Forum > Licht

Kwaliteitverschil DMX signaal van controllers

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
9-1-2014 17:46
Ik zat me het volgende af te vragen.
De kwaliteit (en prijs) van de verschillende DMX-controllers lijkt mij op het eerste gezicht te liggen in mogelijkheden en de afwerking van de apparaten.

Maar zit er in de verschillende controllers ook verschil in de nauwkeurigheid van het uitgespuugde DMX-signaal?
Als ik bijvoorbeeld Op een showtec scanmaster en zero88 jester, beide op kanaal 233 waarde 155-200 uit stuur met een fade time van 6,33 seconden, zijn de digitale codes dan identiek en zie ik dezelfde veranderingen aan mijn lichteffect?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
9-1-2014 18:09
0 is 0 en 1=1 daar is weinig tussen te krijgen.

Waar wel verschil in zit is de snelheid waarmee de nummers telkens in de rij langskomen.
Maw de response tijd.

Mijn taktiek:
zo in zo is het veilig om er altijd een verdeler/repeater tussen te zetten.
Als er dan een lichteffect kaput gaat en per ongeluk 230 op je dmx zet, dan blijft je sturing heel en klapt alleen de opto van het kanaal van je verdeler.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
9-1-2014 18:15
In theorie niet, in de praktijk heb ik al van hele bekende Duitse tafels ( wink ;) ) gezien dat ze DMX uitstuurden die qua timing net buiten de spec viel. Ging goed op de meeste fixtures, behalve die (b.v. hele bekende Tsjechische ( wink ;) )) die net aan de andere kant op het randje van de spec zaten. Beide toestellen werkten prima, maar als je ze combineerde ging het soms mis.
Kortom: Daar is heel moeilijk uitspraak over te doen, echter gebruiken veel fabrikanten hun eigen "interpretatie" van de DMX standaard...

Echter heb je bij bekende/professionele/grote/... fabrikanten een grotere kans dat dit soort problemen opgelost worden. Wat ik hierboven vermeldde is door beide fabrikanten door middel van software updates reeds verholpen. Bij Made-In-China-OEM moet je nog maar afwachten of de fabrikant ooit iets doet aan de problemen...
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
9-1-2014 21:08
Ik zou geen idee hebben welke jij bedoelt, maar ik heb hier dus toevallig de Stairville DMX master II staan. Goedkoop verkregen, vond het handig om een extra sturing te hebben. Maar ik heb de indruk dat mijn scanners anders reageren op de controller dan op mijn GLP Scan operator. Vandaar de vraag ook.

Ik liet me door wikipedia vertellen dat de 8bits boodschapjes (vandaar de waardes 0-255) 512 keer voorbij komen, maar hoe vaak die cyclus per seconde herhaald wordt, en waar Tom dus aan refereert met Response-time, heb ik nog nooit voorbij zien komen bij de specificaties van controller. Lijkt me wel toch wel een interessant detail, of zou maakt dat in de praktijk niet zo veel uit?
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
9-1-2014 21:24
Er zijn heel wat meer dingen je aan een DMX signaal kan meten buiten de refreshrate. Breaktijd, mark after break tijd, break to break spacing, bittijd, aantal stopbits, uit/ingangsimpedantie... Veel fabrikanten geven 't niet op omdat ze 't niet eens zelf weten van hun eigen toestellen. En voor de consument zijn dit soort getalletjes over het algemeen ook niet zo interessant.

Zolang de fabrikanten zich houden aan wat er voorgeschreven staat in het document getiteld "American National Standard E1.11 - 2008 Entertainment Technology USITT DMX512-A Asynchronous Serial Data Transmission Standard for Controlling Lighting Equipment and Accessories", zijn er ook helemaal geen problemen.
Spijtig genoeg zie je bij de goedkopere producten wel eens vaker dat de fabrikant ruimschoots z'n voeten veegt aan al deze specificaties.

Als je echter problemen zou ondervinden met betrekking tot al deze bovenstaande techno-talk, dan zal je dit eerder merken in knipperende lampen, schokkende bewegingen of niet reagerende lampen.
Ik vermoed dat de effecten die jij ziet bij je 2 controllers eerder te maken hebben met hoe de controller intern omgaat met z'n effecten. Dat soort dingen zijn in geen enkele standaard vastgelegd, en dus kan iedere fabrikant doen wat ie wilt over hoe zij willen dat een fade effect er uit ziet. Dus ja, Je kan tussen 2 tafels een verschil zien als je bij beide een crossfade tussen 2 dezelfde waardes op dezelfde tijd instelt.
Dit zijn bij voorbeeld allemaal verschillende methodes om een crossfade te knutselen:
https://media.soundonsound.com/sos/sep07/images/LiveTech0907_Box1Curve_l.jpg
De ene fabrikant heeft de voorkeur voor de ene methode, de andere voor de andere, en dat zie je terug in je lampen.

Dit is niet enkel van toepassing op crossfades, ook faders kunnen op een dergelijke manier anders reageren (b.v. linear of logaritmisch...)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
9-1-2014 21:50
en dan hebben we ook nog lampen waarvan je de beweging op 8 en 16 bit kunt instellen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
10-1-2014 10:15
Naast het feit dat niet elke controller even goed is in rekenen (dus meer of minder afrondfouten maakt bij een fade dan z'n buurman zou doen) is er ook nog zoiets als robuustheid van de DMX uitgang. In principe zou de uitgang een 110 Ohm uitgangsimpedantie moeten hebben en probleemloos een 110 Ohm last aan moeten kunnen sturen. Zodra dingen echter een beetje buiten het boekje gaan (bijvoorbeeld als de gebruiker eigenwijs is en microfoonkabel in plaats van DMX kabel gebruikt en/of geen terminator gebruikt) zie je echter dat de ene uitgang daar beter mee overweg kan dan de andere.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)