Forum > Geluid

advies bij vervangen van ev rx set voor aktieve sub top set

(118 reacties. Pagina 1 van 12)
Moderator(s): Dré
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
19-3-2013 14:24
Beste Forum lezers,

Ik zit er aan te denken om mijn electro voice rx set te vervangen voor een aktief setje. De ev rx speakers zijn al jaren lang bekend bij veel mensen en bevalt mij altijd nog erg goed echter heeft de techniek de laatste jaren niet stil gestaan en is er volgens mij genoeg te krijgen wat compacter en lichter is als de rx speakers.
Op dit moment heb ik een ev rx set bestaande uit 4 rx 118 subs en 2 rx 212 toppen aangestuurd door een cp4000s laag, cp3000s voor de toppen en als processor een dc-one.
Ik zoek een vervangend setje met ongeveer de zelfde output als mijn huidige set. ik wil er qua volume en kwaliteit niet op achteruit gaan dit moet ongeveer gelijk liggen of zelfs iets beter. ik weet niet of ik in het gewicht veel kan besparen omdat ik naar aktief wil maar het formaat van de set heb ik het liefst iets kleiner.
Zelf heb ik al wat rond gekeken en ben benieuwd wat jullie van de volgende set vinden van db technologies: 2 x DVA S10 sub 18 inch met 2 x DVX D12 HP (12 inch.
als ik de specs hier van bekijk zou ik er haast op vooruit moeten gaan maar ik vraag me af of dit werkelijk kan 1 sub zal wel harder gaan als 1 rx sub maar betwijfel of hij er ook 2 aan kan. toppen zijn enkel 12 en bij de rx dubbel 12 ook hier over twijfel ik toch wel een beetje.
Ik ben benieuwd wat jullie er over kunnen zeggen of dat jullie me messchien heel iets anders aan raden.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
19-3-2013 14:58
In het volgende topic zijn ook vergelijkbare sets mbt de rx set besproken www.new-line.nl/forum/read/?t=43122
ja...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
19-3-2013 15:00
Waarom zou je iets goeds vervangen?
Zeker in deze huidige (crisis) tijd.
Wij werken met speakers van 15 jaar oud en die worden nog steeds geprezen om de uitstekende kwaliteit.
Gewicht is inderdaad hoog, maar klein, licht en veel meer power? Naar mijn idee voornamelijk marketing.
Line-array is hot, iedereen koopt zo'n ding en gebruikt hem te pas, maar vooral te onpas.
Menig klusje met een (kleine) line-array kunnen wij met onze "conventionele" set beter!
Marketing dus.

En dat gewicht, hoeveel scheelt het daadwerkelijk. Zolang je nu geen problemen hebt en met zijn 2-en bent...
Aan het eind van de avond zijn de spullen toch veel zwaarder razz :p
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
19-3-2013 15:21
Uit eigen ervaring, en jouw stuk lezend snap ik niet waarom je over zou gaan op een "nieuwere" actieve set. In mijn situatie (zoals je kan lezen in het aangestipte topic) waren ook de modernere sets niet toereikend t.o.v. de RX set. Ik kan je wel aanraden om de RCF TT te bekijken, maar ook hier zie ik qua prijs-kwaliteit geen reden over te stappen eigenlijk. Qua snelheid opbouwen is het ook grote lariekoek, je hebt nu enkel voeding naar je rack nodig, de rest is speakon. Naar mijn weten zelfs makkelijker dan actief. Uitbreiden is ook goedkoper en doorlussen is een verademing.

Wat dacht je van een mooie warnex update ;)? Volgens mij heb je dan een set die perfect inzetbaar is de komende jaren. Als het puur om het gewicht gaat, neem dan (net als ik) SX speakers er bij om ook op kleine locaties of bij sjouwproblemen uit te komen. Actieve subs kunnen wellicht net iets lichter uitgevoerd zijn, maar het verschil lijkt me minimaal, dus voor het sjouwen zou het ook niet uitmaken lijkt mij.

Als ik jou was (maar dat ben ik niet) zou ik even duidelijk op papier zetten wat de redenen zijn om over te stappen en zo ja, wat je financiele gevolgen zijn t.o.v. het nut. Bij vragen kan je me altijd even pm-en.

Succes!
DjREsound
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
19-3-2013 15:36
ik heb thuis te veel staan wat ik eigenlijk te weinig gebruik. ik merk dat ik bij kleine feestjes toch vaak de grote rx set neer zet terwijl dat eigenlijk onzin is en vaak in kleine ruimtes moeilijk weg kom met het stapelen. de set wat ik benoem is volgens mij mooi compakt en op zowel grotere als kleine feestjes makkelijk in te zetten. ik wil naar aktief wat me weer een versterker rack scheelt en het liefst naar 2 subs wat me ook weer twee kasten scheelt. ik ben momenteel met het licht aan het uitbreiden en kom qua opslag ruimte te kort en transport word ook steeds moeilijker. de aktieve top die ik hier boven benoem is qua grootte een stuk kleiner en is ook nog eens 11 kg lichter als mmijn huidige rx toppen. de max spl ligt 2 db hoger maar vraag me wel af of het ook daadwerkelijk beter klinkt.
naar mijn idee kan ik met de aktieve set voor kleine toepassingen of waar iets spraak versterkt moet worden het af met twee toppen op statief bij een middel feestje kan ik er een sub bij mee nemen en bij een groter feestje neem ik bijde subs mee. ik heb naast de rx set ook nog 6 andere kastjes thuis liggen die ik in het 2e hands forum ook te koop aan bied.
Ik moet sowiso wat opruimen en ben daarom aan het kijken of er niet een set is wat voor mij makkelijker is in te zetten bij verschillende feesten.
ik heb ook geen idee of de bovengenoemde set van db technologies ook daadwerkelijk iets is en voor mij een verbetering, maar het is maar even een voorbeeld wat mij wel iets lijkt.
ik snap de reactie van frank ook wel dat het zonde is om iets anders aan te schaffen als je iets goeds hebt, maar als ikhet één en ander een beetje goed kan verkopen is het ook niet de bedoeling om er veel geld bij in te stoppen.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
19-3-2013 17:00
Je overige spul verkopen en daarvoor 2 SX300 topjes bijkopen? Daarmee maak je jezelf heel flexibel. Ik draai met 2 RX118S subs en 2 SX300 makkelijk feestjes tot 125 man. Ik snap namelijk dat de RX212/75 een beetje teveel "massa" is op veel feesten. (Binnenkort komt de vuurdoop op een feest op een eerste verdieping zonder lift te draaien op CP2200 met 4 x SX300 topjes rondom de dansvloer.)

Ik zou je spullen niet weg doen, of wellicht overwegen de RX212 te vervangen voor een RX112 of RX115 top (die zijn er ook prima tweedehands te koop) zodat je ook goed met enkel RX118S kan draaien. Met het verschil kan je wellicht de SX300's er bij nemen. Dan kan je alle kanten op. Natuurlijk is mijn mening niet heilig, maar ik merk zelf dat het erg flexibel werkt en het kost in jouw geval niet veel tot niks.
DjREsound
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
19-3-2013 18:18
ja, je hebt ook wel een beetje gelijk vandaar ook dit topic. ik wil een beetje advies wat jullie in mijn geval zouden doen. ik was eigenlijk zelf wel een beetje overtuigd dat er tegenwoordig voor het geld van een ev rx systeem toch wel betere systemen te krijgen zou zijn. als je kijkt hoelang de rx serie eigenlijk al bestaat en de meeste onderdelen zijn door de jaren heen toch niet gek veel in prijs gezakt. ik zou zelf denk ik op dit moment geen nieuwe rx set aanschaffen of onderdelen nieuw bij kopen omdat er voor dat geld toch wel leukere dingen te koop zijn. heb bij ev toch een beetje het idee dat je ook voor het logo betaald. . Nu is de andere kant van het verhaal dat ik al in het bezit ben van een rx set en over de kwaliteit ben ik ook zeker niet on tevreden. ik blijf altijd nog wel van mening dat ze niet goed na hebben gedacht over het stapelen bij de rx serie, twee subs recht op elkaar word tegammel, naast elkaar kom je te laag uit als je de 212 er op zet en de onderste plat leggen en de rest er recht op stapelen werkt wel maar vind ik er niet echt mooi uitzien. bij grotere opstellingen kun je wel 3 subs per kant plat leggen en er twee toppen opzetten. ik kan de toppen nu laten vliegen waardoor je toch iets flexiebeler word.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
19-3-2013 20:15
Als zeer tevreden gebruiker van dvx..

Zn s10 bass zal echt wel een vooruit gang zijn ten opzichte van je huidige bassen. Je rx bassen zijn absoluut niet slecht... zelfs naar mijn mening de beste kast in de hele rx reeks! Maar wat jezelf al aangeeft. De output van een enkele S10 zal zeker heel dicht in de buurt komen van 2 st. RX118.. eerste winst dus al in transport gewicht en volume.

Een D12 topkast zal kwa diepgang niet meekomen met een rx212.. Je hebt een relatief compacte kast met een enkel 12" tegenover een dubbel 12" in een grotere kast! Kwa output blijft een dvx D12 wel heel clean zonder schreeuweig te worden op hoog volme.. Op een gegeven moment houdt het op.. en doet de ingebouwde amp niet meer...! Maar hij blijft wel hetzelfde klinken.

Zijn de meeste feestjes welke jij verzorgt te doen zonder dat je het maximale vraagt van je huidige RX set.. dan zul je er met een dvx set zeker op vooruit gaan.. Minder gewicht, minder kasten meeslepen.. geen amprackje meer.. en je kunt niets meer fout doen!

2 keer combikabel naar je sub, doorlus naar je top en klaar!

Je huidige set is zeker niet slecht... maar mocht je compacter willen.. dan is een dvx set zeker een aanrader
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
19-3-2013 21:41

dj_stefan schreef:

heb bij ev toch een beetje het idee dat je ook voor het logo betaald. .
Bij RCF is dat nog een schepje er bij ;)! Maar op zich is dat prima als ze dat in kwaliteit ook waarmaken. Het is trouwens ook niet vreemd als je eens wat anders wilt... [filosoofmodus] De wereld voorziet in ieders behoefte, maar niet in ieders hebzucht. [/filosoofmodus]
DjREsound
Dj_stefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-3-2006
Laatste: 5-12-2016
Berichten: 145
19-3-2013 23:37
ik zie zelf ook wel een aantal voordelen. ik ga sowiso eens kijken of ik het één en ander kan verkopen en wat ik dan qua financien allemaal kan. naar mijn idee moet de genoemde db technologies dan wel aangeschaft kunnen worden.
ik draai bij de meeste feestjes nauwlijks op vol vermogen in iedergeval nooit een hele avond. heb natuurlijk wel eens een feestje waar ik bij een lekker nummer even de bas iets opschroef en de volume schuif helemaal open draai. ik heb zelf bij de rx set mijn limiters ook bewust wat lager ingesteld als ik op de amps net het rode aan ga tikken grijpen ze al in. maargoed ik zou er qua volume niet heel veel op achteruit gaan mocht ik voor de db technologies set gaan? ik ga met mijn huidige set denk ik tot zo'n 300 man wat goed te doen is in een zaal maar lukt dat met de db set ook?
heb ook wel verder gekeken naar bijvoorbeeld de s20 of s30 subs maar ik denk dat zo'n enkel 12 top die moeilijk bij kan houden. ik houd wel van een stevige bas maar het moet wel mooi in verhouding blijven klinken met het mid en hoog.
als ik voor een s20 of s30 ga bespaart me dat niet in gewicht alleen heb ik dan wel 2 kasten minder als bij de rx set en ga ik zeker over de bas heen van 2 rx subs per kant. gewicht is niet het grootste probleem voor de subs als deze op wiellen te vervoeren is hoeven ze alleen maar gekanteld worden gewicht van de toppen vind ik belangrijker omdat ik deze of op een tussenpaal zet of laat vliegen in een truss brug.
is er nog een ander kastje om bijvoorbeeld op een s20 of s30 te plaatsen? of moet ik dan naar twee toppen per kant. zou haast eens mijn rx set moeten beluisteren naast een db set met een s10 per kant en een 12 kastje erboven.
alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je meer af

Terug naar forum Reageer (zonder quote)