Forum > Algemeen Forum

Tachograaf verplicht?

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
6-6-2015 10:10
Per 2 maart is er een en ander veranderd omtrent de tachograaf plicht.
Heb nog niet het fijne gelezen, maar bus + aanhanger is glad ijs, afhankelijk van het maximaal toelaatbare gewicht van het hele spul samen en het aantal km. Ook eigen vervoer of transport voor een ander is weer van invloed.
Wellicht zelfs een personenauto met aanhanger zou al zo'n ding moeten hebben; naar ik hoorde hoef je hem niet eens te gebruiken...

Heeft iemand zich daar al in verdiept? Kan voor onze branche ook financiële gevolgen hebben.

Ik praat hier niet over vrachtwagens, dat was altijd al duidelijk volgens mij.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
6-6-2015 12:36
Hier is veel info te vinden, in het kort:
De Europese rij- en rusttijdenregels schrijven voor dat voertuigcombinaties boven de 3500 kg een (digitale) tachograaf moeten hebben. Deze verplichting geldt ook voor bestelauto's met aanhangwagen.
  • Bestelauto’s hebben een toegestaan maximum gewicht van niet meer dan 3.500 kg, maar wordt er achter de bestelauto een aanhangwagen gekoppeld, dan moet het gewicht daarvan bij dat van de bestelauto worden opgeteld. Daarmee komt de combinatie al snel boven de 3.500 kg en wordt een (digitale) tachograaf dus verplicht
  • Soms wordt er wisselend met en zonder aanhangwagen achter de bestelauto gereden. Bijvoorbeeld bij aannemersbedrijven. Het vervoer is hier bijzaak waardoor het rijden beperkt blijft. Het gebruik van een tachograaf is voor deze bedrijfstakken onder bepaalde voorwaarden dan ook niet nodig
  • Als u rijdt met een bestelauto plus aanhangwagen met een toegestaan maximum gewicht van 7.500 kg of minder die alleen voor het vervoer van materiaal en uitrusting voor het werk dient en de bestuurder rijdt niet meer dan 12 uur per week en u rijdt binnen een straal van 100 km, dan geldt een vrijstelling voor de (digitale) tachograaf
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
7-6-2015 08:49
Schitterende reglementering, zou bijna in België bedacht kunnen zijn. Zoveel uitzonderingen zodat je je er op veel manieren weer onderuit kunt lullen.

Bij mijn weten was een tacho of rittenboek sowieso al verplicht bij bestelwagens met een laadvermogen van 500 kilo en meer.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
7-6-2015 09:37
Dus:
- geen vervoer voor een collega
- niet meer dan 100 km van huis werken
- niet meer dan 12 uur per week (en hoe maak je dat aannemelijk?)
Wat ik nergens lees hoe het staat met een personenauto en aanhanger. Want ook dan zit ik boven de 3500 kg MTM.
Zelfs met caravan kan je dan een probleem hebben...
Hoorde ook een plicht voor aanbrengen, maar geen gebruiksplicht.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
8-6-2015 12:09

Frank76 schreef:

- niet meer dan 12 uur per week (en hoe maak je dat aannemelijk?)
Digitale rittenadministratie (kan sowieso wel handig zijn in dit regelzieke land).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
8-6-2015 14:20
Hoe bedoel je Dré? Blackbox? Want dan moet je er eentje hebben die weet of er iets achter hangt. Bovendien moet dat dan ook weer niet de sleurhut zijn voor privé gebruik.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
12-6-2015 04:26
Nee Frank, (bijna) alle vrachtwagens en sommige busjes zijn voorzien van een digitale tachograaf.
Deze registreren (bijna) alles. Als chauffeur stop je een (veel te dure) veredele chipkinp in dat ding
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
12-6-2015 07:30
Maar de regel is juist om geen tachograaf verplicht te stellen... Dus aantonen met een tachograaf dat je geen tachograaf nodig hebt is wat krom lijkt me...
We maken gewoon een regel met tig uitzonderingen met ieder een aantal randvoorwaarden. Lang leve de BV Nederland....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 694
13-6-2015 10:59
Dit verhaal is al eens eerder aan de orde geweest, indertijd hebben ze het hele idee afgeschoten omdat het erg kostbaar/onpraktisch is om achteraf tachograaf in te bouwen en er ook geen mankracht en budget beschikbaar is (bezuinigingen) om controle ervan te realiseren.
Ook was het niet erg handig/wenselijk om in een tijd van recessie ondernemers op nog meer kosten te jagen, zeker de kleine zelfstandigen zoals ik met een oud bedrijfsbarrel met dagwaarde afhankelijk van de hoeveelheid brandstof in de tank.. de tachograaf kost waarschijnlijk meer dan mijn hele bus waard is..

Ik verwacht zelf dat die tachograaf er wel komt in de toekomst, maar dan op nieuw geleverde voertuigen af fabriek, al dan niet gecombineerd met ritregistratiesysteem voor de bijtelling..
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
13-6-2015 12:38
Zolang er nog bedrijven klussen draaien van 16 uur en dan weer 150KM naar huis rijden met hun terug-gekeurde meubelbak die stiekem toch 6 ton weegt snap ik wel dat iemand graag een tachograaf erin wil hebben. Helaas heeft de tacho dan weinig nut want zodra je de bus gelost hebt staat het ding uit en ben 16 uur aan het 'rusten', daarna mag je van het apparaat weer 10 uur in de cabine plaats nemen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)