Forum > Licht

DMX: na aansluiten hazer flipt één van de scans

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
jeroentjedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2015
Laatste: 26-10-2015
Berichten: 2
26-10-2015 09:16
Beste allen,

Voor Halloween heb ik een lichtshowtje gemaakt met vier scans (Velleman VDP250C6) en nog wat ander dmx gestuurd materiaal. Zelfde opstelling als vorig jaar, werkte toen prima.
Zodra ik de hazer echter in de DMX lijn zet (maakt niet uit waar) stopt 1 van de scans volledig. Controle led dmx gaat uit en hij zet zijn spiegel in de hoek. Alle overige apparatuur werkt gewoon prima. Deze scan ook als de hazer er maar niet bij zit.

Op het laatste apparaat zit een terminator. Problemen met kabels zijn ook al uitgesloten. Ik vermoed zelf dat er iets mis is met de DMX out van de hazer. maar waarom werkt de rest dan wel? Misschien dat jullie andere inzichten/ideeën hebben.

Bedankt voor jullie reactie,

groet,
Jeroen
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 281
26-10-2015 09:56
Als je een aantal apparaten uit de dmx lijn haalt gebeurd het dan nog steeds?
Zo niet dan zul je er waarschijnlijk een dmx booster tussen moeten zetten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 13458
26-10-2015 10:27
Ook ik heb zeer vreemde dingen gezien bij DMX apparaten doordat een bepaald apparaat de bus verminkte. Sommige andere apparaten vonden het wel prima (werkte net wel), andere apparaten vonden het niet prima (werkte net niet). Voor ons is het verschil tussen net wel en net niet enorm. Voor de apparaten in kwestie kan het echter een minimaal verschil zijn.

Je zou kunnen kijken of het loshalen van de Pin-1 verbinding IN de hazer het probleem verhelpt. Dus Pin-1 wel netjes doorverbinden tussen in en uit (maar niet naar de print van de hazer laten gaan). Sommige apparaten gooien Pin-1 namelijk aan randaarde (zou probleemloos moeten kunnen als iedereen zich aan de regels hield) terwijl sommige andere apparaten hem gooien naar een zwevende interne referentie (niet goed niet).

Een splitter kan ook helpen en is wellicht een goede optie voor de minder fanatieke soldeerder.

PS: Het is toch niet zo dat de hazer in een of andere master/slave stand staat waardoor hij zelfstandig informatie op de bus gooit??? Als dat WEL het geval is dan zou ik dat als eerste even uitzetten (handleiding raadplegen kan een optie zijn in dat geval).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 694
26-10-2015 11:34
Adres van de betreffende scan wijzigen heeft ook geen effect?
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
jeroentjedStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2015
Laatste: 26-10-2015
Berichten: 2
26-10-2015 12:14
Dank voor jullie reacties.

Vergeten te vermelden: ik had de dmx adressen van zowel de scan als van de hazer al veranderd. helaas geen effect.
Uit elkaar halen of een splitter aanschaffen ga ik niet doen want het is maar voor 3 avonden. Ga de hazer met een andere tafel aansturen. dan kunnen ze ook geen ruzie krijgen ;-)

bedankt zover!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
26-10-2015 13:13
Apart is helemaal niet zo verkeerd hoor.
Zelf heb ik nooit de rook op de dmx.
Een jaar of tien gelden afgeleerd....

Was tijdens bruiloft.
Bruidspaar wilde op een grote rookwolk de openingsdans doen,
dus hup korte druk op de knop vol open (3000 watt machine) om zo snel mogelijk de vloer lekker in de wolken te hebben,
wil dat ding niet meer stoppen, vanwege een DMX vastloper in LJ.
En dan duurt tien seconden heel lang voordat je de stekker eruit hebt, en hij uitgesputterd is.
Je zag geen hand meer voor ogen

Dus nu voor altijd de rookdoos/hazer met een eigen afstandbediening, uit is dan echt uit.

Het is mij ook opgevallen dat je steeds vaker bij de goedkopere Chinese effecten hele rare reacties kan krijgen in je dmx.
Soms maakt het al uit in welke volgorde je ze set.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
26-10-2015 19:35
Is inderdaad een veel voorkomend probleem bij Chinese toestellen... Heb al veel gemerkt dat goede kabblage (neutrik/tasker) al veel kan doen... Ook goede rookmachines gebruiken kan helpen... Bepaalde chinese toestellen 2 maanden in de rook van een HZ500 (of neefjes ervan) is dodelijk voor alles wat dmx is in die toestellen.

Enkele jaren geleden op een job 20 chinese ledwashes op een rij doorgelinkt, veel problemen. Dan per 2 toestellen op een dmx-out gestoken, probleem opgelost... Het splittertje wat Dré voorstelt zal 99% zeker je probleem oplossen en een splitter is nooit geen foute aankoop...
Fun is serious business!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 694
26-10-2015 19:56
Ik heb mezelf in een helder moment ook eens een keertje een Martin RS485 splitter aangeschaft, zit standaard mee in de kabelkist.
Geniaal ding, kostte me geloof ik 2 tientjes oid, met 1 uitgang stuk.
(Dat was met 5 minuten solderen gauw opgelost)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
26-10-2015 20:38
het helpt idd ook als je de bekabeling helemaal van een type houd, raar genoeg gaf dat een enorme verbetering.

Ik heb nu alles met American Audio DMX kabeltjes aan elkaar hangen.
Voordelig, lekker soepel en prima van kwaliteit.

Verder heb ik er ook 4 kanaals verdeler achter de dongle.
Deze werkt met opto koppelingen, en is dus superveilig voor je DMX dongle,
ik kan het iedereen aanraden.
Ook is de verdeler nog eens handig als je in een zaal meer dan alleen een truss hebt staan.
Extra lijntje hoeft dan niet uit de truss gehaald te worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)