Forum > Licht

Laserveiligheid in losse verhuur.

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
8-10-2013 15:52
De afgelopen tijd heb van o.a. een studentenkroeg de vraag gekregen om op hun feestjes eens een laser neer te hangen. Best leuk, maar ik heb netjes aangegeven dat niet wist of dat wel handig was, gezien de gevaren van laser.
Veiligheid waarborgen als je zelf de bediening doet is één. Als je een laser verhuurt aan 'het gewone volk' en dan nog wel studenten, die hangen zo'n bakje gewoon recht het publiek in en zullen bij een stilstaande straal echt niet de stekker er uit trekken... Ja, na een half uurtje... misschien. Uiteraard zou ik een duidelijke instructie meegeven, maar ik vind niet dat ik mezelf daar mee kan indekken.

Ik heb zelf nog geen laser is 't assortiment, maar dan zou ik een relatief goedkope (+/- 40mW groen ofzo) laser aanschaffen tussen de 100-200 euro. Mocht uit de komende adviezen blijken dat duurdere lasers veiliger zijn voor losse verhuur, dan is huur van een derde bedrijf uiteraard te overwegen zijn.

Wat ik me ook nog zit te bedenken: Diffraction/grating lasers verdelen de straal in veel kleine straaltjes. Zou dat relatief veiliger zijn voor onkundig huurpubliek dan de scanner-lasers?

Kortom: (hoe) is het verstandig / veilig om een laser los te verhuren?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-5-2024
Berichten: 9469
8-10-2013 16:43
Je laat ze in ieder geval tekenen dat je niet aansprakelijk bent voor verkeerd gebruik.

Verder zijn die kleine dingetjes zoals bijvoorbeeld deze redelijk veilig en handig zonder uitleg te gebruiken en kosten zo ook lekker weinig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
8-10-2013 19:19
Ik denk dat de meeste grating laser niet voor grote problemen kunnen zorgen (mits deze ook bedoeld zijn voor kleine tot medium feestjes).
Natuurlijk heb je er altijd mensen tussen zitten die de uitgang van de laser gebruiken als verrekijker maar dat heet natuurlijke selectie. Een beetje gezond verstand en selectief uithuren zal een hoop schelen.
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
12-10-2013 21:18

Tom schreef:

Je laat ze in ieder geval tekenen dat je niet aansprakelijk bent voor verkeerd gebruik.
Kan, maar ik denk liever met studenten mee over veiligheid. Leren ze ook nog van en past beter in mijn manier van werken. [Ik heb ook de mogelijkheid om dat te doen. Ze zullen niet zo snel naar een ander lopen]. Toch ben benieuwd of anderen ook Lasers aan het gewone volk verhuren, en wat ze doen aan de veiligheid.
Sick2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2007
Laatste: 8-1-2016
Berichten: 133
31-10-2013 14:19
Wij verhuren ze meestal ook gewoon zonder problemen. Voor zover ik weet zijn de "hobby" lasers gewoon veilig.
Nu moet ik wel zeggen dat wij niks boven de 200mw per kleur verhuren, daarnaast draait die meestal op een standaard ilda programma en hangen we hem wel zelf op. Deze "hobby" lasers hebben ook niet de mogelijkheid om een gebundelde straal te creëren zoals de grote bakbeesten dat wel kunnen.
insomnia

Terug naar forum Reageer (zonder quote)