Forum > Geluid

Advies gevraagd voor subwoofers bij EV ZLX15p speakers

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Christian1990Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2015
Laatste: 13-10-2015
Berichten: 3
24-2-2015 03:58
Hallo allemaal,

Mijn eerste post op het forum waar ik redelijk vaak gewoon wat op lees als gast. Ik ben Christian en heb net als menig persoon hier een Drive-in showtje.
Ik wil het niet te groot aan pakken, maar het gewoon bij gezellige sport-kantine feestjes, bruiloften en dergelijke houden voor een mooi prijsje (ik zal verder geen reclame maken).

Al mijn apparatuur zit in een koffer welke ik binnen 5 minuten open geklapt heb tot booth. De koffer bevat o.a.:
-twee toploader-CD-spelers (JB-Systems CD100) Mijn aller eerst aanschaf toen ik begon in het vak en ze werken na al die jaren nog steeds!
-een dubbele CD-speler (Tascam CD-X1500) Ik snap niet waarom Tascam hier niet op verder gegaan is, de CD-speler werkt voor mij super en heeft een schat aan mogelijkheden.
-een dubbele midi-speler (American Audio DP-2) Deze is 19inch en 2HE hoog dus ideaal voor mijn gebruik, en geeft twee losse kanalen uit.
-een mengpaneel 6 kanaals (JB-Systems Beat 6) Ook toe aan vervanging maar dat is de volgende stap in het proces pas.
Daarnaast gebruik ik Sennheiser microphones en een pioneer koptelefoon.
Over de speakers hieronder meer.

Ik ben al enkele tijd (anderhalf jaar ongeveer) in het bezit van een setje Electro Voice ZLX 15p actieve speakers. Om meer vermogen en grotere feestjes te kunnen accepteren wil ik hierbij graag twee (of vier) subwoofers bij aanschaffen maar ik weet niet goed waarom ik welke zou moeten nemen.

Ik ben van een passieve JB-systems geluidsset (Vibe), overgestapt naar actief omdat het mij te veel gezeul was. Ik had twee 15 inch subwoofers en twee 12 inch tops van de Vibe serie (goed voor 150 personen maximaal) met bijbehorende versterkers en cross-over in flightcase. Na veel zoeken ben ik uitgekomen bij de Electro Voice ZLX15p omdat het geluid hiervan prachtig en vol is en niet kon tippen aan enig ander speaker binnen deze geluidsklasse. Verder had ik het idee dat EV tegen het professionele geluid aan zat en dat ik meer waar voor mijn geld kreeg, maar ik moest wel inleveren op het aantal personen voor een feestje (maximaal 100 personen met twee ZLX 15p).
Vandaar dat ik nu geen 'domme' en overhaaste keuze wil maken met het aanschaffen van mijn subwoofers. Deze wil ik ook actief hebben omdat ik geen zin heb in het aansluiten van versterkers en crossovers, typisch geval van luiheid, maar het siert me.

Ik heb een budget van ±€1200,-

KANT TEKENING: Mijn ZLX 15p speakers hebben een computer module ingebouwd waarin ik het crossover ratio van het output signaal kan ingeven dit kan op: 80Hz, 100Hz, 120Hz of ELX 118p (speciale instellingen voor de EV sub), dus mijn input gaat van mijn topspeaker door-gelust worden naar mijn subwoofer.

Mijn natuurlijke instinkt zegt om bij een set van EV ook EV subs aan te schaffen, de ELX 118p, mijn ZLX 15p hebben een speciale crossover functie ingebouwd om fatsoenlijk met deze te "communiceren".

Daarnaast vind ik zelf de Behringer VQ1800D, EUROLIVE B1800HP of de EUROLIVE B1800D-PRO ook wel mooie speakers met goede features voor de set, en prijstechnisch zou het niet (veel) uit moeten maken. Maar dan moet ik eerlijk toegeven dat ik me blind staar op het vermogen van de Behringer speakers, waarvan ik vermoedt dat het ongeveer toch het zelfde moet zijn als bij de EV speakers.
Zelf heb ik één slechte ervaring gehad met Behringer (mengpaneel dat kraakte bij twee schuiven en de garantie was waardeloos) en heb daarom het merk volledig naast me laten liggen.
Laatst was ik zelf gast op een feest waar de drive-in show ook een set EUROLIVE B1800HP had staan (2 stuks) met Behringer tops (12 inch), voor ±200 man en ik was erg te spreken over het volume en het geluid dat eruit kwam.

Dus hierbij de vraag of iemand mij, onderbouwd advies zou kunnen geven waarom ik voor welke subwoofer zou moeten gaan. Je mag natuurlijk ook een andere voor stellen mits een combinatie van twee mij ±€1200,- gaat kosten.

Alvast bedankt voor de hulp,
Christian1990
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
24-2-2015 09:05
Ik heb hier wel 2 goeie subs staan die weg mogen, maar om nu helemaal naar Narashino te rijden....
Waar woon je? mailadres?
Alles komt goed....
Christian1990Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2015
Laatste: 13-10-2015
Berichten: 3
24-2-2015 13:12

Malle Pietje schreef:

Ik heb hier wel 2 goeie subs staan die weg mogen, maar om nu helemaal naar Narashino te rijden....
Waar woon je? mailadres?
Beste Malle Pietje,

Ik vraag om onderbouwd advies. Ik neem aan dat mijn e-mail en woonplaats voor jou niet van belang zijn.
Ik wil namelijk nieuwe spullen aanschaffen en wil weten welk van de door mij genoemde opties goed zijn. Hopelijk kun je daar wat over zeggen.

gr. Christian1990
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
24-2-2015 16:13
Kun je in dezelfde ZLX reeks niet een paar leuke subs vinden? Zo'n keuze maakt de verkoopbaarheid van de set vaak ook net weer wat hoger (en dat is altijd prettig). Een setje ELX 118P subs passen volgens mij keurig in je budget.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
24-2-2015 16:30
Helaas heeft EV geen sub voor de ZLX series uitgebracht, en adviseren ze zelf de genoemde ELX (duurdere serie) sub (waarvoor ook een preset in de speaker aanwezig is).
Gezien het laatste, denk ik helaas ook niet dat deze er ooit zullen gaan komen.

Verder ben ik zelf ook erg tevreden over de ZLX12P speakertjes!
Ik zie dat ze ondertussen alweer zo'n 50 euro per stuk goedkoper zijn dan nog geen jaar geleden toen ik ze kocht... nog meer waar voor je geld dus!
Niet goed, wel hard!
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
24-2-2015 21:45

Christian1990 schreef:

Beste Malle Pietje,

Ik vraag om onderbouwd advies. Ik neem aan dat mijn e-mail en woonplaats voor jou niet van belang zijn.
Ik wil namelijk nieuwe spullen aanschaffen en wil weten welk van de door mij genoemde opties goed zijn. Hopelijk kun je daar wat over zeggen.

gr. Christian1990
Ik wilde je een aanbod doen van 2 prima actieve subs die je voor minder als genoemde prijs kan overnemen.
De spec's moet ik nog opzoeken.
Dat het handig is om te weten waar je uithangt, is omdat ik niet te beroerd ben je eens tegemoet te rijden om de boel te beluisteren.
Maar ik begrijp nu dat je nieuw wilt aanschaffen, en dat zijn de mijne niet dus eindigt het hier wink ;)
Alles komt goed....
Christian1990Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2015
Laatste: 13-10-2015
Berichten: 3
25-2-2015 01:59
@ Malle pietje,

't is niet negatief bedoeld, maar wanneer ik het nieuw koop heb ik wat belasting voordeel en kan ik vertrouwen op de garantie. Dan weet ik hoe er met mijn apparatuur omgesprongen is.

Verder nog iemand iets te melden over de Behringer subwoofers? Is dit nu echt een slag minder dan EV of beeld ik me dat maar in?

gr. Christian1990
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
25-2-2015 02:12
snap ik, maar ik zou tóch eens een belletje of mailtje doen wink ;)
Alles komt goed....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
25-2-2015 08:14
Misschien jouw type eens vermelden Richard.
Denk dat de TS zijn zinnen al heeft gezet op nieuwe Behringer en dat weinigen hem daarvan af kunnen krijgen.

Ja, de Behringers zijn in ieder geval in combinatie met je EV bij eventuele verkoop een heel stuk minder. Kijk of voor een goed merk of houd het bij EV.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)