Forum > Geluid

HULP: nieuwe speakers voor restaurant

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TopriesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2013
Laatste: 7-12-2013
Berichten: 3
1-12-2013 16:17
Dag mensen,

Wij zijn bezig met het verbouwen van onze restaurant, en hebben een nieuwe geluidsinstallatie nodig. Voorheen zaten er 4 ronde inbouwspeakers van Pioneer met een diameter van grof weg 15 cm in de plafond. Het restaurant heeft een rechthoekige vorm en dus zou het goed zijn om 4 speakers te plaatsen, respectievelijk in elk hoek 1. Nou heb ik zelf totaal geen verstand van speakers en receivers en versterkers etc. Wel kan ik melden dat er al normale audio bekabeling in de 4 hoeken is getrokken ( sinds het plafond al klaar is...) Het plafond heeft een verlaagde rand aan de gehele zijkant waar led-strips vastzitten... Dus de speakers kunnen zowel los of ingebouwd worden bevestigd.

Het restaurant heeft grof weg een oppervlakte van 100m2 en het geluid moet alleen als achtergrond muziek dienen. Dus het hoeft zeker niet hard te staan. Wij hebben een redelijk laag budget maar willen zeker niet al te veel kwaliteit verlies...

Graag hoor ik jullie expertise hierover !

Dank in voorbaat
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
1-12-2013 16:52
Hallo,

Eerste vraag natuurlijk, wat is je budget?
Ga je alles vervangen of alleen de luidsprekers?

Niet te veel kwaliteitsverlies t.o.v. plafondluidsprekers zeg je!
Pioneer, autoradio-speakertjes?
Normaal gesproken geven plafondluidsprekers (al zijn er wel een paar uitzonderingen) geen echt goed geluid.
Als je normale (goede) luidspreker(tjes) pakt ga je al snel in geluidskwaliteit vooruit

Van waar kom je?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
1-12-2013 16:57
Dit toppic al doorgelezen?
ja...
TopriesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-12-2013
Laatste: 7-12-2013
Berichten: 3
1-12-2013 17:05
yep.. de genoemde forum gelezen en daar verwezen ze door naar enkele speakers... maar die leken me te groot. het kan zeker goed kloppen dat het auto speakers waren... ( zo zagen ze er wel uit). Verder zijn de liedjes die wij zullen afspelen niet van grote kwaliteit sinds ik ze nergens kan kopen ( meeste van youtube dus een lage 192kb of minder, dus zeker geen 320kb ) Dus ik weet niet in hoevere het slim is om erg goede en dure speakers te kopen als de muziek bestandjes zelf niet van denderend kwaliteit zijn...

Wij hebben geen vaste budget maar ik wil er dus ook zeker niet teveel aan kwijt zijn. Hoe minder hoe beter. Maar ik dacht zelf aan max 500 euro. Ik kan snappen dat dit niet erg veel is. Maar de vorige speakers vond ik opzich niet zo slecht... dus zoals hierboven aangegeven zal een kleine upgrade hopelijk al voldoende zijn.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
1-12-2013 17:13
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 1-12-2013 17:15
Hallo,

topries schreef:

...... Verder zijn de liedjes die wij zullen afspelen niet van grote kwaliteit sinds ik ze nergens kan kopen ( meeste van youtube dus een lage 192kb of minder, dus zeker geen 320kb ) Dus ik weet niet in hoevere het slim is om erg goede en dure speakers te kopen als de muziek bestandjes zelf niet van denderend kwaliteit zijn...
Dan zou ik gewoon de oude luidsprekers terughangen, als je toch geen eisen stelt aan de geluidskwaliteit.
....... Maar ik dacht zelf aan max 500 euro. Ik kan snappen dat dit niet erg veel is. Maar de vorige speakers vond ik opzich niet zo slecht... dus zoals hierboven aangegeven zal een kleine upgrade hopelijk al voldoende zijn.
Gewoon het geld in je zak houden.
Of je moet de oude speakers niet meer hebben.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
1-12-2013 17:13
Je weet dat je geen Youtube mag draaien in een restaurant? Gewoon een aardige muziekcomputer huren.
Verder jammer dat de kabels al liggen. Een speaker in iedere hoek is maar de vraag of dit de juiste opstelling is.
Met goede plafondluidsprekers (niet eens zo gek duur), een coaxiaal 8 inch kan je prima geluid krijgen, maar deze moeten juist verdeeld worden over de ruimte en niet in een koofje langs de wand.

Er zijn weinig restaurants waar de muziek goed (en niet storend) klinkt, terwijl dat zeker niet veel hoeft te kosten.
Mijn advies: zoek een professional in de buurt en laat hem je adviseren in de ruimte. Gun hem een paar centen winst en gok niet op de goedkoopste webshop.

Wat heb je al wel aan apparatuur?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
1-12-2013 18:00
ik heb prima tweeweg inbouwspeakers in mijn programma, van nog geen 45 euro per stuk.
En ik heb ook nog wel een leuke occasion mengversterker staan, zeer geschikt voor een restaurant.
Al met al blijf je dan keurig binnen je budget, en heb je een professionele goed klinkende en betrouwbare installatie.

Mail of bel me maar als je interesse hebt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
1-12-2013 18:36

Tom schreef:

ik heb prima tweeweg inbouwspeakers in mijn programma, van nog geen 45 euro per stuk.
Wie niet hier die installeert?
Ik ook dus...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
1-12-2013 20:03
nadeel van plafond montage in de hoeken is dat je het geluid waarschijnlijk niet helemaal evenwichtig verdeelt krijgt in de hele ruimte, en als iemand vlak onder de speaker zit, zal hij er toch meer van horen dan buiten de stralingshoek,
want ik ga er maar even vanuit dat je plafond niet al te hoog is?

Wand montage is misschien wat slimmer bij speaker in de hoeken.

Hoe is de ruimte verdeelt?
Is het een rechthoek, of is het een vierkant, of misschien nog anders?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
2-12-2013 10:06
Als wandmontage een optie is, ik ben nog steeds (voor het geld) erg gecharmeerd van de DAP PR installatiereeks (hartstikke OEM maar dat boeit niet).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)