Forum > Licht

Modeshow verlichten met Led

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
GigoloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2005
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 42
10-1-2014 10:32
Binnenkort moet ik een modeshow uitlichten, nu is dit normaliter niet zo'n probleem met genoeg fresnels rondom de catwalk. Deze show is er echter maar weinig stroom voorhanden en nu ben ik aan het denken om led te gebruiken.

Weet iemand welke led armaturen bruikbaar zijn om een catwalk zo egaal mogelijk te verlichten? Ik denk niet dat RGB spots voldoen door de verkeerde kleurtemperatuur, de kleding mag uiteraard niet verkleuren door het licht. Mijn idee is om enkele 3200k led spots te huren of wellicht RGBW parren (?).

Alvast bedankt voor de reacties!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
10-1-2014 12:18
RGB W (sun)strips wellicht. Je moet toch je spreiding hebben.
Ik zou toch eens heel goed kijken wat er WEL mogelijk is.
Een rijtje sunstrips (gewoon halogeen) geeft veel licht voor 750 watt. Beetje dimmen en je komt een eind!
Anders zou je eens kunnen kijken naar goede LED bouwlampen (gewoon floodlights) maar dan zit je zo op 80 euro p st. Eventueel een filtertje ervoor.
RGB moet je zeker niet nemen, dat wordt een vieze kleurensoep. Leuk voor disco, niet voor dit soort dingen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
10-1-2014 13:34

gigolo schreef:

Binnenkort moet ik een modeshow uitlichten, nu is dit normaliter niet zo'n probleem met genoeg fresnels rondom de catwalk. Deze show is er echter maar weinig stroom voorhanden en nu ben ik aan het denken om led te gebruiken.

Weet iemand welke led armaturen bruikbaar zijn om een catwalk zo egaal mogelijk te verlichten? Ik denk niet dat RGB spots voldoen door de verkeerde kleurtemperatuur,
Kleurtemperatuur is het probleem niet (met RGB kun je de kleurtemperatuur juist uitstekend instellen). De CRI (Color Rendering Index oftewel de kleurweergave index) is het probleem. Die moet voor deze toepassing zeker boven de 80 liggen omdat er anders te grote afwijkingen ontstaan in de waargenomen kleuren (met als gevolg boze ontwerpers en klant weg).

Zelfs als er gekozen wordt voor RGBW, RGBA of zelfs RGBAW dan nog is het van belang te weten wat de hoogst haalbare CRI is (en met welke instelling dat dan is). Het aantal keren dat ik zag dat een fabrikant dat opgaf kon ik tellen op één hand (en volgens mij heb ik dan nog een stuk of 5 vingers over).

Bij WW/CW spots is de kans groter dat er een CRI opgegeven wordt. Helaas is zelfs dan het opgegeven getalletje vaak volledig uit de duim gezogen (onder het mom van "waarom de waarheid vertellen als je met een leugen weg kunt komen").

Moraal: Of kijken bij een verhuurbedrijf dat hier reeds uitgebreid ervaring mee heeft (en dan eerst in het "veld" kijken zodat je weet wat je krijgt), OF zelf uitgebreid gaan testen (succes; kost bakken geld en tijd) OF wellicht bepaalde dingen voorlopig toch maar gewoon met stoomvreters doen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
10-1-2014 14:29
Misschien een domme gedachte, maar waarom niet gewon met je huidige lampen werken en een aggregaat, eventueel met kabel en verdeler huren? (led) spots huren of kopen kost ook geld. Fatsoenlijke huur aggregaten kosten niet zo heel veel. Hier in de buurt althans. (de kabel en de verdelers vind ik dan wel weer aan de prijs om te huren. Maar die heb ik zelf redelijk in voorraad.)

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
GigoloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2005
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 42
11-1-2014 19:59
Bedankt allemaal, ik denk dat het toch conventioneel gaat worden! Een aggregaat is helaas geen optie omdat het midden in het centrum is.
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
11-1-2014 20:44
Buren?

Witte par ook geen optie?
Gr Evert M
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 136
12-1-2014 09:47
Staat er geen marktkast oid in de omgeving, misschien is het alleen wat extra krachtstroom kabel uitrollen. Aggregaten zijn er ook in behoorlijk stille uitvoering.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
15-1-2014 00:46
Misschien een niet echt goedkope oplossing.

De LEDonardo serie van Desisti, dit zijn goede LED fresnels in 3200K en 5600K.

De grotere verhuurbedrijven hebben deze in het pakket.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-1-2014 10:09
LedOnardo geeft in ieder geval de CRI netjes op (>80 voor de duurdere versies, > 72 voor de goedkopere versies). 72 is echt te laag om gezichten aan te lichten, 80 is op het randje, > 85 is prima voor de meeste toepassingen, > 90 is helemaal fijn. Overigens heeft het Philips decaden gekost om TL buizen met een CRI boven de 90 te krijgen.

PS: Natuurlijk kun je in een theater met smink een hoop corrigeren (maar mooier is het om gewoon goed te beginnen).

Zijn er trouwens al toneelspots die gebruik maken van gecombineerde WW/CW COB Led bronnen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
15-1-2014 10:50
Was deze al eens tegengekomen

klik

Nu alleen nog een winnend staatslotje tegenkomen. wink ;)
Gr Evert M

Terug naar forum Reageer (zonder quote)