Forum > Algemeen Forum

Ophangmogelijkheden in een aluminium tent

(40 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
14-2-2012 16:17
Vind ik nogal (te) kort door de bocht. Bij de betere spantenten is wel degelijk rekening gehouden met een bepaalde last per spant.

Ik heb hier bijvoorbeeld voor een jaarlijks terugkerend evenement door de tentbouwer ondertekende tekeningen en tabellen liggen met alle rigging mogelijkheden. In het geval van een enkele truss in de nok zoals de constructie van de foto zou het gaan om een toegestane belasting van 300kg per spant als de truss wordt bevestigd aan de staande constructie en niet aan de topligger.
Maar dat is MIJN mening...
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
14-2-2012 16:48
berekening heb ik niet gedaan.

Heeft een collega van mij gedaan en ik heb dit zo ingehangen en foto van gemaakt (was toen nog stage namelijk).
Tentbouwer heeft niet de berekening gedaan!

Tentbouwer heeft alleen tekeningen geleverd en tabellen.
Vanuit daaruit (met een veiligheidfactor verhoging) is het lichtplan gemaakt en zijn de berekeningen gedaan.
Freelancer in de noordelijke provincies
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
14-2-2012 17:28

Bassie Rassie schreef:

berekening heb ik niet gedaan.

Heeft een collega van mij gedaan en ik heb dit zo ingehangen en foto van gemaakt (was toen nog stage namelijk).
Tentbouwer heeft niet de berekening gedaan!

Tentbouwer heeft alleen tekeningen geleverd en tabellen.
Vanuit daaruit (met een veiligheidfactor verhoging) is het lichtplan gemaakt en zijn de berekeningen gedaan.
Maar volgens mijn vlugge berekening (waarin ik nog van alles mis) mag deze constructie niet.
En veiligheidsverhoging is niet hetzelfde als verdubbelde veiligheid, wat je verplicht bent.

De opmerking dat je niets op mag hangen is inderdaad kort door de bocht.

Wat ik mee wil geven is dat mensen zich er vaak op verkijken wat iets weegt, en wat er in gehangen mag worden.
In dit geval dus maximaal 300 kg.

Last berekeningen zijn ingewikkeld en kosten veel tijd. Zonder een lastberekening met verdubbelde veiligheid mag je NIETS! ophangen boven mensen. Houdt dit ten alle tijden in je achterhoofd wanneer je iets ophangt.
The Show Must Go On!
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-2-2012 17:50
@ Ozzy,

Je weet niet of er hier tentklemmen of balkklemmen gebruikt zijn..
Van tentklemmen weet ik het niet, maar balkklemmen heb je met een veel grotere belastbaarheid dan 75 kg.. ( tot 3t uit m'n hoofd )
Ik vind het een beetje snel om conclusies te trekken zonder het materiaal te kennen al ben ik het zeker met je eens dat je zeer kritisch mag en moet zijn op constructies.

Voor wat betreft het ophangen in tenten e.d.; inderdaad in veel tenten mag je gewoon een bepaalde belasting aan de hoofdligger inderdaad hangen, maar wees hiervan wel zeker ( heb hier in de buurt al wel vaak genoeg mensen gezien die een aantal fourbarren omhoog hingen met het argument; die zijn toch zo zwaar niet? Das dus echt not done.. een tent heeft ook met windstoten e.d. te maken en daarvoor is die constructie steviger gemaakt, niet perse om je fourbar in te hangen..)
If it ain't Dutch it ain't much...
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
14-2-2012 18:05

Daniel-sound schreef:

@ Ozzy,

Je weet niet of er hier tentklemmen of balkklemmen gebruikt zijn..
Van tentklemmen weet ik het niet, maar balkklemmen heb je met een veel grotere belastbaarheid dan 75 kg.. ( tot 3t uit m'n hoofd )
Ik vind het een beetje snel om conclusies te trekken zonder het materiaal te kennen al ben ik het zeker met je eens dat je zeer kritisch mag en moet zijn op constructies.
Daniel,

Als je inzoomt op de foto is duidelijk te zien dat er geen gebruik is gemaakt van Beamclamps (ookwel balkenklemmen)

Vandaar mijn voorbeeld berekening. Mijn conclusie op basis van wat ik kan zien + schat blijft: Deze constructie mag op deze manier niet.
Daarom vind ik het vreemd dat dit ingehangen is met een berekening erbij.
The Show Must Go On!
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-2-2012 18:20
Okido, dan heb je helemaal gelijk!
Dan moet ik ook zeggen ( nu dat ook gedaan te hebben ;-)) Dat de constructie wél aan de hoofdspanten is bevestigd. Dat is dan wel weer goed..

Maar @ Bassie Rassie, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de berekening..? Zou je die kunnen posten?

Beamclamps, dat woord zocht ik haha ;-)).
If it ain't Dutch it ain't much...
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
14-2-2012 18:34

Daniel-sound schreef:

Okido, dan heb je helemaal gelijk!
Dan moet ik ook zeggen ( nu dat ook gedaan te hebben ;-)) Dat de constructie wél aan de hoofdspanten is bevestigd. Dat is dan wel weer goed..

Maar @ Bassie Rassie, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de berekening..? Zou je die kunnen posten?

Beamclamps, dat woord zocht ik haha ;-)).
eerlijk! wink ;)

Alleen de zin met de hoofdspanten ben ik het nog steeds niet helemaal met de eens razz :p

Al zitten de spantklemmen aan 1 tons lucht ankers..Ze mogen dit gewicht niet hebben, en het is dus fout.

Hopelijk komt de berekening wink ;)

gr
The Show Must Go On!
OnnogeelenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 3-4-2018
Berichten: 155
14-2-2012 18:40
Met beamclamps kun je zulke tenten niets. De in het 2e bericht geposte tentclamps zijn hier prima geschikt voor. Deze werden ons dan ook aangeraden door één van 's werelds grootste tentenboer hier 2km verderop. In de nok van het spant zit bij sommige tenten een massieve cilinder welke geschikt is om aan de hijsen. Deze kunnen in sommige gevallen inderdaad de genoemde 300kg bij spant hebben. Dit is natuurlijk wel bij de verschillende typen verschillend.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-2-2012 18:41
Haha, het is zoals het is hé ;-))

Hoezo ben je het daar niet mee eens? Je bent het er toch wel mee eens dat er in bepaalde tenten ( dus lang niet alle ;-)) gewoon aan de hoofdspanten een bepaalde belasting gehangen mag worden? ( is volgens mij ook niet echt een kwestie van mee eens zijn haha )
If it ain't Dutch it ain't much...
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
14-2-2012 20:10

Daniel-sound schreef:

Haha, het is zoals het is hé ;-))

Hoezo ben je het daar niet mee eens? Je bent het er toch wel mee eens dat er in bepaalde tenten ( dus lang niet alle ;-)) gewoon aan de hoofdspanten een bepaalde belasting gehangen mag worden? ( is volgens mij ook niet echt een kwestie van mee eens zijn haha )
@daniel...natuurlijk ben ik het daar mee eens..zo gaf ik eerder ook al aan dat je prima iets in een tent kan hangen!!

Waar ik alleen op doel is dat veel mensen niet van de verdubbelde veiligheidsfactoraf weten. Er zullen ongetwijfeld tenten zijn waar je nog veel meein mag hangen..het gaat er om dat je hijs materiaal het niet altijd mag. Aan deeerder genoemde tentklemmen mag je echt maar 150 kg hangen.
@onnogeelen,

Hoe moet imk die cilinders dan zien? Wat bevestig je daar dan aan?
The Show Must Go On!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)