Forum > Licht

Trusscarré bouwen

(46 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
8-10-2013 17:17
Dat is niet dè manier voor ons, aangezien je er minimaal 2 nodig hebt, liefst vier en dat geeft toch wat problemen, zowel financieel als logistiek.
Bovendien kan je geen 4 statieven omhoog draaien met 2 man, dus je blijft lopen.
Uiteraard een heel mooie oplossing, maar voor ons niet haalbaar.
Denk dat de kleinere bedrijven vooral heel druk bezig zijn hun rug te verpesten.
Heb zelfs al gezien dat men met 4 man een groot carré optilde (vol licht) en er stukjes van 0,5 meter onder zette, steeds een stukke hoger. Heel gezond, in je eentje meer dan 200 kg optillen...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
8-10-2013 20:07
Wees niet bang voor je rug, als je goed tilt sloop je eerder je knieën en schouders ;-)
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 431
8-10-2013 20:40

Frank76 schreef:

Dat is niet dè manier voor ons, aangezien je er minimaal 2 nodig hebt, liefst vier en dat geeft toch wat problemen, zowel financieel als logistiek.
Bovendien kan je geen 4 statieven omhoog draaien met 2 man, dus je blijft lopen.
Uiteraard een heel mooie oplossing, maar voor ons niet haalbaar.
Denk dat de kleinere bedrijven vooral heel druk bezig zijn hun rug te verpesten.
Heb zelfs al gezien dat men met 4 man een groot carré optilde (vol licht) en er stukjes van 0,5 meter onder zette, steeds een stukke hoger. Heel gezond, in je eentje meer dan 200 kg optillen...
Het blijven lopen zal je alleen maar oplossen met 2 man extra, ofwel (indien mogelijk) takels huren en daarmee doen... Het blijft echter een job waarbij je moet 'sleuren en slepen'.
Fun is serious business!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-10-2013 21:39
elektrotakels zijn ook geen oplossing, dan heb je nog een persoonlift of hoogtewerker nodig om ze te riggen, je moet eerst alles dan nog bekabelen, de truss aansluiten en dan omhoog trekken.
dat duurt langer dan te lopen tussen 2 statieven...
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
9-10-2013 00:51
Tsja, als je de centen hebt voor een carré, dan zul je ook moeten investeren in statieven shut up :X Had je (ver) van te voren zelf kunnen bedenken.

Als je een carré neer gaat zetten, is het trouwens over het algemeen ook geen simpele standaart disco show meer, dus misschien een 3e mannetje mee rekenen in je calculatie.

Hoe dan ook, die trussen zullen vervoerd en in elkaar getikt moeten worden. Kost altijd uren en mankracht. Het is en blijft een bewerkelijk iets, en dat mag geld kosten.

p.s. statieven zijn ook te huur.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
9-10-2013 07:19

klunz schreef:

Tsja, als je de centen hebt voor een carré, dan zul je ook moeten investeren in statieven shut up :X Had je (ver) van te voren zelf kunnen bedenken.
We hebben 2 serieuze statieven, de brug was er eerder dan het carré. Het is echter voor hooguit 10 keer per jaar zinloos 2 statieven bij te kopen, maar wat moet, moet.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat iedere drive-in show met een carré-tje ook 4 dikke VMB's heeft.

We hebben een methode ontwikkeld om het carré met 2 statieven goed en veilig omhoog te krijgen. Alleen het carré op de statieven leggen is een onhandig zwaar werk. Ik was zeer benieuwd naar andere opties, maar ik heb nog niemand gehoord die het anders doet.
Timelapse die ik kan vinden geven wel een iets andere manier aan.

Iedereen die over takels begint snap ik niet. Waarom zou je een takel willen gebruiken en dan toch een carré wegzetten?
Dan kan je toch beter alles takelen of ben ik nou gek? shut up :X
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
9-10-2013 08:40
je kan toch ook prima een carré takelen ? of kan je tegenwoordig enkel maar driehoeken, cirkels of rechte delen takelen?

Er is ook geen verplichting om nieuwe statieven te kopen, er zijn zat goede 2de hands windups te vinden
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
9-10-2013 08:56
Onder een carré versta ik een ding op pootjes.
Zodra je kan takelen, zou ik het liefst geen pootjes gebruiken, want waarom zou je hijsen om hem op de pootjes te zetten. Die staan alleen maar in de weg!

Strikt genomen is een carré trouwens een vierkant en geen rechthoek (aldus de taalkundige definitie)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
9-10-2013 09:33

Frank76 schreef:

Geloof dat jouw duur en mijn duur toch wel ietsje uit elkaar liggen hoor!
Weet niet wat jij voor een trusscarré (7 x 9) wil rekenen, maar als je 2300 euro alleen maar gebruikt voor het bouwen van een carré en je hebt er minimaal 2 nodig, dan ben je ofwel loeiduur, of je schrijft ze in 1000 klussen af!
Materiaalliften (laten we wel de juiste benaming gebruiken, statieven worden NIET gebruikt voor dit doeleinde) horen op je offerte te staan als gebruiksmaterialen, dit zit in dezelfde groep als palletwagens, laptop voor het uitregelen van de PA, ladders en trappen, enz.

Ik werk voor veel bedrijven maar een carre opbouwen van dit formaat zonder fatsoenlijke materiaalliften, gaat niet gebeuren.
Hierdoor zijn de bedrijven waarvoor ik werk idd wat duurder maar ze werken wel volgens de ARBO.

Goede materiaalliften gaan wel 10000+ klussen mee, om ze binnen 3 jaar afgeschreven willen hebben is onzin.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
9-10-2013 09:36

Frank76 schreef:

Strikt genomen is een carré trouwens een vierkant en geen rechthoek (aldus de taalkundige definitie)
Frank,
Niet om te zeiken maar in onze wereld is een vierkant (of rechthoekig) truss op pootjes een carré.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)