Forum > Geluid

Sub op afstand.. en veel overlast in de buurt

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
7-7-2013 12:23
Ik heb een aantal vragen en bedenkingen

Gisteren stond ik op een buitenpodium in het centrum van een stad/ dorp.

Ik krijg daar netjes een vergunning met 90db op de eerst tegenoverliggende gevel. Geen probleem.. deze gevel staat immers bijna 50 meter verder.

situatie omschrijving. links naast het podium een winkelgevel.. daarna een lange winkelstraat.. plein voor het podium omringt door 3 kanten gevels. met een uitloop in een brede winkelstraat.

Links achter het podium staat een groot huis, met daarvoor een steegje. Daar gaat het mis denk ik.

Apparatuur dat er stond, stapeltje van 3*18" bass met topkast.. in het midden een stapeltje van 2 bassen en dan weer een stapeltje van 3 bassen met topkast.
4 kantjes om de bassen aan te sturen.. dus mogelijkheden tot wat processing is geen probleem.

Probleem; ik had echt extreem veel sub ver achter het podium.. er kwamen klachten.. dat de kopjes in de kasten rammelden.. Voor podium meten, 98db op 30 meter, achter podium meten.. 5 meter erachter nog geen 83db.
Op de "probleem" locatie meet je nog veel minder... zelfs moeilijk te meten ivm omgevings geluid.. maar je hoort wel degelijk ramen in hun kozijnen dansen! Nu zijn het oude huisjes daar.. veel enkel glas... Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat dit niet leuk is als bewoner!

Wat veroorzaakt dit.. en vooral... Hoe zou je hier iets aan kunnen doen?
Ik zou hier graag een oplossing voor willen aandragen.
Er zijn relatief veel evenementen in het centrum.. de gemeente wordt overspoeld met veel klachten over harde muziek! En zijn veel in overleg met de horeca en organisaties. De vergunningen worden steeds strenger en de stoptijden steeds eerder!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
7-7-2013 13:07
Stackjes van 3 zijn perfect om een cardiode array te maken, ik heb een filmpje waarin dit perfect uitgelegd wordt.

Evt heb je wel wat meer kastjes nodig omdat je wat rendement uit je systeem haalt op deze manier maar dat is in deze opstelling wel het makkelijkste te realiseren.

www.youtube.com/watch?v=nddK_zsGraM
Making air move..
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
7-7-2013 13:12
Misschien wel handig om hier ff de rest van het verhaal bij te gooien, want had dit topic elders ook algelezen wink ;)

Maar wat daar ok al gezegd werd, sub gaat overal heen als je hier niet actief wat aan doet. subs stralen meestal slechts 1 of 2 dB zachter naar achter af.

Er is dus wel erg goed wat mee te doen als je de benodigde kennis hebt of in huis kunt halen en in de opstelling die je al gebruikt hoef je vrij weinig aan te passen.
Making air move..
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 150
8-7-2013 20:08
een flinke muur van hooi/stro-balen achter het podium neer zetten, klinkt gek maar het werkt en het is goedkoop. (die grote rechthoekige balen van boerderij-bedrijven).
ik heb het al diverse keren zien gebeuren dat ze dat gebruiken om het geluid te dempen.

DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
8-7-2013 22:49
Dat werkt zeker. In mijn studio ook een tijd een matras achter mijn bureaustoel gezet ;). Vergeet trouwens niet dat meetrillen door volume heel wat anders is dan meetrillen omdat de eigenfrequentie overeenkomt. Ik denk persoonlijk dat het killen van de laagste frequenties het meeste doet tegen meetrillen van ramen en meubilair. Het uitsluiten waard!
DjREsound
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-7-2013 08:37
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Ik had idd een cardio kunnen maken. Heb er niet bij stilgestaan dat er zoveel overlast zou ontstaan.

Maar.. tot waar ga je zelf meten en luisteren op locatie? Dit was toch wel een flink eind uit de richting van de feestmenigte.
Het steegje heeft vast meegeholpen aan het effect. Alles uitsluiten is natuurlijk onmogelijk maar zoveel mogelijk beperken zou mooi zijn.

Hoe komen jullie tot de keuze die gemaakt wordt voor een dergelijke opstelling in bepaalde situaties?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
9-7-2013 19:04
Hangt helemaal af van wat je wilt bereiken of waar je mee weg komt, ik gebruik zelf wel eens zulke arrays omdat anders het sublaag richting andere area's schiet of omdat er anders onstage teveel herrie is.
Making air move..
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
9-7-2013 19:04
Of vanwege buurtbewoners / geluidslimieten razz :p
Making air move..
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
15-7-2013 12:15
Die gele oordopjes uitdelen in de buurt kost meestal het minste.
DjREsound
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-7-2013 15:14

DjREsound schreef:

Die gele oordopjes uitdelen in de buurt kost meestal het minste.
Helpt niet tegen resonerende ramen in kozijnen :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)