Forum > Off-Zone

Trends en ontwikkelingen in licht en geluid

(56 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
21-6-2013 11:44

Frank76 schreef:

Kwaliteit en goedkoop gaan nog steeds niet hand in hand.
Ik denk eerder dat het segment net boven de echte "low budget" sterk in kwaliteit verbetert is. Moest je vroeger nog een behoorlijk pak geld neerleggen om iets fatsoenlijks in huis te halen, vind je nu voor aantrekkelijke prijzen al heel leuk spul.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
21-6-2013 12:40

[quote = roy]Zolang de technieken niet zijn uitontwikkeld is het ook niet rendabel om te investeren in 'kwaliteit'.
Technieken zijn nooit uitontwikkeld, maar er rouleren toch heel wat Crown Macrotech en JBL MPA versterkers, die nog steeds draaien. Geen goedkope bakken, nu hopeloos ouderwets, maar nog steeds goed en degelijk. Een DAP Darkshade of DB Chromo ga je echt over 20 jaar niet meer tegenkomen.

Wij draaien met een systeem dat relatief weinig vermogen heeft, maar wel kwaliteit. Geen DB of QSC topje met 1000 watt vermogen.
Toch vraag ik me af of die 1000 watt wel zoveel harder gaat.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
21-6-2013 13:27
Je ziet ook dat A merken zich steeds meer gaan richten op de semi professionele / amateur markt. Kijk bijvoorbeeld naar Pioneer, EV (live X serie) en Martin (Rush). Allemaal hele leuke producten voor veel minder geld dan de echte pro producten van hetzelfde merk.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
21-6-2013 14:19

Frank76 schreef:

[quote = roy]Zolang de technieken niet zijn uitontwikkeld is het ook niet rendabel om te investeren in 'kwaliteit'.
Technieken zijn nooit uitontwikkeld, maar er rouleren toch heel wat Crown Macrotech en JBL MPA versterkers, die nog steeds draaien. Geen goedkope bakken, nu hopeloos ouderwets, maar nog steeds goed en degelijk. Een DAP Darkshade of DB Chromo ga je echt over 20 jaar niet meer tegenkomen.
Technieken worden wel degelijk uitontwikkeld, dat er daarna weer wordt geïnnoveerd is noodzakelijk voor het voortbestaan, maar heeft niets met de ontwikkeling te maken. Waar ik op doelde is, dat bij apparaten met nog niet volledig uitontwikkelde technieken zoals de LED, het niet rendabel is om het hele product van relatief hoge kwaliteit te voorzien. Dus wordt het product logischerwijs sneller vervangen, wat de cirkel rond maakt.
De vergelijking tussen twee versterkers bevat enkel het feit dat de versterkers in het Crown segment een stuk degelijker zijn gebouwd dan de Dap-achtige, terwijl er juist gebruik gemaakt wordt van dezelfde techniek (in dit voorbeeld tenminste). In de wereld van het geluid is het juist rendabel om te investeren in apparaten met kwaliteit: Zoals je zelf al aanhaalde de Crown of JBL versterkers, omdat juist deze technieken al zijn uitontwikkeld. (naar mijn weten, ik ben echt een lampje razz :p )

Zodra , in dit voorbeeld ;de LED, is uitontwikkeld, m.a.w; zodra het de volledige breedte van het zichtbare spectrum kan uitzenden, er een standaard is voor de vervanging van de losse LED etc. etc. wordt het pas rendabel om het in een kwalitatief hoge behuizing met kwalitatief hoge componenten te stoppen.

Het wordt wat off-topic zo, maar volgens mij is dit de reden van het 'weggooien'.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
21-6-2013 14:40
Denk dat dit juist reuze interessant is.
De versterkers zijn helemaal niet uitontwikkeld, immers is een Macrotech of een MPA zeker geen lichtgewicht, maar op dit moment zwaar achterhaalde, oude techniek. Daarentegen nog steeds goed bruikbaar.
Ook een kwaliteits theaterspot, gewoon met een gloeilampje, is nog steeds uitstekend bruikbaar en ook daar onderscheid je kwaliteit (dus prijzig) van de showtec achtigen. Wij hebben enkele theaterspots van ik denk wel 40 jaar oud. Met normale lamp slijtage nog steeds goed bruikbaar en oerdegelijk. Soort van tank.

Ik geef dus aan dat korte termijn met budget materiaal, uitontwikkelde techniek of kinderschoenen, juist een trend is. En de webshops werken daar aan mee, het is veel bereikbaarder geworden. Vroeger was je afhankelijk van de merken die jouw lokale dealer te bieden had.
En vaak adviseerde die dealer wel de goeie merken, omdat hij zelf ook met topkwaliteit werkte en dat zich had bewezen in de verhuur.
Ook werd er nogal wat zelf geknutseld met zelfbouwspeakers, lichtcomputers etc. Door alle budget apparatuur is dat ver over.
Zelfbouwers doen dat nu om heel andere redenen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
21-6-2013 18:23
Het stuk "crisis" begint wel erg vervelend te worden tegenwoordig. Veel feesten waar ieder jaar de budgetten voor licht/geluid zakken, waar steeds minder en minder mensen komen, en nog veel erger: er wordt steeds minder gedronken.

Verder merk ik de laatste tijd ook op dat het stukje "No Behringer" steeds vaker ontbreekt op riders. shut up :X
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
21-6-2013 18:39

StijnS schreef:

Verder merk ik de laatste tijd ook op dat het stukje "No Behringer" steeds vaker ontbreekt op riders. shut up :X
Dat moet toch niet persé een probleem zijn? Misschien juist omdat er minder budget is dat mensen goedkopere alternatieven gaan overwegen, misschien zelfs wel naar tevredenheid!? Eigenlijk zijn de enige mensen die ik hoor klagen over "budget" materiaal de professionals die zelf (nagenoeg) enkel met A merken werken. Maar stiekum heeft bijna iedereen wel het een en ander aan budget materiaal in gebruik.
Trouwens, ik kan me vergissen, maar is de X-32 van Behringer ondertussen niet zo'n beetje de meest gebruikte digitale pa mixer?
Free beats!
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
22-6-2013 08:59
Natuurlijk is het geen probleem, het valt me gewoon op dat het woordje Behringer laten vallen genoeg was om iedere PA technieker te laten steigeren. Nu zijn de meeste daar blijkbaar wel overheen en wordt het algemeen geaccepteerd. Behringer heeft wat marketing betreft blijkbaar goed aan de weg getimmerd.
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-6-2013 09:04

StijnS schreef:

Het stuk "crisis" begint wel erg vervelend te worden tegenwoordig.
Inderdaad, daar heb ik onderhand ook wel genoeg van.... maar ik ben bang dat die trend nog wel even doorgaat aangezien er volgend jaar weer meer bezuinigd moet worden (en 1/3 daarvan door lastenverhoging gerealiseerd moet worden).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
22-6-2013 10:35

YourLiVe schreef:

Je ziet ook dat A merken zich steeds meer gaan richten op de semi professionele / amateur markt. Kijk bijvoorbeeld naar Pioneer, EV (live X serie) en Martin (Rush). Allemaal hele leuke producten voor veel minder geld dan de echte pro producten van hetzelfde merk.
De A-merken proberen gewoon een stukje marktaandeel terug te snoepen wat ze normaal gesproken kwijtraken aan de Chinese kloonfabrieken...
Hun dure lijnen worden te weinig verkocht omdat 3 weken na uitbrengen van een nieuw innovatief idee/apparaat de eerste (meestal) chinese containers vol ripoffs overal in de havens aankomen.
Zodra de Chinezen zelf hun R&D gaan doen, in plaats van gewoon alles schaamteloos te kopiëren van europese en amerikaanse bedrijven die wel miljoenen steken in R&D krijgen we weer echte ontwikkeling en vooruitgang.

Edit: Behringer is een goed voorbeeld hiervan, ze hebben ontzettend veel geld verdiend met verkopen van apparaten waarvan de meerderheid zeer sterk neigt naar copyright-schending.
Maar nu hebben ze met de X32 toch een zeer sterk product neergezet(Weliswaar hebben ze een hoop van de techniek gekocht, maar ze hebben het in ieder geval niet gejat deze keer)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)