Forum > Licht

Led strip outdoor

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
4-2-2015 18:16
Voor een projectje ben ik opzoek naar rgb ledstrip geschikt voor outdoor.
het liefst dus een IP waarden van rond de IP65.

afstand van 56 mtr
afstand van 27 mtr
afstand van 45 mtr
de drieafstanden mogen allemaal hun eigen voeding hebben.

dmx aangstuurd.

nu is dat dmx aansturen geen probleem.
echter kom ik maar weinig ledstrips tegen boven de 5 meter. heeft er iemand ervaring hiermee?
De nadruk ligt hier eerder op kwaliteit dan op goedkoop.

Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
4-2-2015 19:06
Prolumia heeft hele goede led oplossingen voor buiten, ook DMX aanstuurbaar.
PM me even voor meer informatie.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
5-2-2015 00:21
Hallo Ronny

Ronny B schreef:

nu is dat dmx aansturen geen probleem.
echter kom ik maar weinig ledstrips tegen boven de 5 meter. heeft er iemand ervaring hiermee?
De nadruk ligt hier eerder op kwaliteit dan op goedkoop.
Zover ik weet zijn de ledstrips standaard 5 meter.
Degene die ik in mijn handen heb gehad een paar weken terug waren IP65, 5 meter lang en koppelbaar.

Als je RGBW (je wil namelijk kwaliteit, en dan kies je geen RGB (of een minder mooi (samengesteld) wit moet geen punt zijn) en IP65 én kwaliteit (in opbrengst) wil over de afstanden die je opgeeft ga je al gauw richting tienduizend euro of meer (ledstrips en voedingen (met drie kom je er niet ben ik bang)).

Ik denk dat jij je hier een beetje op verkijkt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
5-2-2015 08:11
er is wel zat ledstring te krijgen met 1 kleur op rollen van 50 meter.
Is het geen optie om drie kleuren langs elkaar te leggen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 136
5-2-2015 18:11
Ik las laatst bij een leverancier van RGBW led strips dat ze deze niet langer als 5m verkopen omdat je dan een te groot spanningsverlies krijgt en dus kleurverschil. Na elke 5m een versterker/repeater met eigen voeding heb je dan nodig. Gebruik de 24V ipv 12V led strips dan is het spanningsverlies wat minder.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
5-2-2015 18:57
Die beperking ken ik niet. Zal eens navraag doen bij mijn leverancier. Heb vandaag nog offerte gehad voor 50 meter aan 1 stukkie.
Led is ook vaak constant current.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DENNISWAGNERStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-7-2004
Laatste: 29-11-2020
Berichten: 22
5-2-2015 21:05
Bij rgbw moet je er ook rekening mee houden dat de rgb en w ledjes om en om zitten. Voor een lichtbak prima, maar ga je de lijn zien misschien wat minder.
See the Light - Feel the Beat
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
6-2-2015 20:06
Wat een hoop onzin weer.

50 meter LED aan elkaar kan je vergeten, want: spanningsverlies en dus kleurverschil. Je kunt om de 5 meter repeaten, maar je kunt ook 2 keer 5 meter doen en dan in het midden voedden. Zo pak je 20 meter met 2 aanvoerlijnen en zie je geen kleurverschil.

Let op de vermogens. 24 volt heeft minder stroomverbruik dan 12 volt (ja ik bedoel stroom). Mijn ervaring is dat je ook meer lichtopbrengst hebt. En je hebt iets minder spanningsverlies. DMX drivers kunnen vaak 3 tot 15 ampere aan, bij 12 tot 36 volt. Even goed calculeren dus.

Constant current is voor strips niet van toepassing, led strip is spanningsgestuurd ipv stroomgestuurd. Constant current is voor LED spotjes die 350, 700, 1050 of 1500mA vragen.

RGB of RGBW hangt sterk van je toepassing af. RGBW is ook lang niet zaligmakend, want 4000K is lang niet altijd 4000K. Het hangt er maar net vanaf waar in het spectrum de fabrikant gemeten heeft.

Mijn vraag aan Ronny B is dan ook: wat wil je gaan doen? Projectje is een vrij ruim begrip.
Vergeet niet te lachen
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
7-2-2015 00:19
@ webbie
Rgb zou volstaan. en ben me op de hoogte van de kosten, de klant is nog de vraag.
echter wil ik eerst mijn huiswerk maken voordat ik iets aanbied.

@ tom. drieslangen naast elkaar klinkt mij (zonder iemand te willen beledigen) alsvan 10 jaar terug, en nu dus redelijk achterhaald.

@ledesign, dat spanningsverlies waar jij het over hebt is geheel afhankelijk van het type ledstrip.
Of de strip een mm2 heeft van 0,2mm² of van2,5mm² zit wel degelijk een groot verschil in.
Waar door het verschil in mogelijkheid tot afleggen van afstanden nog al verschild.
wellicht dat de door jou geleverde strip een kleinere mm² heeft.
Zomaar roepen over een product van een ander waar je niet de kennis van hebt lijk me dan ook niet handig.

Het doel is het arceren van een dakrand van een gebouw. word nu gedaan door "witte lichtslang".
de huidige is kapot/op. de vraag was dus om ook eens deze mogelijkheid te bekijken.
vandaar dat ik eerst info ga inwinnen voordat ik onzin roep naar de klant.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
7-2-2015 08:56

Ronny B schreef:

@ tom. drieslangen naast elkaar klinkt mij (zonder iemand te willen beledigen) alsvan 10 jaar terug, en nu dus redelijk achterhaald.
Zoals je inmiddels misschien ook wijzer bent geworden is dat het schier onmogelijk is om met 50 meter in één ledstrip een evenwichtige kleuren verdeling te krijgen over de hele lengte.
Vandaar mijn optie om de drie kleuren en eventueel de vierde (wit) naast elkaar te leggen.
Dan kan je de voeding spanning/stroom regelen per strip, en dan blijven de kleuren wel egaler.
Zo in zo zou ik kiezen voor stroom toevoer op 1/4 en 3/4 en dan twee kanten uit want na mate je verder komt, neemt het toch af.

led strip met aan boord 2,5² printbaan heb ik nog nooit gezien, dat zou el een hele dikke ledstrip moeten zijn.
Ik verkoop platte kabel voor ringeleidingen en dat is 2x2,5² die banen zijn ongeveer 30 millimeter breed en 0,1 mm dik.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)