Forum > Geluid

Het Turbosound TCS-612 topic

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
24-11-2015 22:06
Beste New-liners,

Waarschuwing vooraf; liefhebbers van Britse Audiotechniek zullen dit topic waarderen laugh :D
Gisteravond hebben wij (mijn compagnon Mike en ik) 4 stuks Turbosound TCS-612 kastjes opgehaald bij forumlid TB (Timo Blom) om te gaan gebruiken bij onze Drive-in Shows. Aangezien er nog geen topic over deze kastjes is leek het mij leuk en interessant om deze te starten; zodat er meer informatie online te vinden is en zodat wij onze vragen hopelijk beantwoord hebben.

De 4 aangeschafte kasten zijn op dit moment 'in principe' technisch 100% in orde, echter is de hoorn van de 6,5" driver bij een van de kastjes gebarsten geweest. Deze beschadiging is gerepareerd, echter kwamen wij bij een eerste check-up tot de conclusie dat alle kastjes wel een grondige inspectie konden gebruiken. Het uitgangspunt is om ze allen weer in compromisloze nieuwstaat te krijgen / naar onze wensen. (Net zoals mijn eerdere project met de 2 Turbosound TMS2 kasten).

Ons doel is om de 4 kastjes te gaan gebruiken ondersteund door onze nieuw te bouwen subs aangestuurd door QSC powerlights van het type 1.0HV, 2.0HV, 4.0 en 6.0II en daarbij processing vanuit de reeds aanwezige 2 Sabine NAV4800 (Xilica rebadge) processoren.

Te beginnen met foto's van de huidige staat:
Voorkant
Zijkant
Achterkant
In de kistjes


We hebben de kasten blind gekocht... shut up :X Uiteraard niet altijd slim; maar na een telefoontje met forumlid Cyberdance, de online ervaringen en de verhalen van forumlid TB durfden wij het wel aan! Na een korte (wellicht niet heel representatieve) luistersessie zijn we er inmiddels wel achter dat de luidsprekers een hele eigen klank hebben waar wij zeker aan moesten wennen, maar tevens veel potentieel in zien.

Voor de niet Turbosound/FunktionOne kenners een korte introductie; het bijzondere aan ook deze kasten is dat het een 3-weg systeem is waarbij de 6,5" driver tot maarliefst 8Khz de frequenties op zich neemt. De 1" doet dus alleen het echte tophoog en de 12" het mid-laag. De vaak scherpe sound van de compressie driver is er hiermee dus niet! wink ;)

Op dit moment zitten wij met de volgende 2 vraagjes;
- De online database/FTP site van Turbosound is Offline; heeft iemand de juiste instellingen voor de processor?
- Welke riggingtool/hardware is te verkrijgen om aan deze vliegpunten te koppelen? Of een bout/moer/ketting oplossing?

Uiteraard zullen in dit topic foto's blijven verschijnen van het opknap proces. Wij willen de TCS'jes het modernere uiterlijk aanmeten van zijn opvolger (de Turbosound TQ-440) zodat de kasten beter matchen bij de rest van onze kasten. De eerste uitdaging is daarmee al het zoeken van een ander rooster dat 'rond' is (net zoals de kast) in plaats van plat/recht zoals standaard is. De originele roosters zullen we zeker bewaren.
Als voorbeeld 2 foto's van de TQ-440 vanaf Google: Klik 1 en Klik 2

Alvast bedankt & groeten,
Hugo/Mike, OVmusic.nl
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 349
25-11-2015 08:36
Leuk topic, ben benieuwd!
Ook hier kan úw reclame staan!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
25-11-2015 09:24

Hugoov schreef:

- De online database/FTP site van Turbosound is Offline; heeft iemand de juiste instellingen voor de processor?
Die voelde ik al aankomen met de overname door Uli. Ik heb toen (op 2 errors na) alles gedownload. Stuur me even een mailtje met wat je precies zoekt. happy :)

(overigens is is die database ook nooit 100% compleet geweest).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
25-11-2015 14:34
Zijn deze kasten het ontwerp van geluidsgoeroe Tony Andrews? Het is typisch voor hem dat hij niet superfan is van compression drivers "They sound to metallic" Vandaar dat ze zo hoog mogelijk gecrossed worden

Funktion one heeft daarom de Resolution 1 uit : "A unique Funktion-One 5” loudspeaker eliminates the need for compression drivers with their associated harshness and distortion."

Enige reactie van de experten...
If you can't beat them join them...
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
25-11-2015 14:45
@BigBang, Een mailtje komt er aan!

Inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad met forumlid Cyberdance welke de volgende informatie had:
https://s9.postimg.org/hxv3di9kv/Specs_Cyberdance.png

Vreemd genoeg hebben ze het hier over 1.59kHz, achter op de kast staat 1300hz en in de manual 1.6khz met een 24db slope.
De 15hz lijkt me ook geen goed plan.

Wat betreft de vliegpunten ben ik er inmiddels achter dat het om MAN flying hardware gaat, welke ook te vinden is in kasten van onder ander D&B audio, Seeburg Acoustic Line etc. etc. De hardware hiervan is onder andere te koop bij de fabrikant Adam Hall. Helaas wel voor belachelijke bedragen, hopelijk kunnen we dit 2e hands of via de PA markt op de kop tikken. Dit is het inbouwdeel en dit het onderdeeltje dat we zoeken: "57071 D-Ring"
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 2057
25-11-2015 14:54
Testcertificaat is al verlopen van 2009 dus het onderdeeltje zou wel wat goedkoper mogen razz :p
Niet goed, wel hard!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
25-11-2015 16:35
@Joep, en de 600kg last is ook niet echt nodig laugh :D
De kastjes wegen overigens 33kg per stuk, niet mis dus. Zowel Mike en ik hadden echter totaal niet het gevoel dat ze zo zwaar waren, waar die handvatten toch wel niet goed voor zijn!

Inmiddels heb ik van BigBang de documentatie ontvangen, welke bovenstaande tabel bevestigd. Vraagjes:
- De manual zegt een "24db slope" Is er iemand met een advies omtrent het type filter en de stijlheid hiervan? in de Xilica kunnen we tot 48db.
- Weet iemand een adres voor de vierkante TurboSound logo's? Of gewoon Turbosound Nederland mailen?

Vanavond gaan we weer verder, ik zal wederom wat foto's maken. Iedereen bedankt!!
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
25-11-2015 17:02
@Audax, Wat ik er van weet is dat ze tot of rond de tijd van 1995 geproduceerd zijn en dat het een van de laatste kasten is van de hand van Tony Andrews.
Mocht iemand hier het fijne van weten dan hoor ik het graag! De typenummers van kasten en componenten zal ik vanavond ook even opschrijven wink ;)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 1593
25-11-2015 18:36
0.031 s delay op de 12" lijkt me wat veel (ca. 10m)...
Zal 0.031 ms moeten zijn.
't is maar een hobby...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
25-11-2015 18:45

Hugoov schreef:

Inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad met forumlid Cyberdance welke de volgende informatie had:

Vreemd genoeg hebben ze het hier over 1.59kHz, achter op de kast staat 1300hz en in de manual 1.6khz met een 24db slope.
De 15hz lijkt me ook geen goed plan.
De gegevens die ik je doorgaf komen uit de DSP sheet van Turbosound, ik heb deze verder nooit vergeleken met de manual moet ik zeggen. De 15hz zie je heel veel bij turbo producten. Ik heb ze in mijn eigen libraries op 35hz staan. Betreft slopes LR24 behalve de laagaf die is BUT24.

Hugoov schreef:

Wat betreft de vliegpunten ben ik er inmiddels achter dat het om MAN flying hardware gaat, welke ook te vinden is in kasten van onder ander D&B audio, Seeburg Acoustic Line etc. etc. De hardware hiervan is onder andere te koop bij de fabrikant Adam Hall. Helaas wel voor belachelijke bedragen, hopelijk kunnen we dit 2e hands of via de PA markt op de kop tikken. Dit is het inbouwdeel en dit het onderdeeltje dat we zoeken: "57071 D-Ring"
Als ik de maten zo bekijk is dit het vliegsysteem voor de grote Turbo kasten maar niet voor de TCS-en. In TCS zit ook ManFly maar wel een kleinere versie. Richard Dreier is daar een hele tijd geleden ook naar op zoek geweest (voor een ander merk kastjes) en dat scheen wel een uitdaging te zijn, hij heeft toen bij Bourgonje (in die tijd nog Turbo Importeur) de laaste opgekocht.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)