Forum > Licht

Led strip outdoor

(23 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
10-2-2015 18:21
Heb net even 5m(RGB) aan een labvoeding gehangen. De spanningsval bij een ingangsspanning van 12V is 1.1v(bij 2.08a) en een verschil in intensiteit van de strips tussen begin in einde is met het blote oog nauwelijks zichtbaar. Qua intensiteit is bij voeden met 10v of 12v wél een duidelijk verschil te zien.

Zodra je onder de 9v duikt begin je echter problemen te krijgen met de kleurenmenging. In mijn geval deden de rode leds het vanaf 5v, groen vanaf 6,8v en de blauwe vanaf 7.5v, maar zoals gezegd zijn de verhoudingen niet goed op lage voltages.

15m aan een stuk zou dus nog wel kunnen qua kleurbalans en over die lengtes zal het verschil in intensiteit niet met het oog zichtbaar zijn. 3x 15m los voeden en egaal laten lijken wordt echter wat lastiger; zeker als je wil dat het zeker werkt. Werken met vanuit het midden gevoedde stukken van 2x10m lijkt mij de meest (kosten)efficiënte manier.
DENNISWAGNERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-7-2004
Laatste: 29-11-2020
Berichten: 22
11-2-2015 00:56
Als je nu de test nog eens doet en wat wit opaal voor je led houd, zal je zien dat ie aan het einde een rode gloed krijgt. Als je gewoon naar de ledjes kijkt zie je inderdaad geen verschil, hooguit door het zicht op het ledje of je eerst de rode of de blauwe ziet. 😉
See the Light - Feel the Beat
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-2-2015 09:35
led strips zet ik steeds voeding op beide uiteinden bij lange lengtes, op die manier heb je zelfs met 15m led strip geen probleem als je met 24V werkt
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
12-3-2015 18:10

Dré schreef:

Hoe spanningsgevoelig is de gemiddelde led strip eigenlijk? Dimmen gebeurt immers (vrijwel altijd?) met PWM.
Dimmen gebeurt bij spanninggestuurde strip nagenoeg altijd met PWM. Spanningsval zijn formules voor, moet ik even opzoeken.

sinuz schreef:

Heb net even 5m(RGB) aan een labvoeding gehangen. De spanningsval bij een ingangsspanning van 12V is 1.1v(bij 2.08a) en een verschil in intensiteit van de strips tussen begin in einde is met het blote oog nauwelijks zichtbaar. Qua intensiteit is bij voeden met 10v of 12v wél een duidelijk verschil te zien.

Zodra je onder de 9v duikt begin je echter problemen te krijgen met de kleurenmenging. In mijn geval deden de rode leds het vanaf 5v, groen vanaf 6,8v en de blauwe vanaf 7.5v, maar zoals gezegd zijn de verhoudingen niet goed op lage voltages.

15m aan een stuk zou dus nog wel kunnen qua kleurbalans en over die lengtes zal het verschil in intensiteit niet met het oog zichtbaar zijn. 3x 15m los voeden en egaal laten lijken wordt echter wat lastiger; zeker als je wil dat het zeker werkt. Werken met vanuit het midden gevoedde stukken van 2x10m lijkt mij de meest (kosten)efficiënte manier.
Logisch dat 10 of 12 volt verschil maakt, je hebt te maken met de spanningsval van je LED's. Dat merk je inderdaad zoals je zelf al aangeeft dat het ene LEDje op een ander voltage gaat werken dan de andere. Waren het SMD led's?

15 meter aan een stuk ga je zien, geloof me.

bomdes schreef:

led strips zet ik steeds voeding op beide uiteinden bij lange lengtes, op die manier heb je zelfs met 15m led strip geen probleem als je met 24V werkt
Is een methode inderdaad, echter in mijn ogen niet de juiste. Je hebt namelijk 2 keer zoveel bekabeling nodig. Ga zoals ik eerder heb gezegd gewoon 15 meter in het midden voedden, hoef je maar met 1 kabel.

//edit: dit is wel een interessante pagina: www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html
Vergeet niet te lachen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)