Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 234 van 250)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
5-3-2014 11:10
@BSS: vor jou en mij zijn het geen identieke "producten" maar voor de meeste consumenten wel. Voor hen is de vergelijking dan ook gemakkelijk gemaakt.

@ Bomdes: degene die het huurcontract heeft getekend is normaal toch aansprakelijk? In dit geval zal dat dus de organisator zijn?
Free beats!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
5-3-2014 12:04
Ik vraag wel een waarborg maar dat dekt uiteraard de kosten niet.

Als ik mijn "goede" set met carnaval verhuur en ze blazen een woofer op, aan 350 euro/stuk, wat ga je dan doen? 1000 euro waarborg vragen en hopen da ze maximum 3 woofers opblazen.

Deze was gelukkig mijn reservesetje en ook goedkoper maar je kan toch geen waarborg ter waarde van je set vragen.
www.bigsoundsystems.be
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
5-3-2014 12:23
Het is voor klanten ook erg moeilijk in te schatten wat nou precies de verschillen zijn. Een gemiddelde klant ziet geen verschil tussen DAP en L'Acoustic, en het zal hem al helemaal een worst wezen of jij met CDJ 2000's draait of met Koolsound spelers (volledig terecht overigens).

Een klant ziet wel verschil in de uitstraling van een drive-in-show, maar dat is niet het belangrijkste onderdeel. Sterker nog, ik ken enkele zeer succesvolle bedrijven die geen enkele foto van een drive-in-show op de website hebben staan.

Het belangrijkste onderdeel is een goede dj, en juist dat is lastig in te schatten. Iedereen die zichzelf dj noemt is natuurlijk heel goed in zijn vak, heeft een uitgebreide muziekcollectie met voor ieder wat wils (al kennen ze die muziek vaak niet maar dat vermelden ze er niet bij natuurlijk) en heeft vooral heel veel ervaring (16 jarigen die al op tig bruiloften gedraaid hebben shut up :X ).

Als de klant dan eenmaal een selectie heeft gemaakt van (in zijn ogen) gelijkwaardige dj's zal de goedkoopste inderdaad de meeste kans maken, tenzij je de klant weet te overtuigen met referenties, een professionele manier van communiceren enzovoorts.

Bovendien is het natuurlijk ook zo dat de meeste dj's er best een leuk feestje van zullen maken, dus waarom zou je als klant veel meer betalen? Ik ben duurder omdat ik veel kosten heb, zoals een eigen bedrijfspand, reclamekosten, belasting enzovoorts, maar dat zal de klant natuurlijk een zorg wezen. Als die 200 euro kan besparen door een hobbyist in te huren die die kosten allemaal niet heeft (en misschien zelfs wel zwart werkt) heb ik gewoon pech gehad, zeker in deze tijd.

@ Bomdes, ik heb in mijn voorwaarden staan dat de opdrachtgever aansprakelijk is voor eventuele schade. De opdrachtgever moet het dan maar verhalen op degene die de schade daadwerkelijk veroorzaakt heeft (in jouw geval de dj dus), dat is niet mijn probleem.

Bij wanbetalers schakel ik minimaal een goed incassobureau in. Als dat geen effect heeft ga ik uit principe ook altijd naar de rechtbank, tenzij uit het verhaalbaarheidsonderzoek van het incassobureau blijkt dat er niets te halen valt (bijvoorbeeld omdat de klant al heel veel schulden heeft). In dat geval laat ik het er even bij zitten, al probeer ik het dan vaak na een paar jaar gewoon nog een keer ;-)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
5-3-2014 12:55
Incassobureau gebruik ik nooit, wel een inningsadvocaat. De man bezorgt jou het factuurbedrag en al de rest is voor hem.

En ja, die clausule staat ook in het contract, echter werd er de avond zelf beloofd dat ze het gingen regelen met de ouders van de super-bekwame DJ via hun familiale. Dan moest hij het zelf betalen. Dan ging het de eventverzekering worden. Dan wisten ze het niet meer. Heb toen ook maar gewoon gefactureerd aan de opdrachtgever en ze het zelf laten uitvechten :)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
21-6-2014 12:14
Even een ergernis "off stage". Ik maak het tegenwoordig regelmatig mee dat mensen (mondeling) bevestigen. Maak ik dus netjes een contractje in orde enzo, krijg je een paar dagen later een mailtje met "we zien er toch maar vanaf"... bloedirritant! Afspraak is afspraak geldt blijkbaar niet meer tegenwoordig sad :(
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
21-6-2014 17:31
In de tijd dat ik er nog van moest leven, ging alles op papier, inclusief (gedeeltelijke) vooruitbetaling.
Anders heb je geen poot om op te staan.....maar de klant dan natuurlijk ook niet.
Alles komt goed....
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
21-6-2014 18:07
Dat heb ik ook al een paar keer gehad in de afgelopen tijd.
Men schijnt te denken dat we despered zijn en alles slikken.

Het is vaak ook een soort plankenvrees.
Als het vast staat, kan je er niet meer onder uit.
Het is blijkbaar een trant van tegenwoordig dat men zich niet aan afspraken hoeft te houden.
Maar o wee als wij niet komen opdagen......omdat er geen contract is.
Hele bruiloften gaan tegenwoordig ook zo maar twee dagen van te voren niet door omdat het bruidspaar ruzie krijgt....want tja, je kan niet zo makkelijk terug.

toch heb ik nog steeds zo iets van: geen getekend contract=geen boeking.
Want als je toch zonder contract er heen gaat, kan je haast wel donder op zeggen dat je problemen met de betaling gaat krijgen.
En de aansprakelijkheid is op geen enkele manier goed geregeld.

En dat beperkt zich niet alleen tot bruiloftjes en verjaardagen.
Paar maandjes geleden tot twee keer aan toe een vergaderset met pa en opname afgezegd gekregen.
Per mail was alles bevestigd, contract gestuurd, en daarna niets meer laten horen.
Dus officieel konden ze er niet onderuit.
Toch maar even bellen dat het contract toch echt ondertekend dient te worden.
Dus niet.

En dan hebben we het wel over gerenommeerde organisaties die ik niet nader bij naam ga noemen.
Komt omdat Truus het maar even moet regelen.
Truus= stagiaire met de ballen verstand van hoe het in de "zakenwereld" gaat, dus hanteert Faceboek/marktplaats mentaliteit zo van nee toch maar niet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
21-6-2014 20:29
@ Richard, bij ons gaat ook alles via een contract (zou jij toch moeten weten wink ;) ) en met minimaal 50% vooruitbetaling. Het gaat juist om de mensen die bevestigen maar vervolgens het contract niet terugsturen. En ook hier geldt geen contract is geen boeking.

Het ergste is dat het niet eens alleen een fatsoensnorm is om je aan de afspraak te houden, het is ook gewoon een juridisch bindende overeenkomst. Zeker als men per e-mail bevestigt heb je het gewoon zwart op wit staan en kunnen ze er in principe niet meer onderuit (maar dan gooien ze het erop dat ze het niet eens zijn met de voorwaarden ofzo).

Een mondelinge bevestiging is ook juridisch bindend maar dan zit je met de bewijslast en dan wordt het een welles nietes spelletje.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je zo gemakkelijk onder een aankoop via internet uit kan. Dan denken mensen dat dit ook voor ons geldt, want ze hebben ons toch ook via internet gevonden... niet dus.

Mensen noemen de contracten ook vaak "offerte", terwijl er toch heel duidelijk "contract" boven staat. De offerte is daarvoor al geweest...

Maar goed, in de meeste gevallen maak ik er verder geen werk van. Ik heb er niks aan om op een feestje te moeten staan waar men me eigenlijk niet wil hebben en voor je het weet gaan mensen je zwart lopen maken op internet.

Soms is het ook gewoon een misverstand. Ik sta nu ook op een feestje dat pas 2 weken geleden geboekt is, maar daar kreeg ik ook geen akkoord op binnen, geen aanbetaling en het telefoonnummer was niet bereikbaar. Bleken ze al een paar dagen een storing te hebben in telefoon en internet wegens blikseminslag...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
21-6-2014 21:16
Nee deze dan: trek zojuist met mijn tanden zo'n beschermdropje van een 9 voltblokje af.....tand afgebroken!! laugh :D laugh :D laugh :D shocked 8O shocked 8O shocked 8O
Alles komt goed....
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
22-6-2014 20:57
@ Tom: Daarom stuur ik dus ook bij de offerte gelijk de algemene voorwaarden mee.
Zodra hier een akkoord op komt is het contract als het ware ondertekend.
Mensen vinden een handtekening zetten toch vaak enger.
Wat jij trouwens zegt over bruiloften kort van tevoren afzeggen merk ik juist omgekeerd.
Er wordt regelmatig gewoon een weekje van tevoren nog een feest geboekt, je moet het maar durven.. shocked 8O
Darth Crossfader

Terug naar forum Reageer (zonder quote)