Forum > Licht

DMX probleem in installatie

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
21-1-2014 15:10
Ik heb een installatie, waar ik zelf niet meer uit kom. Wellicht dat iemand van jullie dit herkent of mee kan denken?

Het betreft een vaste installatie in een zalencentrum. Visual DMX systeem met duple dmx dongle. Dat gaat naar een showtec dmx booster (optisch geisoleerd). De installatie draait al een jaar of 4. De pc die het aanstuurt is gebouwd op permanent aan staan. Heeft geen ventilatoren of bewegende onderdelen. Draait op windows en staat ingesteld op continu aan. Er gaat niks standby na een bepaalde tijd.

Zodra men 's avonds de verlichting 'uit' zet (gewoon een cue in visualdmx), gaat alles naar nul. Er blijft spanning op de armaturen staan. Alles is RGB LED, en wat dimmers voor de basisverlichting. Zodra men de volgende dag echter weer een andere cue activeert, waardoor de verlichting weer 'aan' gaat, begint na korte tijd alle RGB LED en dimmer uitgangen op 1 booster output te knipperen. Verschillende waardes, dus verschillende kleuren. Dit probleem gaat na ongeveer een minuut weer weg. Je kunt wel gewoon een andere cue activeren, en de waardes veranderen daar dan ook naar. Er wordt dus wel gewoon DMX uitgestuurd. Zodra het probleem weg is, krijg ik het niet meer nagebootst. Alleen door de cue 'uit' te geven, een nacht te wachten, en dan weer een 'aan' cue te geven. Dan duurt het weer een minuut, en is het probleem weer weg.

De bekabeling is grotendeels UTP, de rest is 110ohm dmx kabel. Alle lijnen hebben eindweerstanden. Ik heb halverwege de probleemlijn nog een dmx booster neergelegd, maar die is niet optisch geisoleerd. Alles heeft 110ohm eindweerstanden. De lijnen lopen niet langs TL buizen of andere apparaten. Alleen langs een krachtaanvoer voor de dimmers.

Zodra het probleem zich voordoet, fluctueren de dmx waardes niet. De sturing stuurt gewoon netjes uit.

Ik zou haast vermoeden dat er een apparaat in de dmx lijn zit, wat op moet starten. Dat zodra hij koud is, hij reflectie op de lijn gooit, maar dat stopt zodra hij op bedrijfstemperatuur is.

Denk eens met me mee :-)
Vergeet niet te lachen
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
21-1-2014 15:57
Je zou het eens kunnen proberen om de armaturen ook uit te gooien, kijken wat er gebeurt?
Want als de armaturen op zouden moeten starten / warm zouden moeten worden zou je dat op deze manier kunnen nabootsen?

klinkt mij in iedergeval erg vreemd in de oren!
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
21-1-2014 15:58
Ik ken dit, dat heb ik ook wel eens,
Soms helpt het ook om in mijn geval LJ even opnieuw op te starten.
En als dat niet helpt dan blijkt dat als ik de stroom van enkele armaturen afhaal, met ander woorden een harde reset, dat het dan wel weer normaal werkt.

Heb je al geprobeerd gewoon alle stroom van de armaturen af?
Mijn vermoeden van de oorzaak: aardlek gespetter wat voor dmx achtige signalen zorgt op je lijn.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
21-1-2014 17:04
Ik heb de spanning van alle voedingen af gehaald, 2 uur gewacht, en daarna 1 voor 1 weer ingeschakeld. Bij 1 voeding ontstonden problemen. Blijkt dat dat een 24v voeding is, die 16,9v uitstuurt, op 12v led.

Ik denk dat ik daarmee een heel eind in de richting ben. Vraag me nu wel af hoe dat heeft kunnen gebeuren, en waarom het probleem pas sinds een half jaar aan de orde is.
Vergeet niet te lachen
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
21-1-2014 17:26
stof bij voeding, waardoor hij net onder de kritische waarde uitkwam oid?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
21-1-2014 19:00
Nee waren IP64 modellen van MeanWell, de versie die je intern kan terugschroeven. Morgen maar eens open halen.
Vergeet niet te lachen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
22-1-2014 09:14
Als ik lees "volgende ochtend, eerste paar minuten" dan denk ik gelijk aan vocht.

Overigens vind ik het nogal wat om alle apparaten onder spanning te laten staan terwijl dat niet nodig is (maar dat terzijde).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
22-1-2014 09:20
Als ik lees IP64, denk ik aan waterdicht, dus of buiten of zeer vochtige ruimte
Dan is het logisch om wat aan te laten staan, zo creëer je interne warmte en verdampt het vocht
Gr Evert M
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
27-1-2014 23:25
Beide niet. De keus om alles permanent aan te laten is ontstaan uit het feit dat de gemiddelde gebruiker niet snapt hoe eea werkt, en er niet de financiële middelen waren om het dummy-proof aan te leggen. Keuzes..

Vochtige ruimtes zijn het niet, modellen zijn gekozen met oog op lekvocht (schoonmaak, drank, etc).

Probleem zat hem in een 24V voeding op 12V LED strip, in de DMX keten.
Vergeet niet te lachen
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
1-2-2014 14:50
Heb je de uitgangen van de splitter al geswapt om deze uitgang te elimineren ?

Kleine hypothese :
Grote kans dat 1 van je led fixtures ziek is.
En op eigen houtje onzin de lijn op stuurt!
Veel van de gebruikte dmx tranceiver chipjes zijn ook in staat dmx te versturen.
Alleen al om master-slave te kunnen spelen.
Dat verklaart ook waarom 1 string er last van heeft. Dmx kan niet terug de booster in.
Het kan ook zijn dat er een rudimentair stukje firmware is geactiveerd, dat na xx minuten geen dmx te hebben ontvangen te hebben opeens standalone busmaster gaat spelen.

Het is dus zaak het zieke fixture er uit te halen.
Dus op het moment dat alles loop te flippen dmx kabels 1 voor 1 eruit om de bron te isoleren.
Misschien kan een dmx-terminator-met-led een hulpmiddel zijn om te kijken waar de rommel vandaan komt.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)