Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 201 van 250)
Moderator(s): Dré
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
9-1-2012 00:26

Mifex schreef:

Op starbeach gaan ze zo met rode lampjes dj's om razz :p Verder is Real el Canario wel een goede dj!
Wel hip, die pearl met geluidseffecten!
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
10-1-2012 14:18

Subsystem schreef:

Achteraf organisatie erop aangesproken...
En wat heb jij hier zelf aan gedaan tijdens het draaien om schade te voorkomen?

Je had de DJ/organisatie ook gelijk kunnen aanspreken op/over zijn/haar gedrag en mogelijke gevolgen zoals schade. De organisatie had dan al tijdens het event in kunnen grijpen, nu hebben ze geen invloed meer op de schade maar krijgen ze wel de rekening even voorgezet achteraf. Blijven communiceren ook tijdens het werk is van groot belang en als je begrip wil krijgen voor situaties.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
10-1-2012 21:36

Soundsmurf schreef:

En wat heb jij hier zelf aan gedaan tijdens het draaien om schade te voorkomen?

Je had de DJ/organisatie ook gelijk kunnen aanspreken op/over zijn/haar gedrag en mogelijke gevolgen zoals schade. De organisatie had dan al tijdens het event in kunnen grijpen, nu hebben ze geen invloed meer op de schade maar krijgen ze wel de rekening even voorgezet achteraf. Blijven communiceren ook tijdens het werk is van groot belang en als je begrip wil krijgen voor situaties.
Heb je wel gelijk in, had beter op het moment zelf hun erbij geroepen. Had trouwens het jaar ervoor al na afloop uitgelegd dat het die avond weer op het randje van kapotspelen is geweest.

Maar je weet hoe het gaat op zo'n avond, druk bezig met lichtbediening en dan ook nog moeten babysitten op DJ's, om het kwartier smeken om aub de rode lampjes te beperken. Als de pfl van de rodec tafel continu rood is, master continu rood, ingangen op de processor waarvan het rood niet meer uitgaat, en de enige rode lampjes die niet branden zijn de clipledjes van de amps angry. Met andere woorden het klinkt nergens naar terwijl je niet eens het volle vermogen kunt (durft) geven...

Dit zal trouwens een van de laatste fuifjes geweest zijn met "door de organisatie geregelde DJ", rest van de jongerenfuifjes doe ik met eigen DJ's, geen gezeik over "ik moet pioneer cdj2000 hebben anders kan ik niet draaien", DJ's die voor mij draaien doen het ofwel met hetgeen voorhanden is, ofwel brengen ze hun dj setje zelf mee, geen enkel probleem.
Heel dat gezeik met wannabe DJ's word je na jaren gewoon kotsbeu, dan blijf ik liever thuis op de bank liggen, voor mij is het niet mijn hoofdinkomen dus zal er geen boterham minder door eten.

Ik heb gemerkt dat het de laatste jaren opvallend erger aan het worden is, neem pakweg 15 jaar geleden was voor een fuif een (fatsoenlijke) mengtafel en dubbele cd speler (met anti-shock, waauw!!) een standaard uitrusting waar we overal mee terecht konden, af en toe aangevuld met technics draaitafels.
Toen werd er ook wel hard gespeeld, maar toen was rood nog echt rood en dus niet goed...Meeste DJ's hadden toen nog het besef van oei, ik moet minderen want seffens speel ik hier iets kapot.
Terwijl tegenwoordig moet het vanaf de eerste minuut vol in het rood, geen enkel besef van wat ze aanrichten. Zo ook op ons jaarlijks eventje van hierboven, jongerenfuif met vooraf receptie voor de ouderen, DJ komt iets voor aanvang binnen, cd erin, alles 100% open... heb ik hem toch maar even uitgelegd dat dat waarschijnlijk niet de bedoeling is.

En voor het geld moet je het niet doen, voor fuifjes van 500 man staan ze in rijen aan te schuiven om de techniek te mogen leveren, althans dat is de situatie in belgie, aanbod is vele malen groter als de vraag.
Daarvoor kan ik beter 2 kleinere feestjes installeren, staan op een uurtje recht en hoef ik alleen 's nachts ofwel de dag erna even te gaan opruimen.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
10-1-2012 23:54
Het is idd te gortig aan het worden

Heb hier ook een aanvraag liggen

In de vooravond komt katastroof optreden, maar die brengen volledig eigen licht en geluid mee (wat een pak geld kost). Ik vind het belachelijk, op onze VRX set kunnen ze naar mijn mening prima 400 man in die zaal doen en het podium heeft een vaste lichtinstall

Dan erna is er fuif, DJ's eisen uiteraard DJM900/3xCDJ2000/SL1200 op FF en 2 extra cartridges
Ook moeten hun monitors minimaal 130dB onvervormd kunnen knallen. Dit moet voor aanvang uiteraard 5 minuten continu gesoundcheckt worden, en er mag niets feedbacken als ze dit doen. Monitoring mag max 1.5m van de DJ ver staan.

In de zaal moet uiteraard een carré met minstens 12 MH's, 24 pars en een strobe, stage willen ze dan ook nog wat par's en ledstrips achter de DJ

en dan uiteraard het eindigen van de mail: LET WEL, ONS BUDGET IS 1200EUR EN HOGER KUNNEN WE NIET GAAN. WE KUNNEN UITERAARD U WEL EEN VAN ONZE SPONSORPAKETTEN AANBIEDEN.

Netjes, dus ik moet mijn broek gaan scheuren én mijn materiaal laten afraggen, maar aan DJ's en bands kunnen ze wel lekker 4-5000EUR neerleggen. Het ergste is dan nog dat het een festival voor het dorp te vieren is, en er mag geen enkele band of DJ van de gemeente zelf spelen...
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
11-1-2012 00:09
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 11-1-2012 09:10
laat me raden... je hebt een rider voor je neus liggen?
bel het bedrijf van de band op en in overleg kom je een heel eind. ;)
Freelancer in de noordelijke provincies
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
11-1-2012 07:45

bomdes schreef:

Netjes, dus ik moet mijn broek gaan scheuren én mijn materiaal laten afraggen, maar aan DJ's en bands kunnen ze wel lekker 4-5000EUR neerleggen. Het ergste is dan nog dat het een festival voor het dorp te vieren is, en er mag geen enkele band of DJ van de gemeente zelf spelen...
Inderdaad, dit zijn de normen tegenwoordig:
- jij als technieker bent meestal een noodzakelijk kwaad
- jouw materiaal dient ervoor om afgeragd te worden, ahja da's "rock'n roll"
- na het haperen van de DJ-monitor, die dus bleek kapot te zijn, begint die kerel dus nog moeilijk te doen dat ik naar huis zou moeten rijden om een andere te halen, yeah right om opnieuw kapot te rammen zeker?
- de echte sterren zijn dj's en artiesten die daarvoor natuurlijk rijkelijk beloond worden, voor een paar uurtjes op jouw materiaal te rammen krijgen ze evenveel als dat jij daar uren zit te bouwen en te breken en een bakwagen vol materiaal bijhebt, been there done that...

Jaren geleden ook een jeugdhuis (met eigen geluidsinstallatie) met een budget van 1000€ waarvan 750€ uitgetrokken om bekendere dj's te laten komen, en van de rest moet nog een pioneer set gehuurd worden voor die heren, dus bleef er nog een 100€ over om iets van sfeerverlichting te hangen... Na enkele jaren zijn ze toch tot het inzicht gekomen dat dit niet werkt, nu draaien er enkele lokale dj's op hun standaard installatie en totale kosten komen uit op minder als de helft. En voor die 10 man die minder komen omdat er geen bekende naam draait moeten ze het niet laten.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
11-1-2012 10:13
Zo vaak heb ik geen gast dj's meer.
Als het voorkomt vraag vriendelijk bij de aanvang erop te letten dat rode lampjes fout is,
de hele set staat zo afgesteld dat hij op nul db zijn optimale (bijna maximale) prestaties levert.
Dus gaarne uw master niveau op nul db houden met een piekje erbij geen probleem, ze mogen wel af en toe knipperen, maar niet blijven branden. Ingangssignalen mogen wel wat meer in het rood maar dat straft vanzelf, want het gaat bij te veel rood toch slecht klinken.

Die paar keer dat ik een gast dj heb,
heb ik eigenlijk nooit problemen als ik dat van te voren netjes uitleg.

De Dj's die alles in het rood zetten, zijn in mijn ogen meer een soort minderwaardigheidscomplex wannabe's figuren die alleen maar met volume denken de vloer vol te krijgen. Mijn indruk is dat je de mensen eerder wegjaagt met dat vervormde geluid.

Als er toch eentje over de schreef zou gaan zou ik het zo doen:
maximaal twee waarschuwingen,
daarna de keuze aan de dj of organisatie: de stekker eruit of de schade betalen door de dj of organisator.
Dit van te voren wel even overleggen/uitleggen voordat de dj begint, zodat ze niet achteraf kunnen zeggen: wat flik je me nu?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
11-1-2012 13:34

Bassie Rassie schreef:

laat me raden... je hebt een rider voor je neus liggen?
bel het bedrijf van de band op en in overleg kom je een heel eind. ;)
Met de band moet ik nog bellen, maar als ik al hoor dat die hun vaste firma 400EUR rekent voor een volledige bediende PA dan stel ik me al vragen bij de kwaliteit ervan.
De DJ's is tot nu toe heel simpel: CDJ2000 voorzien of ze komen niet. De organisatie begrijpt ondertussen al gelukkig wel dat het een zotte kost is om enkel voor 1 dj set even 250EUR aan mixer en cd spelers over de balk te gooien als het budget al klein is, maar of ze een andere DJ gaan overwegen lijkt me sterk.
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
27-1-2012 18:07
Mijn ergernis van gisteravond had even heel slecht kunnen uitdraaien...
Vandaag hadden we een optreden, waarvoor we onze spiksplinsternieuwe Robert Juliat Super Korrigan volgspot hadden ingezet. Gisteren was het opbouw & repetitie. Tijdens de repetitie sta ik bij die volgspot en *snif snif* wat stinkt hier toch zo? Ik dacht eerst dat dat het nieuwe van de spot was, die nog een beetje moest inbranden. Na een tijdje zie ik een rookpluim opstijgen uit de ballast...
Wat blijkt? Een kroonsteen in de ballast was niet aangedraaid (de draad zat er gewoon los in!), en dat stond te vonken. Resultaat: 1 stuk van het kroonsteentje compleet opgefikt. En dat voor een bedrijf waarvan de slogan "Uncompromising quality since 1919" is...
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
7-2-2012 18:42
Laatst met een carnaval aftrap feest moest een tape-act doen.
Stel hobbyisten die daar stonden zelf gemaakte speakers en alles beetje pruts.
Kom ik aan met een D&B c7 in de bus zegt de dj je kan bij ons inprikken ons systeem gaat veel harder.
Haha heb daar even staan lachen maar uiteindelijk toch gewoon eigen set neer gezet.
Jammer weer dat sommige mensen zich zelf overschatten. wink ;)
?Quote?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)