Forum > Geluid

Vermogen berekenen voor gebruik op Aggregaat

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2057
22-4-2013 14:18
Definieer gestabiliseerd laugh :D
Een stabiel systeem is normaal gezien letterlijk een systeem waarbij de uitgang begrensd is.
Wat de marges hierin zijn, is niet algemeen bepaald.

Dit generatoraggregaatje is voorzien van een inverter. In wezen betekent dat de uitgang voorzien is van een elektronische "wisselspanningsgenerator". Deze wisselspanningsgenerator is eigenlijk niets anders dan de inverters die je ook in de auto kunt gebruiken. In principe kun je het vergelijken met een toongenerator, gekoppeld aan een versterker.

Er zijn verschillende invertertechnieken, waarbij de één een mooiere sinusvorm generereert dan de ander. Schommelingen in frequentie en spanning zijn bij een goed ontworpen inverter verwaarloosbaar, zeker in verhouding tot een mechanisch gekoppelde generator.

De "grotere" dieselaggregaten zijn welliswaar elektronisch geregeld, maar zijn uiteindelijk nog steeds mechanisch gekoppeld, waardoor schommelingen in de motorbelasting hun uitwerking zullen hebben op de uitgang. Een behoorlijk geregeld aggregaat is echter zo bemeten dat ook hier de schommelingen binnen acceptabele en bekende grenzen liggen.
Niet goed, wel hard!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
22-4-2013 14:23
Ik heb de verhuurder gesproken en hij zegt dat ze vaker geluidssystemen op deze aggregaten laten draaien. Wat kan ik doen om de situatie nog stabieler te maken? Kan ik er iets tussen zetten dat als er een piekspanning komt dat er een zekering uitklapt en niet mijn versterker uitfikt? Ik hoorde ook iemand over een bouwlamp aansluiten zodat de spanning ook constant blijft shut up :X .

Er komt verder geen verlichting op, enkel geluid!
I Love House Music!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2057
22-4-2013 14:33
Je kunt een meetrelais plaatsen dat je je apparatuur laat afschakelen als de spanningen niet binnen ingestelde grenzen zijn, is hier al vaker besproken.

Verder heb je aan extra zekeringen natuurlijk niets, die reageren pas als het te laat is. Houd je bij het gebruik van een aggregaat ook van overspanningsbeveiligingen af (pas ook altijd op met stekkerblokjes met ingebouwde OSB of "bliksembeveiliging").

Met een bouwlamp kun je de kleine, mechanisch geregelde aggregaatjes snel wat rustiger maken. Dit biedt echter totaal geen beveiliging, het zwakt alleen de transiënt van de regeling af.

Met het door jezelf genoemde elektronisch aggregaatje zou je zowel een extra meetrelais als een extra belasting niet nodig hebben.
Niet goed, wel hard!
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
22-4-2013 15:58
Zorg vooral dat er voldoende brandstof in het aggregaat zit. Een slecht lopend / afslaand aggregaat geeft lelijke pieken.

Bij het inschakelen van het aggregaat ook alle gevoelige apparatuur loskoppelen. Het best kun je een koud aggregaat eerst 5 minuten laten lopen met een bouwlamp en daarna deze eraf en de versterkers erop. Wacht tussen het inschakelen van verschillende versterkers (of andere zware gebruikers) minimaal 10 seconden.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
22-4-2013 16:00
Bedankt voor jullie input! Geeft het ook nog verschil of ik de muziek gelijk uit zet (dus ineens geen vermogen meer) of geleidelijk zachter zet? Logisch gedacht lijkt het me van wel.

Ik heb 2 aggregaten gehuurd. een 2000 watter en een 3400 watter (beide inverted techniek). Ik zet de lichte versterker op de 2000 watter en en de zware op de 3400 watter. Overige apparatuur (dj set e.d.) komt bij de grote versterker erbij.
I Love House Music!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2057
22-4-2013 16:12
Hadden ze niet één grotere?
Verder hoef je geen rare fratsen uit te halen met uitzetten, gewoon in de "nette" volgorde, die je normaal (als het goed is) ook al aanhoudt:
- Muziek stoppen
- Faders omlaag
- Versterkers uit
- Evt. randapparatuur uit
- Voeding uitschakelen of loskoppelen

Edit:
Altijd handig als tussenstap (ben ik al vaak genoeg vergeten): cd spelers leegmaken...
Niet goed, wel hard!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
22-4-2013 16:17
Helaas niet, is voor Qday. Ben blij dat ik dit nog kon regelen. Alles was gewoon weg.. boels, rixax, workx, maakt niet uit.. ik heb gelijk deze vastgezet toen ze nog beschikbaar waren laugh :D
I Love House Music!
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
22-4-2013 16:53
Deze aggregaat lijkt best veel op de kipor aggregaten.

Ik heb zelf de kipor ig2600, Ik heb deze wel gebruikt met een pl6 en een pl2 met 4 sub en 4 keer top.
Gaat prima op een ig 2600 zolang je maar niet de alles uit de kast wilt halen, Deze aggregaat is nog een stukje zwaarder en je versterkers zijn lichter dus gaat goed komen, Maar bouw het niveau even langzaam en kijk af en toe even naar de aggregaat om te kijken of te horen hoe zwaar hij het heeft.

Je aggregaat schakelt ook wel uit als je teveel stroom afneemt (overload),Maar mijn idee is dat je dan wel veel te veel vraagt.
Ik heb 1x de overload aan gehad omdat we lekker stonden te draaien (min 10 db op versterkers) en iemand de waterkoker er bij aan drukte, en dat ging niet.

Volgens mij zit hier ook een schakelaartje op die het toerental automatisch naar beneden haalt als je minder stroom gebruikt, maar zet die even op de stand dat hij vol gas blijft draaien.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
22-4-2013 17:00
Ah oke. Ik ben van plan ooit een aggregaat te kopen voor dit soort dingen. Volgens mij hebben de pl'en ook nog een protect als ze teveel stroom krijgen maar of dit gaat werken shocked 8O.

Nagoed ben voor nu voorzien. Bedrijf garandeert me dat het werkt en ik niets stuk maak (heb verteld wat er op komt te staan). Mocht er dus wel wat stuk gaan kan ik ze altijd nog proberen aansprakelijk te stellen.

Op mp vind ik mooie 6kVA aggregaten voor een leuke prijs. 16A uit. Als ik daar nou deze op aansluit en hij krijgt een overspanning (mocht dat toch op een of andere manier gebeuren) schakelen de zekeringen dan uit? Ik kan in ieder geval wel de stroom op de displays aflezen.
I Love House Music!
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
22-4-2013 17:12
Ik gebruik tegenwoordig de kipor ig 2600.

Bevalt prima, Geeft stabiele spanning en valt mij niets tegen hoe hard ik kan gaan.
Met qsc pl6 en een pl2 tot min 10 db op gaat best hard met uitgangen op 4 ohm belast.

Als je te hard gaat gaat je aggregaat ook wel "kreunen enz" en merk je wel dat hij er aan moet trekken.

Ik zou wel iets kopen met een inverter, Hiervoor had ik een loadupp lb 3000 maar ben blij met de kipor.

De zekeringen gaat er niet uit, Als je een normale aggregaat koopt zonder inverter en die mag je tot 16 amp belasten zou ik hem afzekeren met 8 of 10 amp.
Maar als deze aggregaat goed bevalt die je gaat huren, waarom dan een andere kopen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)