Forum > Geluid

Schema DAP K112A

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
13-8-2008 17:29
Ik heb 2 DAP K112A speakertjes en ik vind het geluid maar niks.
De hoorns met HF drivers gaan erg schel en dat kan veel beter (K112)

Ik wil het kantelpunt van de HF amp wat omhoog schuiven, alleen heb ik een schema nodig omdat door de dubbelzijdige print het niet echt te doen is om een aanpassing te maken.

Heeft iemand dat schema?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
13-8-2008 20:33
ik heb geen schema maar zou wel graag willen weten wat je hebt aangepast en of het ook echt beter klinkt als je klaar bent wink ;)
wat zou een leven zijn zonder geluid
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
14-8-2008 01:37
Misschien is het zo dat het met een sub combi beter klinkt hoor, maar ik vind het nu echt geen pan. Met mijn DCX kan ik een hoop recht-trekken.

Maar ik wil ze ook gebruiken zo direct aan de mixer, daar zijn ze juist handig voor. Als er eerst een EQ tussen moet dan sleep ik ook wel een extra versterker mee en dan kan ik beter de K112 gebruiken.

Verder zijn de gebruikte interne versterkers best wel ok. Het bestaat uit 4 LM3886 ICtjes.
1 voor de 8ohm HF driver (dus lang geen 75 watt zoals de tekst doet vermoeden) en 3 voor het laag parallel op 2,6 ohm wat er wel 225 watt uitgeperst krijgt.

Ze ruisen en brommen teveel voor wat deze gainclones eigenlijk kunnen, de bladen staan vol met lovende teksten over deze vorm van versterken. De voeding bestaan uit een (hopelijk) 300VA ringkern trafo, met daarna "maarliefst" 2 keer 6800/50VDC microfiets aan elco's laugh :D

Ik ga daar eens 2 keer 10.000 microfietsen aan toevoegen.

Verder zijn alle IC's NE5532 types, dus daar zou de ruis niet vandaan mogen komen. Maar de MIC schakeling ruist nog wat meer. Waarschijnlijk zit hem in de 12dB/oct filters die zo ruisen MBT de weerstanden.

Nu nog het kantelpunt wat verleggen, desnoods zet ik er een filtertje tussen met instelbaar kantelpunt als test. Gewoon wat proberen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-8-2008 09:24

nijhuisr schreef:

Verder zijn alle IC's NE5532 types, dus daar zou de ruis niet vandaan mogen komen. Maar de MIC schakeling ruist nog wat meer. Waarschijnlijk zit hem in de 12dB/oct filters die zo ruisen MBT de weerstanden.
Zijn het koolweerstanden dan?
Nu nog het kantelpunt wat verleggen, desnoods zet ik er een filtertje tussen met instelbaar kantelpunt als test. Gewoon wat proberen.
Leuk idee! Ik ben benieuwd of DAP de goede crossoverfreq heeft gepakt razz :p .

Heb je anders een fototje?
Als de ringkern los ligt zonder afscherming kan die ook nog wel eens wat problemen in je kraanwater gooien..

Heb je er ookal aan gedacht dat een 2e voorschakeltrap om de mic in 2x uit te versterken waarschijnlijk ook een hoop ruis wegneemt?
If it ain't Dutch it ain't much...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
14-8-2008 13:33

nijhuisr schreef:

Ik ga daar eens 2 keer 10.000 microfietsen aan toevoegen.
Ik heb er nog twee eventueel voor je liggen 100 volt....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
14-8-2008 21:04

nijhuisr schreef:

Verder zijn de gebruikte interne versterkers best wel ok. Het bestaat uit 4 LM3886 ICtjes.
1 voor de 8ohm HF driver (dus lang geen 75 watt zoals de tekst doet vermoeden) en 3 voor het laag parallel op 2,6 ohm wat er wel 225 watt uitgeperst krijgt.
Vergeet niet dat het hele versterker gebeuren dezelfde voedingsspanning krijgt, dus de verhouding van 75 Watt in 8 Ohm en 225 Watt in 2,6 Ohm klopt (theoretisch) wel.
Ze ruisen en brommen teveel voor wat deze gainclones eigenlijk kunnen, de bladen staan vol met lovende teksten over deze vorm van versterken. De voeding bestaan uit een (hopelijk) 300VA ringkern trafo, met daarna "maarliefst" 2 keer 6800/50VDC microfiets aan elco's laugh :D
Een 300 VA ringkern trafo heb je niet nodig. 150 - 200 VA is ruim voldoende. Meet maar eens het verschil in stroom verbuik bij een sinus signaal en bij een muziek signaal of roze ruis.
Ik ga daar eens 2 keer 10.000 microfietsen aan toevoegen.
Voor een full range box lijkt het me niet echt zinvol. 2x 6800 µF is m.i. voldoende. Ik heb nog erger gezien met 2x 3300 µF. Voor een actieve subwoofer kan dit wel wat uitmaken. Je krijgt dan iets meer uitgangsvermogen en wat meer basdruk bij zeer lage frequenties.
Verder zijn alle IC's NE5532 types, dus daar zou de ruis niet vandaan mogen komen. Maar de MIC schakeling ruist nog wat meer. Waarschijnlijk zit hem in de 12dB/oct filters die zo ruisen MBT de weerstanden.
NE5532 is een ruisarm type die wat dat betreft vergelijkbaar is met de NJM4580. Ruis bij opamps treedt vaak op als je de schakeling "hoogohmig" ontwerpt, zoals Phono voortrappen. Bij MIC trappen is dat een stuk minder omdat deze relatief laagohmig is. Ik zou wat ruis betreft met name in het HF ontkoppel gebeuren zoeken.
Nu nog het kantelpunt wat verleggen, desnoods zet ik er een filtertje tussen met instelbaar kantelpunt als test. Gewoon wat proberen.
Wellicht zou je eerst eens de high driver met 2 a 3 dB dempen. Eventueel een condensator in het dempingsnetwerk toevoegen om frequenties vanaf ca 10 KHz weer ongedempt te laten zodat uiteindelijk het mid-hoog iets onderdrukt wordt. Dit is mijn ervaring met de passieve K-115.

TCMC
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
30-11-2009 12:24
Beste,
Ik heb 2 k112a tjes (en ben nog op zoek naar 2!!),
Deze zijn zoals iedereen wel weet behoorlijk fel op het hoog, nou heb ik in dit topic ideeen gelezen over het aanpassen van het 'filter'.
Voorop gesteld dat ik matig tot geen begrip heb van stroom, zouden jullie in 'jan klaassen' stijl uit kunnen leggen hoe ik dit hoog ietwat fatsoenlijk kan maken?
EQ'en is geen optie: ik gebruik ze als monitoren, en zo nu en dan stand alone.

Wat ik btw wel kan is solderen ;) dus dat zal geen probleem zijn..
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
19-7-2012 10:01
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dit uitpakt.
Het hoog van de actieve versie is inderdaad wat pittig.

Wat betreft het ruisen, ik heb hier ook last van.
Het wordt niet harder naarmate de gain omhoog gaat, maar zonder (en met) input of signaal zoemen en breommen ze behoorlijk.
Wat zou daar aan gedaan kunnen worden? (zijn de elco's dan versleten?)

Weet iemand waarom er zo'n hevige brom wordt geproduceerd als je de versterker aansluit zonder de power en protectie LED ?
Ik heb wel eens snel wat willen testen, en de versterker en speakers buiten de kast aangesloten.
Dan treedt er een fikse brom op. (en met LED's aangesloten niet)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
19-7-2012 10:21
Ingangssignaal naar de HF eindtrap verlagen (dus gain van voortrap lager maken).

Microfoon ingang er volledig uitslopen (is vaak een bron van ruis als het ontwerp budget gedreven is geweest).

Controleren welke HF kantelpunten gebruikt zijn bij de Op-Amps. Alles boven de 100kHz is vragen om onnodige ruis.

In het geval van ringkerntrafo: Trafo roteren tot je minimale brom hebt. Kabels mogelijk een beetje verleggen. Ferrietkraal kan ratel voorkomen (maar geen brom).

Zat mogelijk om dit soort dingen wat op te poetsen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
19-7-2012 14:07
Heb er vandaag eentje uit elkaar gehaald.

De ringkern een stukje gedraaid, en alles eens goed schoon gemaakt.
Als ik her en der aan wat kabels duw, dan wordt het heviger/minder.
Leuk klusje wordt dat nog dan.

De microfooningang kan ik er niet uitslopen, dat wordt regelmatig gebruikt nog.
(net zo prettig van die dingen)

Alle andere tips, gaan boven mijn kennis helaas. Uiteraard toch bedankt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)