Forum > Algemeen Forum

Ophangmogelijkheden in een aluminium tent

(40 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
RkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-4-2011
Laatste: 7-4-2012
Berichten: 1
29-1-2012 23:03
Heeft er niemand foto's van een licht show die in dergelijke tenten hebben gehangen?
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
29-1-2012 23:59

rk schreef:

Heeft er niemand foto's van een licht show die in dergelijke tenten hebben gehangen?
alstublieft.
Freelancer in de noordelijke provincies
Dj-olivierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2011
Laatste: 12-12-2016
Berichten: 110
14-2-2012 13:07
Zou ik nooit aan beginnen, je weet maar nooit wat er kan gebeuren als die handel eraf valt.
Niet geschoten is altijd mis! (Zoals mijn collega dat altijd zo mooi zegt!)
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
14-2-2012 13:17
als je zo'n instelling hebt moet je alles gewoon op de grond laten staan.

Met truss op statieven kan het ook omvallen. Een luidspreker op een statief kan ook omvallen.
Overal is de mogenlijkheid dat het naar beneden komt.
Freelancer in de noordelijke provincies
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-2-2012 13:42
Inderdaad, dan zou ik maar nooit wat omhoog draaien.

Blijft natuurlijk wel dat je je bewust moet blijven van hoe je iets ophangt en wat de risico's zijn, das helemaal niet verkeerd.
Zie ik trouwens op deze foto nou dat die takels aan de tussenspijlers ( zorgen voor het midden van het tentdoek ) zijn bevestigd ipv de hoofdspijlers?
Volgens mij zijn die daar niet voor bedoelt..
If it ain't Dutch it ain't much...
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
14-2-2012 14:24
Dat kan ik aan de foto's niet zien, maar aangezien het over tentklemmen gaat, verwacht ik dat die gewoon gebruikt zijn, zo ver als mogelijk in de nok van de tent.

Zelf vraag ik mij trouwens altijd af waarom er in dit soort relatief lage ¡Ö 4 meter, tenten takels worden gebruikt. Hoe je het ook went of keert, die dingen zijn zwaar! Zeker in tenten die toch al bijna niks mogen hebben qua gewicht.

Als ik al dit soort dingen doe, bouw ik de truss gewoon op op statieven, desnoods in meerdere delen. (die ik daarna overigens niet weer koppel)

Hang tentklemmen in, zo mogelijk 2 per aanpikpunt (aan elke kant van het midden 1) Maak een korte bridle tussen deze twee punten, maak vast een basket of andere aanslagmethode aan de truss. Draai de boel omhoog en verbind alles met een harp.

Net zo veel werk, en je bespaart een hoop kilo's.

Wel ff zorgen dat je truss goed recht onder je aanslagpunten ligt sneaky :V Maar dat kan al met een eenvoudige laser.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
14-2-2012 14:51
Ik vind het trouwens allemaal veel verrassender dat er niemand begint over de veiligheidsfactor.

Oftwel: je mag maximaal 75 kg aan die tentklemmen hangen!

Tot slot lijkt het me bijzonder nuttig om je takelpunten te berekenen.
Zeker als je meer dan 2 takels gebruikt, krijg die middelste het vaak zwaarder te verduren dan is toegestaan!

gr, Ozzy
The Show Must Go On!
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
14-2-2012 14:53
ik kan je zeggen dat dit in samenwerking met de tent bouwer zelf is ingehangen en het allemaal is doorberekend en over nagedacht.
Freelancer in de noordelijke provincies
OzzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 27-9-2020
Berichten: 93
14-2-2012 14:57

Bassie Rassie schreef:

ik kan je zeggen dat dit in samenwerking met de tent bouwer zelf is ingehangen en het allemaal is doorberekend en over nagedacht.
Bassie Rassie,

Ik ga er van uit dat je er over nagedacht hebt en de wettelijk verplichte verdubbelde veiligheid hebt aangebracht.

Maar deze berekening zou ik never nooit van een tentbouwer overnemen.
Die weten alleen wat je per takel in mag hangen..
Die weten absoluut niet wat er ook daadwerkelijk per takel aanhangt.
En hopelijk (en daarging ik wel van uit wink ;) ) heb jij dat ZELF! op de goede manier berekend

gr ozzy

*EDIT*
Nu ik nog een keer naar je foto kijkt valt me het volgende op:
  • 6x movinghead - 180 kg?
  • 4x 6 bar par - 80 kg?
  • 4x takel - 60 kg?
totaal: 320 kg
maximaal aan klemmen: 4x 150 kg = 600 kg / 2= 300 kg. (gedeeld door 2 ivm verplichte verdubbelde veiligheidsfactor)

Ik zit er dan zo grof al 20 kg overheen, en dan heb ik nog geen eens je steals/shackles/kabels/truss etc gerekend.

Persoonlijk had ik er nog een takeltje bij gehangen, als je daar mee uitkomt)! (ik wordt ook steeds nieuwsschieriger naar jouw berekening)
The Show Must Go On!
Dj-olivierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2011
Laatste: 12-12-2016
Berichten: 110
14-2-2012 16:08
Zoals @ ozzy al aangeeft, mag dit zelfs helemaal niet. Een tentdak is niet gemaakt om even zware lichtapparatuur aan te hangen, dit zijn statieven ed WEL. Een tentdak kan toch wel iets minder hebben dan statieven die ervoor gemaakt zijn.
mijn conclusie: GEVAARLIJK
Niet geschoten is altijd mis! (Zoals mijn collega dat altijd zo mooi zegt!)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)