Forum > Licht

Led bron in oude armaturen plaatsen

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
25-11-2014 10:52
Ik wilde al lange tijd eens kijken of je met een led lichtbron een oud effect weer nieuw leven kan inblazen, en wellicht ook nog en passant er meer lichtopbrengst uit weten te toveren.

Ik ben gisteren even lekker aan het experimenteren geweest met een oude Velleman Extreme 250 scanner welke ik van David overgenomen had.
Ballast eruit, trafo eruit, oude lamp troep eruit.
Voordeel van deze scanner is dat de sturing van de motoren een aparte voeding aan boord heeft,
dus de zware bonk kon er uit.
Werkelijk de hele scanner lag in parts op de werkbank.
Meteen alles even schoongemaakt, want dat was wel nodig.

50 watt led met koeling en voeding erin.
Beetje rommelen om alles goed op zijn koeling mooi voor het gat te krijgen,
en uiteindelijk een resultaat wat ik niet verwacht had.
Enorme scherpe en heldere output van de gobo's.
Te vergelijken met de output van een 250 watt msd scanner.

Voordelen van de led:
geen brandpunt problemen,
levensduur
gewicht
minder stroomverbruik
En ook erg leuk: hergebruik voor een lage prijs van oude apparatuur.
Dit schept mogelijkheden...........

Ik moet er nog eentje ombouwen, en zal daar wat foto's van maken.
Kan wel ff duren, want ik heb het druk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
25-11-2014 11:15
Leuk idee (maar zonder foto's wel een beetje een abstract verhaal). Zou fijn zijn als bij de volgende ombouw inderdaad de nodige foto's gemaakt zouden worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
25-11-2014 11:44
Doe meteen eens een vergelijk met het nog om te bouwen toestel en degene met led.
Fotogewijs dan :)
www.bigsoundsystems.be
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
25-11-2014 19:42
Wat voor led bron heb je er nu inzitten als ik vragen mag?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
25-11-2014 20:07

BSS schreef:

Doe meteen eens een vergelijk met het nog om te bouwen toestel en degene met led.
Fotogewijs dan :)
Ik heb de scanners overgenomen zonder dat er nog lampen in zaten,
maar ik heb zelf futurelights gehad zowel 150 als 250 gas lampjes

De Velleman scanners hebben normaliter een 150 gas pit, maar ze staan/stonden niet bekend om een goede lichtopbrengst.
Met de 50 watt ledpit doen ze het heel behoorlijk en als je me niet geloofd, dan maar niet razz :p
Mooi scherp en strak. Zelfs met de volle verlichting aan in de werkplaats zag je overal de gobo's door de ruimte gaan.
De beperking zit hem ook een beetje in de kleine gobo's vrees ik.
Je hebt er in deze Velleman wel lekker veel. das dan weer een voordeel.

De lampjes die ik gebruik, sloop ik uit een led bouwlamp waar ik vanwege dat ik ze zelf importeer redelijk goedkoop aan kan komen. Zit een mooie voeding bij, en deze armaturen kan je goed uit elkaar halen.
De leds en voeding los kopen is duurder dan de complete bouwlamp happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
26-11-2014 14:33
in het verleden is een antwerpenaar hier ook druk mee bezig geweest. deze had een vervangende lampbron voor ADB's en Robert Juliats gebouwd. jaar of 5 geleden en ineens was deze man verdwenen van mijn netvlies, ook niets meer terug te vinden over hem of zijn project, hij liep in die tijd ook veel in het Chasse theater rond.

Best leuke knutsel, maar vergeet je niet dat je wel je ce-keur etc kwijt bent? op lightnetwork wel eens voorgesteld om een soort retrofit vervanger voor msd-250 lampen te ontwikkelen. vanuit martin kwam de reactie dat de kosten voor herkeuren etc. niet opwogen tegen vervanging.

heb ooit overwogen om mijn vloeistofprojectoren op een zelfde manier om te bouwen, probleem was dat ik dan weer een warmtebron moest maken om de olie in de schijven te verwarmen :)
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
26-11-2014 16:44
Maar dan kan je ze niet dimmen? Althans ik meende dat led bouw lampen zich niet lieten dimmen
Gr Evert M
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
26-11-2014 16:57
CE keur is geen keur... maar slechts een zelf afgegeven verklaring van de leverancier dat een product voldoet aan de door de EU aangewezen normeringen voor een dergelijk product.
Bovendien is een CE markering en verklaring alleen verplicht voor complete apparaten die in het handelsverkeer gebracht worden.

Onderdelen hoeven niet persé voorzien te zijn van een CE markering of verklaring, maar dit kan wel het geval zijn.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
26-11-2014 18:41
Sinds wanneer kunnen we een msd lamp dimmen? shut up :X
Dimmen in deze scanners, waarom?
Die optie zit er dus niet in+ er zit een shutter in.

Dimmen is weer een beetje ander verhaal in andere effecten daar ben ik nog niet mee bezig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
26-11-2014 19:00

joepurlings schreef:

CE keur is geen keur... maar slechts een zelf afgegeven verklaring van de leverancier dat een product voldoet aan de door de EU aangewezen normeringen voor een dergelijk product.
Bovendien is een CE markering en verklaring alleen verplicht voor complete apparaten die in het handelsverkeer gebracht worden.

Onderdelen hoeven niet persé voorzien te zijn van een CE markering of verklaring, maar dit kan wel het geval zijn.
Dat is toch ook 1 van de redenen waarom veel fabrikanten een externe voeding gebruiken? (die dan uiteraard wel gekeurd is)
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)