in, toch de fluke maar weer eens standaard in een kistje leggen ashamed :$
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 9469
27-6-2016 17:18
Ja en zelfs met een par moet je oppassen, Het valt natuurlijk ook niet in de haast zo erg op of hij op 230 of 400 volt even brand sneaky :V
Hij geeft wat meer licht, maar zie je dat wel als je druk bezig bent?

Veel veiliger is een tester of een universeel meter en dan moet je natuurlijk wel weten hoe je moet meten shut up :X

En ook oppassen: steeds meer apparaten met een automatisch regelende voeding, kunnen met de zelfde stekker werken tussen de 110 en 240 volt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 27-4-2024
Berichten: 136
27-6-2016 17:24
Het beste is natuurlijk parretje erop en dan meten "over" de par, dus met belasting. Dan heb je een losse nul of slechte verbinding gelijk door.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
27-6-2016 21:32

Tom schreef:

Ja en zelfs met een par moet je oppassen, Het valt natuurlijk ook niet in de haast zo erg op of hij op 230 of 400 volt even brand sneaky :V
Hij geeft wat meer licht, maar zie je dat wel als je druk bezig bent?
Probeer het eens. Vermogen volgt de spanning kwadratisch... In het geval van een 300W parretje wordt het ineens een bijna 1kW parretje. Dat hoef je niet eens te zien, dat voel je wel (en anders hoor je het wel na een paar seconden).
Veel veiliger is een tester of een universeel meter en dan moet je natuurlijk wel weten hoe je moet meten shut up :X
Onbelast meten (met bijvoorbeeld een DVM) is volslagen nutteloos. Een slecht contact meet onbelast perfect maar zweeft alle kanten op zodra de boel belast wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)