Forum > Geluid

Hulp bij balanced - unbalanced probleem

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Da BeastStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-7-2013
Laatste: 1-1-2015
Berichten: 9
14-12-2014 14:11
Beste forumleden!

Ik ben aangesproken door de sportclub om het geluidssysteem in het nieuwe lokaal te verzorgen. De sportclub heeft 2 zones en heb dus voor een JB mix 5.2 gekozen.

Om de mogelijkheid te geven hierop mp3's, iPhones,.... Aan te sluiten wil ik een dubelle xlr aansluiting voorzien in een 19" plaatje.

Om vb tijdens een quiz een extra plaats mengpaneel te plaatsen (10m verder) voor een microfoon & laptop aan te sluiten is in de zaal wil ik daar een dubbele xlr aansluiting voorzien. Ook wil ik deze aansluiten op het 19" plaatje bij het mengpaneel.

Door dit aan te sluiten op de xlr die naar het mengpaneel gaat gaat er maar één ingang van het mengpaneel verloren (rest zit vol met cd, radio,...). Het oorspronkelijke idee was voor de inang naar het mengpaneel via de RCA stekers aan te sluiten, dit is echter ongebalanceerd. Gaat hierdoor de gebalanceerde verbinding van 10m verloren?

Dank bij voorbaat!
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
14-12-2014 15:27
Wat bedoel je nou precies?

Je maakt een xlr links/rechts input op een 19" plaat. Die gaat naar een input van de JB5.2? Je wil dus op die xlr input een mixer aansluiten wanneer nodig, maar die mixer moet ook 10 meter verder kunnen staan?

Je wil dus eigenlijk 2 xlr inputs parallel aan elkaar zetten?
Vergeet niet te lachen
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
15-12-2014 07:47
Ja, als je input ongebalanceerd is, is je hele lijn dat.
Wat jij nodig hebt is een line DI, maar proberen met ongebalanceerd kan ook, 10 meter is geen ramp.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
15-12-2014 08:24
Dat is vragen om problemen: men wil ook laptops ed aansluiten... In mijn ogen de verkeerde mixer voor deze toepassing.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
15-12-2014 08:34
Als de externe mixer XLR uitgangen heeft (of gebalanceerde jack aansluitingen) dan is het simpelweg een kwestie van de SC-13 ertussen (aan de kant van de JB zone mixer). Deze zet het XLR signaal om naar ongebalanceerd tulp. Als je dan nog last hebt van een brommetje vanwege een aardlus (vrijwel altijd het geval wanneer het woord laptop in de mond genomen wordt) dan kun je Pin-1 van die XLR verbinding in de stekker (aan de kant van de SC-13) loshalen. Werkt ook dat niet afdoende dan kun je nog een groundloop isolator in de tulpaansluiting (tussen SC-13 en JB mixer) opnemen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Da BeastStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-7-2013
Laatste: 1-1-2015
Berichten: 9
15-12-2014 13:02

LEDesign schreef:

Wat bedoel je nou precies?

Je maakt een xlr links/rechts input op een 19" plaat. Die gaat naar een input van de JB5.2? Je wil dus op die xlr input een mixer aansluiten wanneer nodig, maar die mixer moet ook 10 meter verder kunnen staan?

Je wil dus eigenlijk 2 xlr inputs parallel aan elkaar zetten?
Het idee is om beide op het 19" plaatje te laten aankomen (zowel ingang van het mengpaneel als de externe XLR aansluiting). Hierbij wil ik nog een xlr aansluiting plaatsen die doorgelust wordt van de versterker. Zo kan ik met een kort XLR kabeltje kiezen in welke richting deze 10m kabel gebruikt zal worden. (vb extern mengpaneel voor met een quiz of extra geluid met een feestje).

Frank76 schreef:

Ja, als je input ongebalanceerd is, is je hele lijn dat.
Wat jij nodig hebt is een line DI, maar proberen met ongebalanceerd kan ook, 10 meter is geen ramp.
Er is op deze jb mix 5.2 een gebalanceerde Jack input. Is het op een of andere manier mogelijk om deze stereo te gebruiken en naar 2 XLR chassis te gaan?

PvG schreef:

Dat is vragen om problemen: men wil ook laptops ed aansluiten... In mijn ogen de verkeerde mixer voor deze toepassing.

Dré schreef:

Als de externe mixer XLR uitgangen heeft (of gebalanceerde jack aansluitingen) dan is het simpelweg een kwestie van de SC-13 ertussen (aan de kant van de JB zone mixer). Deze zet het XLR signaal om naar ongebalanceerd tulp. Als je dan nog last hebt van een brommetje vanwege een aardlus (vrijwel altijd het geval wanneer het woord laptop in de mond genomen wordt) dan kun je Pin-1 van die XLR verbinding in de stekker (aan de kant van de SC-13) loshalen. Werkt ook dat niet afdoende dan kun je nog een groundloop isolator in de tulpaansluiting (tussen SC-13 en JB mixer) opnemen.
Ik weet dat Laptops voor een brom zorgen. Het probleem is dat de installatie gebruikt zal worden door mensen waarvan de kennis over geluid echt nihil is. Daarom probeer ik het een beetje dummyproof te maken (blijkt moeilijker dan ik dacht laugh :D) De mixer is geen super merk, maar is wel één van de enige die ik vond met 2 aparte zones (niet master & booth).
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
15-12-2014 22:37
USB geluidskaart? Als ik die in een willekeurige laptop prik. Dan installeert die hem zo zonder driver cd.
weg brom
Gr Evert M
Da BeastStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-7-2013
Laatste: 1-1-2015
Berichten: 9
15-12-2014 22:57

VrijeVogel schreef:

USB geluidskaart? Als ik die in een willekeurige laptop prik. Dan installeert die hem zo zonder driver cd.
weg brom
Is mogelijk! Kan via USB mijn CDJ400 aansluiten en rca naar het mengpaneel! Dankjewel voor deze tip!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
16-12-2014 11:51

VrijeVogel schreef:

USB geluidskaart? Als ik die in een willekeurige laptop prik. Dan installeert die hem zo zonder driver cd.
weg brom
Waarom weg brom? Veel van die geluidskaarten zitten glashard aan de massa van de laptop. In dat geval helpt een externe geluidskaart voor geen meter!

De oplossing is reeds gegeven (SC-13 voor balanced -> unbalanced + groundloop isolator voor openbreken eventuele aardlussen) maar wellicht dat die oplossing zoveel letters bevat dat het hoofd van de OP gaat tollen van verwarring?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Da BeastStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-7-2013
Laatste: 1-1-2015
Berichten: 9
16-12-2014 13:22

Dré schreef:

VrijeVogel schreef:

USB geluidskaart? Als ik die in een willekeurige laptop prik. Dan installeert die hem zo zonder driver cd.
weg brom
Waarom weg brom? Veel van die geluidskaarten zitten glashard aan de massa van de laptop. In dat geval helpt een externe geluidskaart voor geen meter!

De oplossing is reeds gegeven (SC-13 voor balanced -> unbalanced + groundloop isolator voor openbreken eventuele aardlussen) maar wellicht dat die oplossing zoveel letters bevat dat het hoofd van de OP gaat tollen van verwarring?
Klopt dat je deze oplossing gegeven hebt. Is het niet mogelijk om de gebalanceerde ingang van het mengpaneel te gebruiken? Een stereo jack naar 2 XLR?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)