Forum > Geluid

"slechte" budget microfoon gezocht

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 1593
1-2-2015 15:24
Al bij Farnell gekeken? Volgens mij verzenden die zelfs gratis (bij mij is de ups in ieder geval al meerdere keren vergeefs aan de deur geweest om bestellingen van <10euro af te leveren ashamed :$ shut up :X ).

Toevallig geen slooponderdelen of sloopapparatuur liggen?
't is maar een hobby...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2057
1-2-2015 22:01
Ingangsimpedantie zal geen 600 Ohm zijn, de gevoeligheid van de ingang wordt normaliter gespecificeerd voor een 600 Ohm microfoon, de ingangsimpedantie zelf zal ergens tussen de 1 en 10 kOhm zitten (meestal 3k of 4k7)...
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
2-2-2015 07:30
De specs zeggen van wel, dus daar ga ik voorlopig van uit. Ik ga eens testen en we zien het vanzelf wel.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
2-2-2015 08:57

Frank76 schreef:

Nu gebruik ik zowel een SM58 als een Sennheisser draadloos met 845 kop. Beiden zijn uitstekende microfoons, maar geven veel te veel laag weer voor dit soort gebruik.
Dat is best een beetje raar. Geval is namelijk dat een SM-58 probleemloos "recht" door een mixer de PA in geduwd kan worden (dat is juist een van z'n voordelen; veroorzaakt door de prescence in het mid/hoog en absoluut niet vanwege een of andere onregelmatigheid in het laag).

Als je al een stommelfilter wilt maken (zoals in dit topic genoemd), zet die dan niet op 500Hz. In mixers wordt het stommelfilter vaak rond de 125Hz gezet (hoog zat).

Dit filter opnemen in de gebalanceerde signaallijn is ook al wat vreemd. Het helpt de CMRR in het werkgebied (<125Hz voor een goed bedacht stommelfilter of 500Hz voor een 'watdoejenou' filter) namelijk volledig om zeep. En het is juist die CMRR die ervoor zorgt dat je niet omvalt van de brom!

Al met al: Slecht idee! Sloop dat mixertje open en verklein een intern koppel c'tje van een van de microfooningangen. Doe dat dan netjes na de ingangs OpAmp zodat de CMRR niet om zeep geholpen wordt.

Welk type C'tje kopen/gebruiken? Geen keramische en geen tantaal. Al al het andere is prima (hoewel HiFi lovers hun neus ophalen voor elektrolytische condensatoren (ElCo's)). MKT of mooier is helemaal toppie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
2-2-2015 09:14

Dré schreef:

Dat is best een beetje raar. Geval is namelijk dat een SM-58 probleemloos "recht" door een mixer de PA in geduwd kan worden (dat is juist een van z'n voordelen; veroorzaakt door de prescence in het mid/hoog en absoluut niet vanwege een of andere onregelmatigheid in het laag).
Wellicht heb ik dan tal van foute mixers onder handen gehad, maar op geen enkele mixer kan ik de toonregeling van een 58 recht laten staan.
Ik haal daar altijd laag uit.
HPF zit bij veel tafels op 80 Hz, wat naar mijn mening niet genoeg is.
Eindset is daarbij wisselend, van 2 topjes/monitoren tot en met een compleet ingeregeld systeem.

Intern koppel c-tje aanpakken gaat mij net een stapje te ver, heb geen schema en zonder schema en exacte aanwijzing begin ik daar niet aan.
Die paar euro aan c-tjes zijn de kosten niet, dus ik ga eerst de oplossing van PvG eens proberen. Werkt dat niet, kan ik altijd verder kijken.
Misschien kom ik een eind als ik de print voor me heb liggen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 1593
2-2-2015 09:30
125Hz 1e orde is niet voldoende: Voor zang zit ik meestal rond de 200Hz. Tel hierbij wat Joep aanhaalde: vaak is de ingangsimpedantie wat hoger dan 600 Ohm. Dan is de dimensionering zoals boven voorgesteld waarschijnlijk best goed.

Dré, waarom zou de CMRR door deze c-tjes helemaal stuk gaan, terwijl dat niet het geval is voor de c-tjes die zorgen dat de dc offset van de phantompower niet op de input van de preamp komt?
Merk op dat de mic kabel zich niet als transmissielijn gedraagd voor deze lage frequenties: assymmetrie (tolerantie op de c-tjes) zul je dus weinig last van van hebben. Een losse kabel aan een mic input gaat door de lage ingangsimpedantie ook niet zomaar brommen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
2-2-2015 09:51

PvG schreef:

125Hz 1e orde is niet voldoende: Voor zang zit ik meestal rond de 200Hz. Tel hierbij wat Joep aanhaalde: vaak is de ingangsimpedantie wat hoger dan 600 Ohm. Dan is de dimensionering zoals boven voorgesteld waarschijnlijk best goed.

Dré, waarom zou de CMRR door deze c-tjes helemaal stuk gaan, terwijl dat niet het geval is voor de c-tjes die zorgen dat de dc offset van de phantompower niet op de input van de preamp komt?
In het ene geval zit de corner ver buiten het 20-20k werkgebied (phantoom C'tjes), in het andere geval zit het midden in het werkgebied (al helemaal als een corner op 500Hz gekozen wordt zoals eerst was voorgesteld (...)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
2-2-2015 14:59
Laag problematiek hangt ook af van de gebruikte luidspreker, bij een installateur ging ik op ronde langs o.a. kerken en zorgcentra, bij de laatste stonden hifi luidsprekers in de hoeken van een zaal, versterkers met gewone toonregeling dus beperkt bereik. Klacht was hier geen verstaanbaarheid en teveel laag in de microfoon. Versterkers met laag-af is vaak 500 Hz maar met 1e orde niet steil genoeg. Bij mengtafels is 80 Hz gewoon, maar dit werkt voornamelijk tegen plop en echt LF. Tip van de koppel C is dan het beste.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
ManymoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2014
Laatste: 13-4-2016
Berichten: 26
5-2-2015 23:11
Ik kan nou niet zeggen dat ik alle opties die genoemd worden helemaal kan volgens, die gaan me wat boven de pet.

Als ik even alleen naar het probleem kijkt:
De microfoons die je hebt zijn van goede kwaliteit, waarom zou je daar nog een budget microfoons bij kopen als je ook gewoon voor hetzelfde geld een simpele microfoon voorversterker met 3 bands EQ of dergelijke kan krijgen?
Dan kun je gewoon afregelen hoe je wil dat je microfoons klinken en toch je goede microfoons gebruiken. Geeft ook minder feedback en gaat langer mee en dergelijke.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
6-2-2015 07:10
@Manymore:
microfoonvoorversterker moet weer een DI achter, want ik heb al een microfoon input.
Daarnaast is het een extra apparaat met extra knoppen, dus kan een klant extra rommelen (goed, kan achterin de kist, maar toch) 3 bands is mager, vaak niet heel goed in laag-af, daarnaast, waar vind je die heel voordelig? Behringer mixertje ofzo?
Feedback is bij omroepgeluid wel heel zelden of ooit een probleem hoor!
Langer meegaan is minder van belang, een SM58 gaat wel lang mee, maar bij losse verhuur kost het je regelmatig een grille, een budget microfoon hoeft niet per definitie kort mee te gaan. Hebben wat Samsons die al erg lang meelopen.

De componenten zijn binnen, nu nog een gaatje vinden om te solderen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)