Forum > Licht

licht tafels doorlinken

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ThomasgStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-9-2014
Laatste: 22-9-2014
Berichten: 2
22-9-2014 12:00
Beste,

Tegenwoordig heeft iedereen zijn lichttafel bij grote evenementen om zijn band een grote lichtshow te bezorgen.
Nu hoe gaat het in zijn werk, er staat bijvoorbeeld een standaard chamsys tafel op het evenement. En de lichttechnieker van een band komt met en avolites af of zo. worden deze tafels doorgelinkt? of hoe wordt dit gedaan?

Ik vraag het me al even af.

Mvg
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
22-9-2014 12:08
Hoe zie je dat voor je? Technisch is het geen probleem door middel van een DMX Merger.
Maar in de praktijk zie ik wel veel consequenties.
Hoe wil je de complete show "even"programmeren? Immers zal niet iedere locatie zijn DMX Universe (of meerdere) op exact dezelfde manier hebben ingericht, hangen er verschillende lampen en heads en zal er dus compleet moeten worden geprogrammeerd.

Lijkt me vaker de praktijk dat de band aan de huistechnicus doorgeeft welke specials de band wil zodat dit is geprogrammeerd.

Of je moet zee-en van tijd hebben.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
22-9-2014 12:28
Meestal worden meerdere tafels dmv art-net op het zelfde netwerk aangesloten. In de artnet nodes/switches kan dan aangegeven worden welke tafel er prioriteit heeft, of de ethernet kabel word simpelweg omgeprikt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
22-9-2014 13:38

Frank76 schreef:

Of je moet zee-en van tijd hebben.
Nee hoor, festival settings

er staan tafel X
technicus komt met tafel Y aan waarin de show van de band in zit. Vaak slechts een kwestie van even de juiste fixture profiles selecteren, en positie pallets aanpassen. De show is zo geprogrameerd dat alles met macro's naar die palletes refereerd. en de show er dus zo in zit.
(pak um beet 15 minuten - goh de ombouw tijd van een band naar volgende band)

en vaak worden gewoon de DMX kabels, of de artnet lijn in de andere tafel geprikt.

Optie B
er staat tafel X
technicus komt met tafel Y aan waarin de show van de band zit. Zet de juiste fixture profiles erin en record via bijvoorbeeld DMX in de positie palletes uit tafel X.

Topic starter had het geloof ik puur over de "techniek" van het switchen tussen 2 tafels.

Optie A:
DMX kabels uit de 1 in de andere
Optie B
Artner kabel eruit in de andere
Optie C
Merger per universe
Optie D
Switch er tussen
Optie E
Master/Slave en dus de dmx via de tafel laten lopen dit word vaak gedaan als er bijvoorbeeld ook banner verlichting e.d. aan moet blijven tijdens een show en er dus een aantal zones / dmx gedeeltes zijn waar de technicus van de band niks mee te maken heeft / wil hebben.
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
22-9-2014 13:51
De technische oplossingen ken ik wel, maar geen ervaring met dergelijke festivals.
Dit is dus nieuw voor mij, maar dit houd dus in dat ALLE fixtures en heads op ieder festival identiek hangen?
Gelijke hoogte, breedte, afstand tot het podium etc etc? Zelfs gelijk gericht.
Erg knap als dat allemaal klopt!
Als je dergelijke data al in kan vullen in die palletes , dan moet dat wel heel zorgvuldig zijn vastgelegd.
Dan praat je toch niet over een eendaags dingetje.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
22-9-2014 14:01

Frank76 schreef:

Dit is dus nieuw voor mij, maar dit houd dus in dat ALLE fixtures en heads op ieder festival identiek hangen?
Gelijke hoogte, breedte, afstand tot het podium etc etc? Zelfs gelijk gericht.
Nee, daarom pas je de posities in je pallets aan. Die worden daarna in de programmering meegenomen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
22-9-2014 18:26
Daarnaast zijn er tegenwoordig legio mogelijkheden om je show alvast virtueel in een studio voor te bereiden. Op grote festival's staan ook wel eens mobiele studio's achter de mainstage waar de headliner alvast z'n show kan zien.
Maar dat is MIJN mening...
ThomasgStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-9-2014
Laatste: 22-9-2014
Berichten: 2
22-9-2014 20:28
alavst bedankt!

en ja van die studio's heb ik ook al eens gezien met capture in of wysigw
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
22-9-2014 22:27

Frank76 schreef:

De technische oplossingen ken ik wel, maar geen ervaring met dergelijke festivals.
Dit is dus nieuw voor mij, maar dit houd dus in dat ALLE fixtures en heads op ieder festival identiek hangen?
Gelijke hoogte, breedte, afstand tot het podium etc etc? Zelfs gelijk gericht.
Erg knap als dat allemaal klopt!
Als je dergelijke data al in kan vullen in die palletes , dan moet dat wel heel zorgvuldig zijn vastgelegd.
Dan praat je toch niet over een eendaags dingetje.
Je selecteert de juiste fixture.
je Morphed / Transformt of hoe de funtie ook heet naar de fixtures in jou tafel
(dit houd in, ik maak bijvoorbeeld een standaard show met VL2500 spots, met Robe 575 washes, en met Mac 101 kopjes)
op het festival hangen Martin Mac575 spots Martin 575 Washes en Robe 100 kopjes dan vervang ik deze slechts van fixture type. Mijn programmering (kleuren, intensiteiten etc kloppen dan (in theorie) direct
Je cloned deze fixtures naar de juiste hoeveelheid en maakt de patch/adressering kloppent

Je past je positie pallets aan
Omdat ieder festival anders is, er meer of minder fixtures zijn, benoem ik mijn pallets vaak als "blind" "dak" "X1" "X2" 'all Mid" "fan out" "fan in" en zo nog een aantal. Deze kan ik relatief snel maken.

Je controleert de beam / kleuren / evt andere pallets
In theorie zouden deze direct moeten werken maar voornamelijk de gobo palletten kunnen natuurlijk niet kloppen omdat je andere gobo wielen hebt. in 9 vd 10 spots zit wel een cirkel, een driehoek, break up, en wat andere standaard gobo's die maak ik altijd kloppend. Van de meeste spots weet ik ook redelijk welke gebo's ze hebben en maak ik even een pallet voor aan als ik ze wil gebruiken.
ditzelfde geld voor de prism, prism rotatie etc even controleren en eventueel aanpassen

ik zelf ben niet van de standaard effectjes met gobo bumps e.d. maar deze zou je op deze manier ook direct hebben.
(iris, prism, focus, en dat soort effectjes dus ook. Update je pallets en de effectjes kloppen mits je deze vanuit je pallets hebt geprogrammeerd.)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 569
22-9-2014 23:10
Zijn zoals iedereen hier boven mij al zegt erg veel mogelijkheden in.

Bij Graspop bijvoorbeeld wordt de volledige wysiwyg een maand op voorhand doorgestuurd naar alle bands. Zodat ze bij aankomst op het festival enkel de posities moeten checken.

Ook is er een zogenaamde 'festivalpatch'.
Dit is een standaardshow van de heads/fixtures/channels die er in de set hangen.
Hierin steken de standaard effectjes, kleuren, enkele posities, etc. in die je doorgaans gebruikt.
Deze staan dan in een overzichtelijke lay-out waar dus een normale lichttechnicus zijn weg in kan vinden.

Dit wordt meestal gedaan als alle groepen (bij wijze van) een andere lichttafel vragen. (ligt er natuurlijk net aan hoe groot/bekend je bent of je hem dan daadwerkelijk krijgt wink ;) )
Zo ligt niet heel de FOH vol met lichttafels en moet er ook maar 1 tafel betaald worden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)