Forum > Geluid

Vlaggetje voor draadloze microfoons

(41 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-11-2013 16:03

AMX_Pete schreef:

Zal dan best prima gemaakt spul zijn, maar all things being equal, rijst gelijk de vraag hoeveel zendvermogen dat ding genereert als de ontvangers zoveel beter bereikt worden ? sneaky :V laugh :D
Yup, was echt hi-grade spul. De man is ook een doorgedreven expert in zendtechniek.
Het ding had verschillende settings qua zendvermogen, maar dit was op dezelfde output.
De signaalfiltering tussen de 8 frequenties was vooral een stuk beter en er was een pak minder intern verlies waardoor enkel daardoor al een serieuze verbetering te zien was. Als je het ding op full boost (min 200mw) zette kon je er op zen zachtst gezegd "erg ver" mee stralen, maar dat was zo over the top dat het eigenlijk nooit nodig was.
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 292
16-11-2013 23:23
Dus 4 ontvangers, dat zijn 8 BNC antennes. Door 2x 4-voudige actieve splitter te nemen kom ik dan uit op 2 BNC aansluitingen. Hier vervolgens 2 losse vlaggen op óf met een 2-voudige splitter combineren naar 1 vlag?

Ik neem aan dat je niet én de vlag én de 2 losse antennes achterop de ontvangers kunt gebruiken. Maar die vlag is vooral om te richten. Betekent dat dan ook dat wanneer je naar de linker kant van een plein of zaal richt, dat aan de rechter kant van dit plein of de zaal het ontvangst van de microfoon minder goed is dan wanneer je geen vlag gebruikt?

En als je met splitters een vlag gaat gebruiken, houdt dat dan ook in dat je altijd met die vlag moet werken of anders weer kabeltjes moet loshalen en de normale antennes moet aansluiten?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
17-11-2013 08:04

MG schreef:

óf met een 2-voudige splitter combineren naar 1 vlag?
Dan help je de diversity functie van je ontvanger in 1 klap om zeep. En die is er juist voor een betere ontvangst....
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 2057
17-11-2013 09:00
Je kunt altijd schakelen tussen een vlag of gewone antenne door ze om te steken.

In geval van diversity kun je ervoor kiezen om kanaal A op vlag te zetten en kanaal B op sprietjes te houden...
Niet goed, wel hard!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
17-11-2013 14:14
Je kan ook gewoon ipv een vlag een sprietje prikken, maar ik raad je wel aan een degelijk rubberen hi-gain sprietje te kopen ipv wat er standaard bij zit
MGStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2006
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 292
18-11-2013 23:27
Uhm, maar een vlag is toch juist om gericht naar bijvoorbeeld een podium éxtra goed ontvangst te hebben ipv 360graden redelijk tot goed ontvangst? Waarom adviseer jij dan toch high gain antennes?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
19-11-2013 07:27
Omdat je via diversity dan kan combineren. Rack op het podium met hi-gain omni antenne op kanaal A, kanaal B een vlag die je het richting FOH laat stralen voor wanneer de zanger het publiek in gaat.
Sowieso zijn die kleine metalen sprietjes niet veel waard, een degelijk omni antennetje is al een heel verschil :)
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 108
20-11-2013 16:24
1 x bewerkt. Laatst door Kaos op 20-11-2013 16:44

bomdes schreef:

Omdat je via diversity dan kan combineren. Rack op het podium met hi-gain omni antenne op kanaal A, kanaal B een vlag die je het richting FOH laat stralen voor wanneer de zanger het publiek in gaat.
Sowieso zijn die kleine metalen sprietjes niet veel waard, een degelijk omni antennetje is al een heel verschil :)
Ik had altijd begrepen dat diversity antennes op een vaste, frequentie afhankelijke afstand van elkaar moesten staan om de buik/knoop effecten van het HF signaal te minimaliseren?
Een willekeurige afstand zou dan niet het gewenste effect hebben.

En ik ging er ook altijd vanuit dat beide antennes dezelfde frequentie hadden?
Edit: op dezelfde freqentie uitzonden / ontvingen ..... shut up :X (in het kader van op woorden pakken)
Think Different ..
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
20-11-2013 16:28
Een antenne heeft geen frequentie, een antenne heeft een frequentieband. Anders zou je niet kunnen werken met combiners of splitters.

Diversity werkt overigens naar mijn eigen ervaring prima zoals ik het beschreven heb, zelfs met 2 verschillende antennes. Heb in een manege een vlag in de piste hangen en een sprietje in het rack. Zo kan de lesgever met een headset in de hele piste werken, en boven kan iemand commentaar geven met een handheld of headset. Diversity zorgt er voor dat je ontvanger de antenne gaat gebruiken waarop hij op dat moment het beste signaal heeft. Je kant dat gebruiken om met richtantennes een egaler stralingsveld te creëren, maar je kan ook een omni en een richter combineren om 2 velden te maken die bv aan de randen overlappen.

Bezie het als 2 lampen. Als je beide lampen op hetzelfde punt richt, is het daar extra helder. Maar je kan ook prima beide lampen naast mekaar laten schijnen om het veld te vergroten.
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 108
20-11-2013 16:53
Bij een lamp kan ik me dat ook prima voorstellen.
Een tradionele lamp is zo traag dat er continu licht vanaf komt maar ook bij led denk ik niet dat je een zwart gat voor elkaar krijgt door ze in tegenfase te zetten.

Bij HF signalen kan ik me voorstellen dat als je willekeurig antenne's opstelt het goed mogelijk is om een top van de sinus van antenne 1 samen te laten vallen met de onderkant van de sinus van antenne B op een aantal plaatsen.
Bij geluidssignalen is dit volgens mij ook zo omdat er anders niet zoveel fora waren over opstellingen.
Think Different ..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)