Forum > Licht

probleem explorer pro

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
19-4-2014 12:19
Heb hier 2 explorer pro moving head met hetzelfde probl.
Na het opstarten beginnen ze in het wilde weg te bewegen en luisteren niet naar het dmx signaal.
Ben begonnen met dezete vervangen.
Nadien deze print.
Uiteindelijk de flatkabel tussen beide beide printen vervangen alles zonder resultaat.
Heeft iemand enig idee wat verder de oorzaak zou kunnen zijn.
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
21-4-2014 19:21
Wat valt onder "in het wilde weg" zowel pan als tilt? Wat doen de rest van de functies van de MH?

Menu structuur e.d verder wel benaderbaar ? Test modus ? Wat gebeurt er zonder DMX signaal ?
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
22-4-2014 09:34
Het zal wel te simpel gedacht zijn, maar: staat je head wel op DMX-modus en niet op een demostand?
Ook hier kan úw reclame staan!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
22-4-2014 09:44
Alvast al dank voor reacties.
Head staat op DMX modus.
DMX kabel in of uit maakt geen verschil.
Enkel als ik flatkabel tussen beide printen losmaak stopt hij met bewegen maar gobo en kleurwiel blijven draaien.
Ga nu proberen met printen uit het bewegend gedeelte te vervangen.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
22-4-2014 19:28
Ken dit spotje verder niet maar:

Als dit spotje pan tilt sensoren heeft.
Zijn deze goed? Schoon, op hun plek, vast, los stekkertje.

Wat is de positie van de (waarschijnlijk aanwezige)mechanische eindstop?

Dan zou ik pas printen gaan swappen.
Verder zou ik het met m'n eigen ogen moeten zien/horen om je verder te helpen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
22-4-2014 19:40
Heb je alleen de mainprint of ook het ic wat daar op zit vervangen?

Ik heb een keer een explorer gehad waarbij een softwarefout in de ic de boosdoener was voor dergelijke storingen. Maar deze gaf ook haperende bewegingen bij stand allone progs.

Pan en tilt gaan volledig via de mainprint die je vervangen hebt. De overige motoren lopen via de prints in de arm en zouden hier geen enkele invloed op moeten hebben. (tenzij deze door kabelbreuken of defecte drivers spanningsdipjes veroorzaken)

Een kabelbreuk in de kabels naar de tilt of haperende herstartende lamp kan ook hele vreemde storingen geven weet ik uit ervaring.

Verder kan een schokkerige beweging (proberen te blijven de o waarde te vinden) met magneetcontacten of vieze encoderwielen te maken hebben. Meestal zie je dan een vloeiende beweging naar het 0 punt toe en daarna geforceerde beweging tot de software na een time out het punt als o waarde accepteert.

Ik zou nu : De armprints spanningsloos maken
kabels van de tilt vervangen (even snel buitenlangs leggen)
De lamp wisselen (of verwijderen) (klinkt raar, maar ik heb dit met diverse movingheads gezien, vooral met seboa en
pearl lighting
sparky e.d. (de spanningpiekjes bij het herstarten en haperen laten de head resetten of kort niet luisteren naar
dmx/programma)


Ik heb nog diverse explorer onderdelen, en explorer donors als het moet. Denk alleen niet dat ik pro's heb staan.

Succes!
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
23-4-2014 07:20
Heb hem even aan kant gezet daar ik met de voorbereiding van een heel druk weekend begonnen ben.
Volgende week ga ik een nog werkende Explorer demonteren want ben niet meer zeker of van de donor alles wel OK is.
De donor is een toestel dat door Highlite als onherstelbaar werd beschouwd wegen defecte kabelboom dus zou in principe de rest nog moeten werken.
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
26-4-2014 16:30
De genoemde problemen kunnen ook door defecte kabelbomen komen, als pan/tilt sensoren (geen idee of die erin zitten) rare waardes teruggeven aan de stuurprint kan de movinghead rare bewegingen maken wink ;)
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
14-5-2014 08:18
Print + kabelboom vervangen en hij doet weer normaal.
Dank allen die tips hebben gegeven.
Kan nu aan de Indigo's beginnen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)