Forum > Algemeen Forum

Technische fiche

(77 reacties. Pagina 5 van 8)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
10-3-2012 14:12

DJefke schreef:

... (dat is dus x4 op pakweg 15j tijd). Een plastiek bekertje flets bier is even duur/duurder dan in een cafe.
En dat komt dan weer omdat de DJ's persé een CDJ 2000 willen en liefst meer. Daar waar vroeger 2 of 3 SL1200's al luxe was.
Waar is de tijd dat een beetje DJ gewoon met ieder materiaal een topfuif kon bouwen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
10-3-2012 15:52
Wij bevinden ons niet op het niveau dat we met dj's werken die alles uit een cdj2000 en een djm900 kunnen halen. Dus als wij een fuif organiseren zijn wij degene die de artiesten vertellen wat er aan materiaal staat en niet andersom.
Ik ga er altijd van uit dat als ik (niet de meeste getalenteerde dj) er mee uit de voeten kan, een andere dj dat ook moet kunnen. Mijn eisen zijn streng maar sober; Ik moet niet het laatste nieuwe of het meest uitgebreide hebben, maar het moet wel in orde zijn.
Wat heb ik aan een brakke djm800? Geef mij maar een werkende mixer, ongeacht het merk. Met platenspelers heb je nu eenmaal weinig keus, da's Technics of een van de bekende oem bakken. Maar ik heb ook al eens op een fuifje op twee snaaraangedreven JB-Systems gedraaid. En als cd speler staat er bij ons twee keer dn-s1200 van Denon. Die kan alles. Werkt met cd's en usb stick en met de bekende formaten. En als de link functie de reden moet zijn om cdj2000 te vragen....
Vroeger sleurde een dj minstens 1, vaak 2 of meer dikke platenbakken met daarin een kapitaal aan platen met zich mee. Dus als ze nu afkomen met slechts 1 usb stick mogen ze van mij direct opflikkeren.
Met bands heb ik nauwelijks ervaring maar kan me voorstellen dat er daar wel eisen gesteld kunnen worden wat betreft micro's en dergelijke. Ook een geluidstechnieker zal wensen hebben wat betreft de mengtafel en effectenrack, maar ook hier moet er niet overdreven worden. Toch zeker niet bij een "gewone" band.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
10-3-2012 19:40
zoiets ervaar ik ook met gast dj's voor zover ik ze nog wel eens heb.

Ze kijken eerst van: geen Pioneer?

En na een half uurtje:
toch wel leuke bakkies die Radius 3000 happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
10-3-2012 19:50

Frank76 schreef:

En dat komt dan weer omdat de DJ's persé een CDJ 2000 willen en liefst meer. Daar waar vroeger 2 of 3 SL1200's al luxe was.
Waar is de tijd dat een beetje DJ gewoon met ieder materiaal een topfuif kon bouwen?
Zoveel verschil tussen het huren van de vroegere standaard-booth (2x sl1200, rodec mx180, dn2000mk2) en een Pioneersetje zit er nu ook weer niet. Zeker in het totaalplaatje van de gehuurde installatie voor een fuif van meer dan 500man is dit echt te verwaarlozen. Los hiervan is het ook gewoon de schuld van de organisator. Als je ingaat op onzinnige eisen, dan kweek je natuurlijk een dj-generatie die het normaal vindt zo een dingen te eisen.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
12-3-2012 16:48
Waar ik vooral problemen mee heb is dat de ego's van de meeste dj's boven hun kunnen uitstijgen.
Ze willen koste wat kost het beste materiaal hebben staan maar kunnen nauwelijks twee platen gelijk leggen, laat staan dat het geheel harmonieus klinkt. Veel dj's horen zelfs niet eens dat ze aan het oversturen zijn, wat moeten ze dan in godsnaam met een "top of the bill" mixer? In ieder geval al niet voor de geluidskwaliteit, want die halen ze meestal zelf wel onderuit. Mijn mening is dat de meeste dj's de essentie een beetje kwijt zijn, en voor mij wordt zoiets dan een principekwestie.
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
12-3-2012 17:49
Volgens mij gaat het allemaal om "status". Vergelijking: kijk maar 'ns in welke straat de meeste BMWs, Mercedessen en Audi's staan. Meestal niet de rijkste buurtjes...

Het is maar net met welke meetlat je je ego meet ... wink ;)
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
12-3-2012 18:19

Hollender schreef:

Waar ik vooral problemen mee heb is dat de ego's van de meeste dj's boven hun kunnen uitstijgen.
Ze willen koste wat kost het beste materiaal hebben staan maar kunnen nauwelijks twee platen gelijk leggen, laat staan dat het geheel harmonieus klinkt. Veel dj's horen zelfs niet eens dat ze aan het oversturen zijn, wat moeten ze dan in godsnaam met een "top of the bill" mixer? In ieder geval al niet voor de geluidskwaliteit, want die halen ze meestal zelf wel onderuit. Mijn mening is dat de meeste dj's de essentie een beetje kwijt zijn, en voor mij wordt zoiets dan een principekwestie.
Klopt volledig. het aantal, zelfs vaak duur betaalde, DJ's die denken dat de gain een volumeregeling is kan je nog steeds niet tellen. en maar zowel de input als de output gain keihard in het roodknallen, want dan gaat het luider! Elke keer mag je ze dan gaan uitleggen dat ze uit het rood moeten blijven, en dat de FoH set dan luider gezet kan worden dan wanneer ze alles los open draaien.
Nu sowieso, voor geluidskwaliteit moet je niet op een Pioneer draaien, koop dan een Xone oid...
Ronny84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2012
Laatste: 12-8-2014
Berichten: 17
12-3-2012 18:58
Dit klinkt allemaal vrij bekent.

Bij ons is er ook een precies het zelfde probleem. Wij sponseren een lokaal radio station met een van de laatste cdj1000 mk3 met een djm 800. Alles 100 % in orde in flightcasjes.

Na 2x gehad te hebben begon het gezeur al. De speakers van het radio station waren niet goed genoeg voor monitoren. ( is gewoon een radio met 2 redelijk degelijke speakers ). Deze konden ze niet zelf regelen. Oke kan ik in komen, kan wel wat beter als je ze zelf harder en zachter kan zetten zonder de tuner te hoeven bedienen. Dus hup vlug een actief foekoe shiema speaker gekocht ( skytec ) en erneer geploft. Hier zoek het maar uit ik vind het prima.

Na weer een paar keer begon het weer. De skytec is niet zo super zuiver. We MOETEN een andere hebben. We hebben een andere monitor nodig. Kun je niet je dvx d10 hier neer leggen en eventueel een subje voor het laag. Ik dacht toen echt van wtf zijn jullie wel helemaal lekker. Je krijgt alles gratis en voor niets omdat ik het eigenlijk bijna nooit op die dag nodig heb. en gaat nu zeuren om een setje van 2500 euro voor monitoring omdat je er achter bent gekomen dat de skytec een goedkoop speakertje is. Nee dus. Na me poot stijf gehoude te hebben is het na een week of 4 a 5 eindelijk opgehouden.

Op naar het volgende. Wij MOETEN cdj2000 hebben. Kun je die niet een paar aanschaffen want die hebben we echt nodig. Ja en daag hoor echt totaal zeker weten van niet. Ik gebruik de pioneer cdj1000 mk3 zelf al maar zelden dan ga ik er nog niet aan denken om een cdj2000 te kopen. Dus hier lopen ze al weet ik hoelang over te zeuren.

Maar nu het ergste van de grap. De meeste die op het radio station komen draaien zijn dj's die al wel wat kunnen maar eigenlijk nog niet echt op feesten staan. Ze hebben zelf dus een 1 of ander goedkoop setje ( numark en dergelijken ) en gaan dan serieus eissen stellen aan de set die daar GRATIS beschikbaar word gesteld. Nee de cdj1000 is niet goed genoeg maar ze kunnen deze zelfs niet bedienen.

Daar is het voor mij voorbij. Je sponsort alles, zet alles gratis voor ze beschikbaar neer om een dj radio programma te maken en jawel hoor het is alleen maar dit is niet duur genoeg dat niet duur genoeg terwijl ze thuis op de slaapkamer zelf met de grootst mogelijke bocht staan te werken en hun eigen matriaal dan opeens wel super vinden.

Maar om op het rood draaien terug te komen. Artiesten kunnen er ook wat van hoor. Neem maar eens een tape act. Gaat ook nooit hard genoeg en de set is ook nooit duur genoeg. Half jaartje geleden nog een keer een flink conflict gehad met jan smit zijn geluidsman. Alles met ze op 0 gezet en dan als hij de eerste noot raakt. BAM alles rood binnen koment. Hoe verder ik terug ging draaien hoe meer er aan de andere kant naar me toe gestuurd werd. Fijn om dan een organisatie met verstand te hebben die zelf in grijpt van of jij zachter of ik grijp zelf in op de eind mixer.
Geluidsoverlast? Als je de politie moet smsen omdat ze je niet verstaan dat is geluidsoveralst
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
12-3-2012 19:57

DJefke schreef:

Zoveel verschil tussen het huren van de vroegere standaard-booth (2x sl1200, rodec mx180, dn2000mk2) en een Pioneersetje zit er nu ook weer niet.
Ik weet niet hoe jij rekent maar een Rodec MX 180MKIII + Denon 4500 dubbel cd kost mij inkoop ongeveer 3500€ minder dan een pioneer set met CDM2000,als jij dat verwaarloosbaarbaar vind moet jij beter bij kas zitten dan ik.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
12-3-2012 21:20
Veel artiesten denken dat als het harder gaat dan de vorige artiest, dat ze dan beter zijn....daarom moet het altijd nog harder.
En als het publiek even niet meteen reageert, wijzen ze ook meestal meteen "harder".
Want het is toch onmogelijk dat hij/zij optreed, dat er mensen niet kijken?

En als het dan toch harder gezet wordt,
dan kijken de mensen wel,
maar ze kijken niet zoals de artiest denkt omdat hij de aandacht heeft,
maar ze kijken omdat het zo beroerd klinkt.

Ik zeg dan wel eens: Herman van Veen weet een zaal met 2000 mensen van het begin tot het einde te boeien, en de keren dat de meters de nul Db raken op een avond zijn amper op een hand te tellen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)