Forum > Licht

Led strip outdoor

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
7-2-2015 09:11
Ik ga navraag doen maandag, jullie horen ervan.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
9-2-2015 09:44
Navraag gedaan, je moet ze per 5 meter voeden. Prolumia heeft ook strips van 10 meter, die je uiteraard in 1 keer kunt voeden.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
9-2-2015 14:52

Ronny B schreef:

@ledesign, dat spanningsverlies waar jij het over hebt is geheel afhankelijk van het type ledstrip.
Of de strip een mm2 heeft van 0,2mm² of van2,5mm² zit wel degelijk een groot verschil in.
Welke ledstrip heeft 2,5 kwadraat aders? Noem eens eentje...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
9-2-2015 18:18
mensen mensen niet zo letterlijk.
Ik geef aan dat het aantal kwadraad uitmaakt in het verhaal spannings verlies.
en geeft een voorbeeld. Ik zeg niet dat die slang bestaat daarvoor ben ik nu juist oponderzoek.
en dit is dus nog niet afgerond.

Ik zie in de lijst staan dat prolumia slang van 15 mtr verkoopt.
Dit zou dus niet werken als ik bovenstaande lees??

Tom ik snap jou doel met 4 slangen. echter is het de bedoeling dat het mengen van kleuren niet zichtbaar is.
gezien de slang niet heel erg hoog komt te hangen zullen de twee slangen naar alle waarschijnlijkheid zichtbaar twee kleuren zijn
ipv een meng kleur.

tevens zal 4 slangen het budget wel heel erg gaan overschrijden gok ik
mocht dit niet geval zijn geeft eens een linkje(met prijzen als het ff kan)
waar deze losse slangen stukken goedkoper zijn dan rbg en dus interessant genoeg om het te overwegen?

het is niet dat ik niemand zijn of haar advies niet wil horen. vandaar uit zoek ik echter de mogelijkheden.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
9-2-2015 18:46
De prijzen van Prolumia al bekeken? Heb je gewoon prima RGB spul.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
9-2-2015 23:51
heb ik zeker bekeken frank, en mijn oog een klein beetje laten vallen op de diamond serrie.
en wil deze aan de klant gaan aanbieden
Deze is te bestellen in een set van 15 meter. (30 mtr zou dus 2x voeden worden)
ik mag er dan toch vanuit gaan dat ik zoiets op 1 voeding/ voedingpunt kan draaie zonder problemen??

als ik verhalen hierboven lees zou ik de strip kapot moeten knippen omdat ik maar 5 meter zou kunnen voeden.
Ben ik de enige die dit krom vind? de fabrikant verkoopt/ maakt toch niet iets dat niet functioneert? (15 mtr strip)
(tevens is dat nagenoeg geen optie omdat de strip een aaneengesloten geheel moet worden, zo veel mogelijk)
Gezien de prijs geen showtec stripje is van 3 tientjes, mag ik er denk ik toch ook wel wat meer van verwachten toch?
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
DENNISWAGNERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-7-2004
Laatste: 29-11-2020
Berichten: 22
10-2-2015 00:42
Die is dan ook maar 6 watt per meter met 30 ledjes per meter.
See the Light - Feel the Beat
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
10-2-2015 08:16
Blijkbaar is de licht opbrengst geen issue?

Als een strip gloednieuw is, en je hebt de juiste voeding, is het meestal nog wel te pruimen,
maar na enige tijd gaan er soms toch kleurverschillen in je lengte optreden bij al te grote lengtes met slechts 1 voeding.
Een strip met minder vermogen heeft meestal ook dunnere printbanen.
Ik zou zo in zo die 15 meter van twee kanten af voeden als ik jou was.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
10-2-2015 12:03

Ronny B schreef:

@ledesign, dat spanningsverlies waar jij het over hebt is geheel afhankelijk van het type ledstrip.
Of de strip een mm2 heeft van 0,2mm² of van2,5mm² zit wel degelijk een groot verschil in.
Waar door het verschil in mogelijkheid tot afleggen van afstanden nog al verschild.
wellicht dat de door jou geleverde strip een kleinere mm² heeft.
Zomaar roepen over een product van een ander waar je niet de kennis van hebt lijk me dan ook niet handig.

Het doel is het arceren van een dakrand van een gebouw. word nu gedaan door "witte lichtslang".
de huidige is kapot/op. de vraag was dus om ook eens deze mogelijkheid te bekijken.
vandaar dat ik eerst info ga inwinnen voordat ik onzin roep naar de klant.
Zoals mijn voorgangers ook al aanhaalden: als die 2,5mm strip er was geweest, had ik heel veel grote projecten heel anders kunnen installeren. Had ik ook joekels van drivers en voedingen geplaatst en had ik lachend 50 meter rgb strip op een driver geknald. Da's mooi makkelijk. Kan de elektricien voortaan ook mijn kabels plaatsen. Doe maar 5x2,5 ymvk jongens, komt wel goed.

Kortom, compleet kolder.

De hele essentie van het verhaal is gewoon: je hebt te maken met spanningsverlies. Je zet aan het begin 24 volt, en houd na 5 meter 23,nogwat over. Ga je naar 10 meter strip aan elkaar, duik je waarschijnlijk al onder de 23 volt. Bij 15 meter zal dit nog meer zijn. Ga je dus na die 15 meter opnieuw voeden, met een schone 24 volt, krijg je intensiteitsverschil te zien. Dit intensiteitsverschil is bij 5 meter minimaal en zo goed als niet waarneembaar voor het oog. Helemaal als je (wat ik al eerder zei), met 2 aanvoerlijnen 20 meter maakt. Je maakt 10 meter op de ene lijn, ga je dus linksaf en rechtsaf. Met de tweede lijn doe je hetzelfde. De uiteindes laat je bij elkaar komen. Zo heb je voeding bij elkaar, en eindes bij elkaar. Dan valt je spanningsverlies niet op. Spanningsverlies vind ik in een kroegje niet zo spannend, maar ik heb projecten gedaan waarbij het wel enorm belangrijk was.

Dus iedereen kan roepen wat ie wil, dit is gewoon basis natuurkunde. Je stopt water in een buis met gaatjes, aan het eind hou je wel water over maar het is minder dan wat je erin stopt. En over 15 meter heb je meer gaatjes dan over 5 meter. Doodsimpel.
Vergeet niet te lachen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
10-2-2015 15:37
Hoe spanningsgevoelig is de gemiddelde led strip eigenlijk? Dimmen gebeurt immers (vrijwel altijd?) met PWM.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)