Forum > Geluid

Volume regulering nu ook in Holland

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
14-2-2014 15:57
Op elk dansfeest ga je gehoorschade oplopen hoor. Tenzij de muziek inderdaad belachelijk zacht staat, en dan nog loop je tegen de herrie van pratende mensen op.

Zelfs in het zwembad waar ik gewerkt heb kreeg je oordopjes, gewoon door de spelende kinderen, het geluid van het water dat van de glijbaan in het bad stortte etc.. dat maakt al veel herrie en dat is niet eens muziek.

Dan vind ik het een beetje jammer dat er gezegd wordt "de muziek mag maar zo hard" en dan is alles zogezegd goed (en weg feestvreugde).

Je zou dan evengoed wel net dat tikkeltje harder kunnen gaan zodat je toch kan dansen en je hangt en groot bord op met waarschuwingen "hier loop je gehoorschade op" en dan een mooie pijl naar de gratis oordopjes.

Ideaal is het misschien niet, maar zelfs die gratis dopjes, al doen ze er maar 3DB af, kunnen wel het verschil maken vind ik.

Ik bedoel helemaal niet dopjes in of opkrassen, ik bedoel dat je mensen kan sensibiliseren en ze de mogelijkheid moet bieden zich gratis te beschermen.

Het gehoor beschadigt nu eenmaal zeer snel en onherstelbaar. Dus ik snap de voorstanders wel, en ik ben er niet in sé tegen, maar als je je gehoor absoluut niet wilt beschadigen heb je zelfs op een trouwfeest vaak problemen want je zit nu eenmaal zeer snel aan de limiet van je oren zonder dat je het merkt en zonder dat de muziek daarom heel de tent doet daveren.
www.bigsoundsystems.be
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
14-2-2014 16:40
Al met al blijf je een beetje vaag over de omstandigheden waarin iets wel of niet kan.
Free beats!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
15-2-2014 08:57

Hollender schreef:

Al met al blijf je een beetje vaag over de omstandigheden waarin iets wel of niet kan.
Dat is ook vaag omdat je met meningen te maken hebt.
Sinterklaasintocht in een dorp met een paar duizend ouders en kinderen op het plein:
Ouder 1 -999 lult alleen maar over de nieuwe caravan of de finale van the Voice.
Ouder 1000 komt langs en vraagt of het iets harder mag, sint zijn toespraak is op haar plek niet te verstaan.
Dan komen ouder 1001 en 1002, zij vinden het belachelijk hard met al die kleine kinderen! Toch maar iets zachter?
Als afsluiter een dansactje van een stel 7-jarigen. Ouder 1003-1005 vinden dat het wel wat harder mag, hun kinderen moeten knallen! Om vervolgens oma 1 aan de tafel te krijgen die misselijk wordt van de bas. Even met oma 1 meelopen; en inderdaad, je voelt wat bas. Maar broekspijpenwapper-laag is het van verre niet.

En hoe hard was het dan wel niet? 88dBC over 1 minuut op 11 meter van de PA. Daarvan kwam 81dB niet uit de speakers.... sneaky :V
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
15-2-2014 09:21
Dit is gewoon een voortzetting, en kleine uitbreiding van het al in werking zijnde convenant, met het ministerie van VWS als bijkomende partij.
Geen wetgeving, anders dan bestaande normen, al dan niet plaatselijk, waar je als organisator van evenementen toch al mee te maken had, en soms pas de gevolgen van ondervond, toen de slotact van het festival wat gas gaf bij het laatste nummer.
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
15-2-2014 10:35
Hoewel ik er niet tegen ben dat er ingegrepen wordt (of eigenlijk ook dat niet eens echt) om excessen te voorkomen mis ik wel nog iets in het hele verhaal.
Iedereen loopt tegenwoordig met zijn eigen muziekcollectie op zak in een smartphone of op een mp3 speler. Als ik zie hoe hard veel mensen, vooral jongeren, die aan hebben staan, dan telt dat echt nog harder dan die festivals en andere muziek evenementen.
Ook daar zijn ooit afspraken over gemaakt waar niemand zich aan houdt. Zo erg dat ik leerlingen in mijn klas heb (ik ben leraar) van 17 waarbij ik nu al merk dat het gehoor hard achteruit gaat.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
15-2-2014 19:44
https://beschermjeoren.be/wp-content/uploads/2014/01/Gehoorschade_digitale_toepassing-1024x726.jpg
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 694
15-2-2014 20:42

Lunt schreef:

Hoewel ik er niet tegen ben dat er ingegrepen wordt (of eigenlijk ook dat niet eens echt) om excessen te voorkomen mis ik wel nog iets in het hele verhaal.
Iedereen loopt tegenwoordig met zijn eigen muziekcollectie op zak in een smartphone of op een mp3 speler. Als ik zie hoe hard veel mensen, vooral jongeren, die aan hebben staan, dan telt dat echt nog harder dan die festivals en andere muziek evenementen.
Ook daar zijn ooit afspraken over gemaakt waar niemand zich aan houdt. Zo erg dat ik leerlingen in mijn klas heb (ik ben leraar) van 17 waarbij ik nu al merk dat het gehoor hard achteruit gaat.
Dit is een heel sterk punt... mijn gehoor is ondanks 10 jaar lang de meest afgrijzelijke pokkeherriefeesten shut up :X afgaan nog steeds veel beter dan veel van mijn generatiegenoten die wel discmans en later MP3 spelers hadden... (ben van `80)
Heb nooit oordoppen ingehad, maar meestal wel met enig gezond verstand uit de buurt van te harde geluidsbronnen gebleven.
(bv Hardcore4life en Nightmare in Rotterdam waar ik gewoon niet in de eerste 10 tot 20m vanaf de barriers kwam, omdat ik gewoon voelde dat dat niet gezond was...22 dubbel 18" subs (l`acoustics meen ik) op een rijtje op 1 meter van de barriers... geeft echt veeeel laag)

Mijn gehoor is wel enigszins beschadigd, maar daarvan is het meeste volgens mij toe te schrijven aan allerlei luchtbeitels en slagmoersleutels op perslucht waar ik in de garage altijd aan blootgesteld werd.
Vooral in drukke omgevingen met veel achtergrondlawaai heb ik moeite om gesprekken te volgen, maar ik kan er wel mee leven.

Mijn oom daarentegen heeft ontzettende last van allerlei piep/fluittonen en algehele doofheid, wat hij heeft opgelopen in diverse discotheken in Duitsland waar hij gewerkt heeft... en dat wens je je ergste vijand niet toe... hij is er nu letterlijk gek van geworden..
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-2-2014 22:10
Na er nu al een tijd meet te moeten werken vind ik de Belgische regulering van 100db LAeq60 meer dan goed werkbaar.
Het enige wat deze regeling nog mankeert, is een limiet op pieken.

Ik moet ook zo goed als iedereen hier gelijk geven dat deze regulering nodig is voor de kleinere events, niet voor de grote. Het zijn net de schoolfeesten, de buurtfeesten, de lokale carnaval, etc... waar er zowel een gebrek aan budget als aan kennis is wat uiteindelijk resulteert in een "doe maar wat" klankorgie.
Als je van een lokaal festivalletje een paar straten verder nog steeds de bassen kan horen dan is er op dat terrein iets GRONDIG aan het fout gaan bv.
Quasi elk beginnend festival of studentenfeest moet je meermaals gaan zeggen dat het toch wel echt stiller moet (110db A-weighted geen uitzonderin), beginnen ze meestal je half uit te lachen dat je een oude zeurpiet bent.
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
16-2-2014 07:37
De grote festivals hier in Belgie houden zich probleemloos aan de 100 db.wetgeving,zelfs Tomorrowland bleef binnen de regels.Het is wel zo dat die iets meer te zeggen hebben omdat men blij is daar te mogen optreden.De grote fout zijn volgens mij de inrichters die moeten zeggen je houd je aan de regels of je treed niet op.
Heb hier weer een rider binnen van een Rockgroep waarbij men 120 db F.O.H. eist.En dit dan nog voor een optreden op een beurs.
Wat betreft karnaval,daar zitten complete gekken tussen, ook hier begint de overheid zich te bemoeien en dan riskeer je dat men van het ene uiterste in het andere valt.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
16-2-2014 15:24
Mja, dat ze 120db FOH eisen is randje belachelijk, maar dit wil ook niet zeggen dat ze zo luid gaan spelen.
Als je 100db vraagt en dat is limiet limiet dan is de installatie nog steeds conform rider, maar daar wil ik geen show op draaien hoor.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)