Forum > Algemeen Forum

Electriciteit op podium

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
29-4-2012 05:33
Hoe verzorgen jullie de electricteitsvoorziening op het podium. Dan bedoel ik specifiek voeding van evt actieve monitors en backline?
Zelf knoop ik gewoon wat contactdozen aan elkaar maar heb het gevoel dat dit beter / netter kan.
Ik heb zelf al een bedrijf gezien die op de Eurosnoeren een doorlus had gemaakt zodat je van de ene naar de andere kan doorlussen, ook al gezien dat er een soort van Eurosnoer spider word gemaakt....
Kortom, hoe doen jullie het?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1593
29-4-2012 11:03
Hier geen actieve monitoren (ik wil niet dat de voorste rij publiek aan de knoppen gaat zitten sneaky :V ).
Backline krijgt van mij links en rechts een slof op het podium. De muzikanten hebben vaak zoveel losse kabeltjes, adaptertjes, effectboxjes enz dat er geen eer te behalen valt om dit netter te doen... wink ;)

Eurosnoeren? Uitbannen die dingen, die wil ik helemaal niet op het podium en zeker niet buiten 19" racken. Die dingen komen te vaak los.
't is maar een hobby...
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 30-5-2024
Berichten: 108
29-4-2012 12:02
Voor dat laatste hebben ze prima oplossingen *klik*
en echt duur zijn ze niet.
Think Different ..
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
29-4-2012 12:39
Voor dat geld koopt ik me toch liever powercon kabels, die zijn universeel bruikbaar.

Locking IEC is een prima optie desalniettemin, maar het werkt natuurlijk enkel als je toestellen het ook hebben. Dan is een powercon in snelle bij in je kastje gezet meestal, vermits de meeste actieve speakers de IEC stekker in de ampmodule hebben verwerkt.
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 30-5-2024
Berichten: 108
29-4-2012 12:53
Bomdes, ik volg je reactie niet. Maar je zult wel bedoelen dat je al je apparaten ombouwd.
Verder is bij deze connectoren geen apart male chassisdeel nodig. Hij lockt om de aardpen.

Maargoed, dit is inmiddels offtopic.
Think Different ..
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
29-4-2012 15:00
Even de veel voorkomende situatie schetsen:

Programma van de avond: 2 bandjes die na elkaar spelen, gevolgd door een DJ als afsluiter.
- Bij de eerste groep gaat alles prima, alles is netjes op zijn plaats gelegd volgens het stageplan, ik leg de tafelcontactdozen waar ik spanning nodig heb voor keyboards, gitaarversterkers en ook voor de monitoren (SRM450). Ik knoop alles netjes aan elkaar.

- Het eerste bandje stopt, er is een half uur à drie kwartier tijd om de volgende groep op te bouwen. Intussentijd draait de DJ wat plaatjes. De keyboards etc. hebben een andere locatie, de monitoren moeten op een andere plaats. Dan begint de miserie. Als ik 1 blokje wil opschuiven, begin ik automatisch ook de andere te verschuiven. De oplossing is dan voor de hand liggend: verlengsnoer er tussen. Intussentijd is het ook kwa microfoonsnoeren en snoeren van de band zelf al een dusdanige spaghetti aan het worden dat het overzicht moeilijk te bewaren is.

-De tweede band stopt met spelen, alles word afgebroken op het podium en de kabels moeten worden opgeruimd. Het overzicht is allang verdwenen. Dan beginnen mogelijks de problemen in het slechtse geval trekken de leden van de band (of ik zelf) per ongeluk een verkeerd contactdoosje uit en de DJ zit zonder stroom (voor alle duidelijkheid, nog niet aan de hand gehad).

Kwa signaalkabels is er al veel opgelost door te werken met snakes op het podium. Voor de electriciteit moet er toch ook iets mogelijk zijn lijkt me? Een oplossing die ikzelf al een paar keer in gedachten had was gewoon langere snoeren gebruiken, maar daar wordt de spaghetti ook niet beter van lijkt me.

LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
29-4-2012 15:22
Ik hield daar in de voorbereiding al rekening mee. Als ik wist dat in een later stadium ergens iets verplaatst zou worden, dan lagen de kabels er al. Gelabeld en verstopt. Zo hoef ik niet met kabels te slepen, en kan ik dmv een paar kabels omsteken de indeling op het podium snel veranderen. Voor spanning deed ik dit ook. Ik leg op veel plekken spanningspunten neer, zodat er nooit iets mis mee kan gaan. Kost wat meer kabel, maar dan heb je wel overzicht.
Vergeet niet te lachen
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1593
29-4-2012 15:29
Stekerdozen op z'n plek laten liggen is mijn advies wink ;).

Bij bandwissel:
1) Alle microfoons (+kabels) die wijzigen verwijderen (als je pech hebt dus ook heel de drumkit...)
2) Alle onnodige instrumenten het podium af (trek de muzikanten weg bij de bar en laat ze hun spullen opruimen wink ;).)
3) Laat andere muzikanten hun instrumenten neerzetten en plaats mics+monitoren opnieuw.
Op een klein podium is het meestal voldoende om links- en rechtsachter een slof (5 a 6x shuko) neer te leggen. Ik gebruik passieve monitoren dus weinig kabel ellende daarmee. Voor actieve monitoren zou ik combikabels gebruiken (signaal+power in 1 kabel, bijv zoiets www.new-line.nl/nl/multikabels-230v/procab-cab400-5_21289.htm). Monitorpower komt dan opzij bijeen in een (dikke) slof.

De rest is planning: vraag de bands van tevoren naar hun opstelling, maak priklijsten, plan de monitorgroepen, enz.

Mijn layout:
Links of rechts 380V verdeler bij amps achter speakerstack. Vanuit verdeler lijntje naar andere kant (ander amprack/speakerstack). Vanuit verdeler lijntjes naar sloffen links- en rechtsachter op podium. Op grotere podia lijntjes direct naar de instrumenten. Mijn taktiek is bekabeling PA en backline scheiden.
't is maar een hobby...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
29-4-2012 15:50
Als je alles met tafelcontactdozen met korte kabel (ook wel 'lullige blokjes' genoemd razz :p ) er aan doet dan is het inderdaad erg lastig om de boel netjes te houden. Maar wanneer je een paar fatsoenlijke stevig blokken hebt (vooral omdat die niet zo snel kwijt raken in de spaghetti en herkenbaar zijn) en je die blokken voorzien hebt van een flink stuk kabel dan is het niet zo moeilijk. Je kunt 1 blok neerleggen op een centraal punt en van daaruit de rest van de blokken op strategische plekken op het podium neerleggen, met wat slack. En als je dan nog niet uitkomt, dan kan op dat moment de muzikant zijn lullig blokje inprikken (of jijzelf). Die lullige blokjes haal je gewoon na elke act weer zoveel mogelijk weg, dan blijft het wel opgeruimd.

En wat tussendoor-acts en monitoren betreft: Gewoon absoluut gescheiden houden van de backline spanning. De DJ krijgt een direct spanningslijntje die samenloopt met zijn signaallijntjes, dan is een pijnlijke fout een stuk minder snel gemaakt.
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
29-4-2012 16:45
Bedankt al voor de reacties;

Ik gebruik inderdaad veel van die 'lullige blokjes'. Voordeel, kost niet veel en zijn bijna overal in de kleur zwart te krijgen. Nadeel is idd het wat kortere snoer (ik dacht 1.5m).

Die combikabels vind ik persoonlijk niet echt makkelijk werken voor monitorgebruik. Monitorlijntjes komen vanuit de multi, spanning prik ik in op zo een contactdoos. Indien ik van die combikabel moet gebruiken zit ik zowieso vast aan de lengte van die kabel.

Het idee om met een centrale slof te gaan werken spreekt me wel aan. Moet ik volgende keer eens uitproberen. Deze kan ik misschien direct van een 10m snoer gaan voorzien.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)