Forum > Geluid

Vlaggetje voor draadloze microfoons

(41 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
20-11-2013 17:39

kaos schreef:

Bij een lamp kan ik me dat ook prima voorstellen.
Een tradionele lamp is zo traag dat er continu licht vanaf komt maar ook bij led denk ik niet dat je een zwart gat voor elkaar krijgt door ze in tegenfase te zetten.

Bij HF signalen kan ik me voorstellen dat als je willekeurig antenne's opstelt het goed mogelijk is om een top van de sinus van antenne 1 samen te laten vallen met de onderkant van de sinus van antenne B op een aantal plaatsen.
Bij geluidssignalen is dit volgens mij ook zo omdat er anders niet zoveel fora waren over opstellingen.
Reken de lengte van een halve periode op 800MHz maar uit. Dan weet je met welke minimale spacing je rekening moet houden. Daarna wel even je artiest instrueren om precies te blijven zingen in de ideale driehoek tussen handzender en de twee vlaggen.... laugh :D
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
20-11-2013 18:47
www.wolframalpha.com/input/?i=wavelength+800mhz

Komt dus uit op ca. 18,74cm, dat is nog te overzien he happy :)
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
21-11-2013 11:34

kaos schreef:

bomdes schreef:

Omdat je via diversity dan kan combineren. Rack op het podium met hi-gain omni antenne op kanaal A, kanaal B een vlag die je het richting FOH laat stralen voor wanneer de zanger het publiek in gaat.
Sowieso zijn die kleine metalen sprietjes niet veel waard, een degelijk omni antennetje is al een heel verschil :)
Ik had altijd begrepen dat diversity antennes op een vaste, frequentie afhankelijke afstand van elkaar moesten staan om de buik/knoop effecten van het HF signaal te minimaliseren?
Er is geen interactie tussen de antenne's (zoals bij bijvoorbeeld een antenne array WEL het geval is). Er is sprake van een systeem waarbij 1 van de 2 antennes gekozen wordt, afhankelijk van hoe de antenne op dat moment presteert. Aangezien antennes die precies hetzelfde geplaatst zijn behoorlijk gelijkwaardig zullen presteren heeft het dus geen zin beide antennes hetzelfde neer te zetten. Er is zelfs iets voor te zeggen om de antennes ten opzichte van elkaar zo neer te zetten dat ze elkaar niet zien. Niet omdat het prettig is dat ze elkaar niet zien, niet omdat ze elkaar helpen als ze elkaar niet zien MAAR omdat ze elkaar af kunnen wisselen (immers als de ene niets ziet is de kans groot dat de andere juist wel iets ziet). Denk daarbij maar aan 2 gekken waarbij de ene vooruit kijkt en de andere achteruit. Samen zien ze een hele hoop (en fiks meer dan wanneer ze allebei vooruit OF achteruit zouden kijken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 292
22-11-2013 13:41
Is dat dan ook de reden om antennes achterop de ontvanger in een V vorm te zetten ipv beiden recht omhoog?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-11-2013 15:04
Yep (zie ook eerder in dit topic).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 292
30-11-2013 15:16
Even voortbordurend op dit verhaal, ik had gisteren een gesprek met een geluidstechnicus over de overstap naar nieuwe microfoons vanwege 4G netwerk. Hij adviseerde om Shure te nemen, omdat deze veel meer kanalen in een ontvanger hebben gestopt dan de Sennheiser EW135 G3. Hij gaf aan dat dit op lange termijn beter kan uitpakken, zodat wanneer bijvoorbeeld het 5G netwerk komt je niet wéér hoeft over te stappen.

Is zijn standpunt lariekoek of heeft hij een punt? M.a.w.: nu overstappen naar EW135G3 en over 4 jaar weer moeten overstappen of nu voor een Shure serie gaan (zo ja, welke) en jarenlang probleemloos kunnen werken?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
30-11-2013 18:17
Persoonlijk vind ik dat een beetje mwah.
Senneheiser heeft ook zat frequenties hoor, zoek de specs er maar eens bij.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
1-12-2013 19:40
Los daarvan, de volgende digitale dividend ligt nog niet vast. Er is wel al een en ander in kaart gebracht, maar het zal er sowieso op uitdraaien dat er nog minder frequenties voor wireless mics beschikbaar zullen zijn. Zelfs met tijdelijke licentie .
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
1-12-2013 21:17
Hehe toch maar terug naar de VHF band dan?
Voor zover ik weet wordt die alleen maar steeds minder gebruikt...

Ik heb in ieder geval nog een mooie Sennheiser SKM set happy :)
Had ik de andere VHF setjes ook maar niet weggedaan...

Wat mij betreft kijk ik nog even de kat uit de boom, zo lang draadloos een luxe is en geen must.

Wel heb ik voor nog geen tientje een DVB-T ontvanger besteld, die te gebruiken is als spectrum analyzer (met sdrsharp).
Zo kan ik in elk geval en goede inschatting maken of storing te verwachten is.
Niet goed, wel hard!
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 292
2-12-2013 15:34
Dan stel ik liever voor, iedereen terug naar de Nokia 3310 of Philips Pocketline Swing. Dan is 4G, 3G en alle andere zwik niet meer nodig laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)