Forum > Geluid

Studiereis over het Internet: gain structure MS Windows

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
17-3-2014 09:23
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 17-3-2014 10:11
Hallo,

Na jaren weer eens een "Studiereis over het Internet" geopend hier op New-Line.

Nu ik mij weer wat dieper in de audio materie (en alles wat er om heen hangt) aan het verdiepen ben, loop ik weer tegen een ding aan waar ik eigenlijk al jaren het fijne niet van weet (en volgens mij velen met mij niet).

Gain structure instellen op analoge apparaten is voor mij en de meeste mensen geen probleem.
Een ander verhaal word het in het digitale domein bijvoorbeeld onder MS Windows, want wat is bijvoorbeeld 100% uitsturing op de Windows "mixer", 0dB?
Dan heb ik nog niet over de verschillende audio en video players die allemaal hun eigen "gain control" hebben.
En wat als je bijvoorbeeld de Avid (M-Audio) mixer gebruikt van de C600, en toch nog steeds met de "Windows controls en mixer" het niveau kan veranderen.

Heel kort, ik heb geen idee wat ik aan het doen ben onder Windows qua "gain structure", ik heb nergens een referentie-punt.

Zover ik kan zien op Internet, heeft niemand zich die vraag gesteld, het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik verkeert zoek of een vraag is van mij die nergens op slaat laugh :D .

Hieronder een lijstje van de hardware en software die ik op dit moment gebruik:
  • HP Pavilion Slimline, simpele pc.
  • Avid (M-Audio) C600, externe USB geluidskaart.
  • Windows 7 Enterprise Dutch, 64-bit (met alle updates geïnstalleerd).
  • Audacity 2.0.5
  • Smaart 5.4
Mocht iemand hier iets zinnigs op kunnen antwoorden, dan heel graag.

(de zoektocht op Internet gaat ondertussen gewoon verder, dus mocht ik wat tegenkomen post ik het hier weer)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
17-3-2014 10:05
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 17-3-2014 11:27
Hallo,

Hieronder een voorbeeld wat ik bedoel (met het bekende kijkvoer ;-).

Voor onderstaand voorbeeld het ik expres het zwaar gecomprimeerd (lees= bijna geen ruimte meer voor dynamiek) nummer "Jennifer Lopez ft. Pitbull - On The Floor" (als wav, geript van de originele cd met EAC) gepakt.

Het screenshot hieronder laat de "gain structure" zien zoals ik hem nu heb.
  • Volume WinAmp op 80%.
  • Volume MS Windows 7 mixer op 80%.
  • Avid console net NIET in het rood (volgens een post van iemand op Internet zou de scheiding tussen het "groene" en "gele" gedeelte op de VU-meters -18db vertegenwoordigen, maar of dat klopt).

    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t31.0-8/1911210_1427012544213539_1829067823_o.jpg
    (voor een grotere weergave, afbeelding openen in een nieuw tabblad)

    Hieronder een screenshot van Audacity waarin het zelfde nummer is geladen, waarin goed te zien is dat er eigenlijk geen ruimte meer is voor dynamiek. Typisch dat (net vers geïnstalleerd op een verse Windows 7) Adacity ook 80% aangeeft (zou het dan toch iets betekenen die "80%"). Op Audacity (weergave) heeft overigens de Windows mixer geen invloed!

    https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t31.0-8/1614620_1427012380880222_1884255561_o.jpg
    (voor een grotere weergave, afbeelding openen in een nieuw tabblad)

    Greetz Webbie...
  • These go to Eleven ...
    HollenderVIP Lid
    Uit: België
    Sinds: 20-2-2006
    Laatste: 16-5-2024
    Berichten: 1230
    17-3-2014 10:19
    Interessante materie. Zeker aangezien pc's veelvuldig gebruikt worden als bron. Tot nu toe stelde ik alles af met een beetje fingerspitzengefühl in de veronderstelling dat een beetje gezond verstand en mijn oren voldoende waren om daar het juiste (ik zeg niet het perfecte) compromis te vinden.
    Maar het is inderdaad allemaal maar een beetje giswerk zonder te weten wat er nu werkelijk veranderd en in welke mate...
    Free beats!
    DréAdministrator
    Uit: Nederland
    Sinds: 17-11-2001
    Laatste: 15-5-2024
    Berichten: 13458
    17-3-2014 10:24
    Foobar installeren (een must natuurlijk voor iedereen die audio af wil spelen onder windows).
    Wasapi support toevoegen.

    Daarna heb je een bit perfecte referentie mits digitale uitgang beschikbaar is (en kun je mooi controleren wat de Windows mixer allemaal goed of fout doet).

    Zelf had ik daar allemaal geen zin in en heb ik gekozen voor een Linux bakje (Apple Mac mini om precies te zijn) met daarop XBMC.

    PS: Geen referentiepunt? Als je een digitale bron hebt dan kun je die toch lezen? Als je die digitale bron via de digitale uitgang naar buiten gooit dan kun je die toch weer ergens anders naar binnen gooien en... lezen??? Als je beiden kunt lezen dan kun je ze toch ook vergelijken? wink ;)
    -- Pardon my French, I'm Dutch --
    HollenderVIP Lid
    Uit: België
    Sinds: 20-2-2006
    Laatste: 16-5-2024
    Berichten: 1230
    17-3-2014 11:35
    Hier is alles nog analoog. ashamed :$
    Free beats!
    DréAdministrator
    Uit: Nederland
    Sinds: 17-11-2001
    Laatste: 15-5-2024
    Berichten: 13458
    17-3-2014 13:21

    Hollender schreef:

    Hier is alles nog analoog. ashamed :$
    Dan maakt bitperfect ook niet echt meer uit.

    Overigens maak ik me zelf over de levels niet zo druk. Immers een goede digitale volumeregelaar (zoals die in de windows mixer) gebruikt zoveel bitjes dat de afrondfouten gevoegelijk in de categorie "muggenzift" geplaatst kunnen worden.

    Bij Wasapi gaat het echter niet alleen maar om de levels. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de sample rate. Blijft een 44k1 bron netjes 44k1 of wordt het intern als 192k verwerkt en dan als 48k (of whatever) naar buiten gewerkt?
    -- Pardon my French, I'm Dutch --
    HollenderVIP Lid
    Uit: België
    Sinds: 20-2-2006
    Laatste: 16-5-2024
    Berichten: 1230
    17-3-2014 15:15
    Ga ik toch eens mee experimenteren. Wat maakt Foobar nu precies zoveel beter als andere bekende mediaplayers?
    Free beats!
    JoepurlingsVIP Lid
    Uit: Nederland
    Sinds: 31-10-2003
    Laatste: 17-5-2024
    Berichten: 2057
    17-3-2014 15:41
    Tja, goed instelbaar, veel functionaliteit met plugins en gewoon een serieuze player zonder poespas?
    Er zijn zat mensen die zich geen betere speler dan windhoos media ellende kunnen voorstellen, maar dat kan ik me dan weer niet voorstellen razz :p
    Niet goed, wel hard!

    Terug naar forum Reageer (zonder quote)