Forum > Algemeen Forum

DJ set bekabelen

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
28-1-2014 14:26
Hallo Allen,

ik ben vooral bezig met de lampjes tijdens fuiven en evenementen voor verschillende verhuurfirma's.
Maar help in de laatste minuten van de opbouw ook mee met de finetuning, dus ook het zetten en aansluiten van de DJ set. Bij de kleinere jobs ben ik meestal ook de enige vertegenwoordiger van het verhuurbedrijf die de hele nacht aanwezig is. Dus moet met enige regelmaat ook wel is iets troubleshooten of aanpassen aan de DJ set.

Wat me steeds opvalt en stoort is de kabelbende die er steeds aan te pas komt.
2 tot 3 CDJ's en een DJM met elk een stroomkabel, hier liggen meestal 2 tot 3 4-weg stroomblokken klaar .
Dan zijn er nog de RCA kabels, XLR en jack voor monitors en naar de FOH, en uiteraard moet alles ook gelinkt worden dus nog voor elke CDJ een netwerkkabel en eventueel nog een switch als er meer dan 2 CDJ's liggen.

En dan hebben we het nog niet gehad over de laptop's en macbooks die er bij komen met eventueel een bijkomende serato oid.

De tafel of podium element waar alles op staat kan wel mooi worden afgerokt, maar daar hebben we vrij weinig aan als alles er bovenop staat.

Hebben jullie hier tips en triks voor om alles zo proper mogelijk maar toch overzichtelijk af te werken?

Wij halen de CDJ's meestal uit hun kisten, maar ik heb al bv kistjes gezien met een mini doghouse (klepje) aan de achterkant.
Dat is dan wel tof voor de kleinere kabels, maar een stroomblok raak je er niet in kwijt. en het lijkt me lastig om tijdens de show dan nog een kabeltje aan te sluiten als er een DJ met zijn PC komt aanzetten.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken?
exit night into LIGHT
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-1-2014 14:34
Gewoon een fatsoenlijk meubel gebruiken waarbij de voorkant wat hoger is dan het werkblad zodat de apparatuur en kabelzooi niet zichtbaar is vanuit de zaal.

Als dat niet mogelijk is kun je natuurlijk de vaste kabels (dus alles van de CDJ's en mixer) netjes wegwerken door alles bij elkaar te binden zodat er 1 net kabelboompje ontstaat. Tape, klittenband of tie-wraps doen wonderen in zo'n geval. Dat kabelboompje leid je vervolgens achter het doek.

Dan heb je alleen nog maar wat losse kabels van een laptop of serato ofzo.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 569
28-1-2014 15:43
Wij rokken gewoon het podiumelement af, CDJ's en DJM uit de kisten, alles bekabelen en dan nog een smal scheurdoekje over de kabels.
Meestal ook nog een extra stroomblokje naast het scheurdoekje voor de dj's die een laptop of controller meenemen.
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
28-1-2014 20:50

YourLiVe schreef:

Gewoon een fatsoenlijk meubel gebruiken
Op festivals en grote producties zie je vaak die podiumdelen staan, zal vast om 't gemak van plaatsen of multi-inzetbaarheid zijn.

Of je wilt kiezen voor een nette kist, (ook in en Prodjuser kisjes, CDJ14/2000 passen achter elke CDJ/DJM wel een stekkerblok) maar bij zo'n alles-in-een lever je dus in aan bereikbaarheid van de aansluitingen en snel swappen van laptops, controller e.d.

Gaat het je vooral om de properheid vanaf publiek gezien of ook om het overzicht voor jezelf te bewaren? Want volgens mij is de warboel gewoon niet te voorkomen, vooral bij meerdere DJ's en die podiumdelen van een meter in lengte. Dan kun je een simpele 10cm hoge houten strip aan de voorkant plaatsen.

Even zoeken... dit soort oplossingen lijken mij heel netjes. Alles in één kistje met aansluitpaneel. (met dank aan DJREsound)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
28-1-2014 22:40

HS schreef:

Op festivals en grote producties zie je vaak die podiumdelen staan, zal vast om 't gemak van plaatsen of multi-inzetbaarheid zijn.
Weet ik, maar daar zie je ook vaak dat ze iets voor dat podiumdeel neerzetten. Videoschermen, LED panelen, sunstrips of gewoon een truss ombouw met een doekje erin, kan allemaal. Dan heb je nog steeds alle voordelen van een podiumdeeltje maar ook een fatsoenlijke afwerking.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
29-1-2014 13:57
Hiermee kan al heel wat ellende besparen foto
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
29-1-2014 14:33
Klopt een meubel is niet van toepassing gezien het niet om drive in shows gaan, soms gebeurt het wel dat er iets van truss en licht komt voor te staan, maar dat hangt van het budget af en is zeker niet altijd het geval.

Ook een all-in-one koffer is geen oplossing, de toestellen zitten in losse kisten om makkelijk te verhuren naar andere firma's.

En helaas zal een scheurdoekje over de kabels snel op de grond liggen.

Maar jullie hebben me wel wat verder aan het denken gezet, en eigenlijk is de oplossing eenvoudig.
Ik ben van plan om in het vervolg de lege deksels van de kisten voor de CDJ's te leggen en mee af te rokken.
Dan is er een gootje tussen de DJ set en de deksels voor de bekabeling en de deksels zijn een prima verhoogje voor een laptop.
En eventueel de juiste mensen aansporen voor een groot 8-weg powerblock en een multi voor L/R en monitor outputs.
exit night into LIGHT
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
29-1-2014 15:08
Simpelste oplossing die wij wel eens gebruiken is om alle kabels rechtstreeks naar voor of naar achter te laten gaan en onder het doek laten verdwijnen. Onder de tafel kun je dan een of meerdere stekkerblok(en) leggen of hangen. Ook signaalkabels op die manier proberen weg te werken. En als er platenspelers staan is dat natuurlijk een ideale plek om opgerolde kabels onder te verstoppen.
Free beats!
DJ-scratchStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2010
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 66
29-1-2014 20:58
Ik weet dat Tom op het forum (cyberdance) enorm handige stekkerblokken heeft van 6x schuko en 4 XLR lijntjes speciaal voor de DJ meubels.

Verder leg ik zelf altijd een afscheur doekje over de kabels (wit of zwart, ligt net aan hoe het meubel afgerokt wordt).
GrandMA2 | Robe Picklepatt's | Adamson
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
18-2-2014 21:07
Voor DJ Booths heb ik inderdaad speciale blokken en multi-verloopjes gemaakt om de bekabeling deels te vergemakkelijken.
Eigenlijk vooral voor de festivals maar ook bij kleinere setjes handig.

Alle DJ gear zit hier in kistjes met lage bodem en klepjes achterop om de kabels te verbergen en blijft eigenlijk altijd in de kist. Da's dan weer ideaal bij kleine feestjes maar op festivals staan de klepjes meestal gewoon open omdat DJ booths vaak telkens weer omgebouwd moeten worden ivm DJ-specifieke eisen, externe controllers en laptops etcetc. Booths zijn dan vaak 1 grote kabelbende maar daar is weinig aan te doen en de DJ's maken het er vaak ook zelf zo naar. De enige optie is dan een doekje erover, maar dat verdwijnt toch wel weer bij de eerste de beste ombouw door DJ's.

Komt bij dat bij grote/belangrijke stages DJ-Booths vaak uitgevoerd worden met 2 mixers om de wissels te vergemakkelijken. Dan wordt er vanaf het stageblock meestal een 12-voudige LK met Dropbox doorgelegd naar de DJ booth voor de Main en Monitor lijnen. Enige optie is dan 6-voudige stroomblokken om in ieder geval het 230V gedeelte nog enigsinds te beperken in aantal verdeelblokjes.

Verder is het natuurlijk ook wel zo dat de deco boys of organisatie wel weer iets voor de booth bouwen wat iets hoger is zodat vanuit het publiek de hele kabelbende niet te zien is. Bij kleine booths waar gebruik wordt gemaakt van de klepjes is het multiblok redelijk goed achter of langs de set te leggen zodat de meeste kabels onder de klepjes blijven. Bij gebruik van losse kabels plak ik het stroomblok ook wel eens ergens onzichtbaar achter of onder de booth vast (aan een trussje of podiumpoot oid)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)